Hur avgöra om en elmotor går att frekvensstyra.
Re: Hur avgöra om en elmotor går att frekvensstyra.
Det borde gå att köra den med en vfd.
Ska du köra långsamt mycket hade jag åtminstone övervägt att sätta en separat fläkt på den.
Ska du köra långsamt mycket hade jag åtminstone övervägt att sätta en separat fläkt på den.
-
Eftersom det är en 2840 rpm-motor snurrar fläkten på ganska bra 'vid vid låga hastigheter. Men klart, man skall ju inte ligga på exempelvis 25% hastighet långvarigt med max belastning, då blir motorn överhettad utan separat fläkt.
Tror John kommer att köra bladet fortare, inte långsammare.
-
Hej.
Min plan är att reducera blad hastigheten till något som passar att såga främst aluminium. Hur mycket jag måste sänka har jag inte riktigt koll på nu. Motorns varvtal är 2840 sitter ett remskiva på motoraxeln 60 mm ytterdiameter ca. På drivande hjul i sågen sitter en remskiva 209 mm ytterdiameter. Hjulen där bladet löper är 460 mm i diameter. Då borde bandhastigheten bli 2840x0,06/0,209x0,46x3,14/60 = 19,62 m/Minut, rätta mig om jag har räknat fel. Jag tycker det verkar fel. Viken hastighet bör jag sikta på för att såga främst aluminium men även stål ibland?
Låter lite besvärligt att justera 10 talet olika parametrar i en VFD för att få optimal inställning, speciellt om man har dålig koll på vad som skall ställas.
Min plan är att reducera blad hastigheten till något som passar att såga främst aluminium. Hur mycket jag måste sänka har jag inte riktigt koll på nu. Motorns varvtal är 2840 sitter ett remskiva på motoraxeln 60 mm ytterdiameter ca. På drivande hjul i sågen sitter en remskiva 209 mm ytterdiameter. Hjulen där bladet löper är 460 mm i diameter. Då borde bandhastigheten bli 2840x0,06/0,209x0,46x3,14/60 = 19,62 m/Minut, rätta mig om jag har räknat fel. Jag tycker det verkar fel. Viken hastighet bör jag sikta på för att såga främst aluminium men även stål ibland?
Låter lite besvärligt att justera 10 talet olika parametrar i en VFD för att få optimal inställning, speciellt om man har dålig koll på vad som skall ställas.
Det är nog rätt räknat. Jämförbart med min bandsåg för stockar som ligger kring 25 m/sek och har liknande förhållanden, 3600 rpm, 1:3 på drivningen och halvmeter drivhjul. Vågar inte ha åsikt om hastighet för att såga annat än trä. Kapsågen för metall går inte fort inte, så långsamt kan du nog inte köra med din såg.
Man kan nog ställa in alldeles för många parametrar. De vfd-er jag har har ett antal förinställda motorer och man väljer en av de och sedan är det bra med det.
Har mest billiga kina-vfder från ebay, inte haft några problem med de, de är integrerade i fräs o svarv. Och alltid retar det någon med kinagrejor.
Man kan nog ställa in alldeles för många parametrar. De vfd-er jag har har ett antal förinställda motorer och man väljer en av de och sedan är det bra med det.
Har mest billiga kina-vfder från ebay, inte haft några problem med de, de är integrerade i fräs o svarv. Och alltid retar det någon med kinagrejor.
Det är oftast rätt enkelt.John Eriksson skrev: ↑27 december 2024, 00:24:03 Låter lite besvärligt att justera 10 talet olika parametrar i en VFD för att få optimal inställning, speciellt om man har dålig koll på vad som skall ställas.
Spänning, ström, poltal, motorns varvtal, max varv, min varv och några till, är nog det typiska
Så det är inget du behöver oroa dig för.
-
Det är som TomasL skriver, oftast rätt enkelt. Jag har hjälpt några här på forumet genom att skriva privata mail vilka parametrar som behöver ställas. Det är inga konstigheter. Förutom motordata som vi redan har, är det även fakta kring hur du tänkt manövrera omriktaren. Kanske från dess egen frontpanel, eller via externa knappar osv.
Du skall vara medveten om att normal start och stopp måste ske via omriktarens frontpanel eller separata knappar. Man kan inte starta/stoppa genom att slå till matningen.
Du skall vara medveten om att normal start och stopp måste ske via omriktarens frontpanel eller separata knappar. Man kan inte starta/stoppa genom att slå till matningen.
Många, speciellt de lite större, har en "kontrollpanel" man kan ta loss. Denna t ex

Halvmånen där uppe är för att sticka in ett finger och ta loss panelen som är i en liten låda med en sladd.
Du kan sätta panelen var du vill, dra sladd och ha den stora lådan ur vägen.

Halvmånen där uppe är för att sticka in ett finger och ta loss panelen som är i en liten låda med en sladd.
Du kan sätta panelen var du vill, dra sladd och ha den stora lådan ur vägen.
Uträkningen är rätt men du har fel enhet - hastighetern blir 19.62m/s vilket förefaller rimligtJohn Eriksson skrev: ↑27 december 2024, 00:24:03 Motorns varvtal är 2840 sitter ett remskiva på motoraxeln 60 mm ytterdiameter ca. På drivande hjul i sågen sitter en remskiva 209 mm ytterdiameter. Hjulen där bladet löper är 460 mm i diameter. Då borde bandhastigheten bli 2840x0,06/0,209x0,46x3,14/60 = 19,62 m/Minut, rätta mig om jag har räknat fel. Jag tycker det verkar fel. Viken hastighet bör jag sikta på för att såga främst aluminium men även stål ibland?
- SeniorLemuren
Angåend bladhastighet så hitta jag detta
Blade speeds for cutting metals generally much slower than wood. My horizontal metal saw has speeds of 60, 100, and 160 feet per minute. The harder the metal the slower the speed. If the bandsaw you are referring to is a wood saw the blade speed is an all likelihood too fast. Standard wood saws have a blade speed between 1,500 and 3,000 ft. per minute. At the very minimum you knocked the set off the teeth, but if you are running at the speed required to cut wood you probably ruined the blade.
As for the tooth count. The rule of thumb is a minimum of 2-3 teeth in contact with the material and a maximum of 24 teeth. With less than than minimum number of teeth are engaged you're likely to knock a tooth off the blade. With more than the maximum number of teeth engaged you're likely to fill the gullets and cause the blade to slip on the wheel, pop off the wheels, or break.
Sett siffror på 3000fpm för trä och 300fpm för stål. Om jag inte tänker helt fel innebär det att du får köra din motor på ca 280rpm vid stål.
Har själv haft funderingar på att ha en bandsåg för både trä och metall och har kommit fram till att man nog åker på att ha två utväxlingar.
Har själv haft funderingar på att ha en bandsåg för både trä och metall och har kommit fram till att man nog åker på att ha två utväxlingar.
-
Om jag hade fel i min beräkning av band hastighet på sågen vad gäller sort m/minut som skulle vara m/sek. Jag gjorde en liten tankevurpa. Läser jag vad "Senior Lemuren" kopierat så är lämplig bandhastighet 60, 100, 160 Feet/sek. Omvandlat till m/sek så blir detta 18,29, 30,48, 48.77 m/sek. Det borde då innebära att jag i princip inte behöver denna VFD för att sänka hastigheten utan snarare för att öka hastigheten.
Kan det vara så att sågen jag har från början är en metall såg men någon före mig har bytt blad till ett träblad, den har stått i en skola i dess slöjdsal. Så för att prova om den fungerar så kan jag montera mitt bimetall blad 10-14 TPI 13 mm brett och såga en alu.bit. Återstår sedan att bygga om bladstyrningen.
Kan det vara så att sågen jag har från början är en metall såg men någon före mig har bytt blad till ett träblad, den har stått i en skola i dess slöjdsal. Så för att prova om den fungerar så kan jag montera mitt bimetall blad 10-14 TPI 13 mm brett och såga en alu.bit. Återstår sedan att bygga om bladstyrningen.
Nä, feet/min på SenoirLemurens citerade siffror. Så 60 gånger fel.
100 feet/min verkar snarare bli 0,508 meter/sek, i alla fall enligt konverteringsidor på nätet.
-
Rent VFD-mässigt är det inga problem att köra den aktuella motorn med märkmoment och utgångsvarv 280rpm. Kräver, som jag tidigare nämnt, att VFD är lite överdimensionerad och kan lämna 5 amp kontinuerligt.
Om sågningen skall ske kortvarigt, kanske 5 minuter med start från kall motor kommer den klara kylningen. Annars räcker det ju att sätta in en fläkt som blåser över motorns flänsar.