Ok. Om jag då förstår funktionen korrekt, så i stby-läge, om man trycker på en touchknapp, så är det första som händer att IC9 börjar leda och skickar vidare switch on-signalen som går till TR32 som drar reläet RL1.
Därefter blir 15V-matningen till övriga delar aktiv och IC5 och 6 får sina matningar. Så, då är där ett par grejor att kolla. 15V stby finns uppenbarligen. Fungerar IC9? Fungerar TR32?
B&O 1900- touchtangenterna funkar ej
Re: B&O 1900- touchtangenterna funkar ej
Tack snälla för hjälpen! IC9 och TR32 har jag haft loss och kollat med en liten LCR T7 komponenttestare och de verkar okej (ger någon sorts värde och identifieras som transistorer iaf). Den hoppar fortfarande inte igång. Kan den gå igång utan ström till IC5 & IC6 tror du? Kan man testa om den kan hoppa igång genom att kortsluta pinnarna till touchknapparna på något sätt? Återigen- ingen brådis. Jag är 53år och tror på att skynda långsamt.
vänliga hälsningar, Göran
vänliga hälsningar, Göran
IC5 och 6 är programväljarna och matas av ordinarie 15V, så nej, den kommer inte att starta om inte de har matning.
Då återstår att mäta signalerna längs vägen för startkommandot, dvs in/ut ur IC9 och TR32.
Då återstår att mäta signalerna längs vägen för startkommandot, dvs in/ut ur IC9 och TR32.
Observera att IC9 är en darlingtontransistor, så den är ganska svår att mäta
och så här ser den ut
och så här ser den ut
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Kanske lika bra att köpa en ny IC9! Jag såg att IC 5 & 6 är identiska och finns att köpa. Bara 30 spänn styck. Jag känner mig som ett barn i en godisaffär- så många roliga komponenter det finns!
Eller också lägger jag band på mig och jobbar systematiskt.
Tack för hjälpen!
Eller också lägger jag band på mig och jobbar systematiskt.
Tack för hjälpen!
Just precis"systematisk" är det rätta vägen.
Byta komponenter i blindo brukar kosta mycket mer i onödan och ger inte så mycket
Se till att IC-na har den spänning för att fungera , annars är det bortkastade pengar
Byta komponenter i blindo brukar kosta mycket mer i onödan och ger inte så mycket
Se till att IC-na har den spänning för att fungera , annars är det bortkastade pengar