Huawei router yttre wifi antenn?
Re: Huawei router yttre wifi antenn?
Unifi AC lite VS Unifi U6 Plus.
Lite verkar ju svårare att hitta i butik.
U6 plus borde ju fungera oxå?
Lite verkar ju svårare att hitta i butik.
U6 plus borde ju fungera oxå?
-
När jag ser på bilderna så är det nog en sådan jag har! Rykten säger att uteffekten är egentligen för hög på dessa. Det kan ju aldrig skada...
- Mickecarlsson
- EF Sponsor
- Kontakt:
Ryktet stämmer inte. Eller, när du sätter upp din Unifi-kontroller anger du ditt land, så sätts reglerna för uteffekter, kanaler och bandbredd på enheterna. Du kan fuska och sätta ett annat land som ger dig mer uteffekt, men tänk på att dina enheter som ska prata med AP’n inte har samma uteffekt, de ”hör” din AP men når inte till den, och din WiFi-upplevelse är inte vad du tror du ska förvänta dig.
Long range är bäst för att täcka en stor yta med måttligt antal användare.
En accesspunkt är inte en ”antenn” routrar har inte antenner, det har accesspunkter, även om de inte sällan är sammanbyggda. Jag trodde nog att man åtminstone skulle stöta på rimliga vokabulär här.
Håller med om att separat accesspunkt kan nog vara bra.
Du kan ha wifi på routern påslaget samtidigt, och bara se till att de kör på olika kanaler. Åtminstone för saker som inte flyttas runt lär detta funka utmärkt. Det är väl dock ingen garanti att hopp mellan de två wifiaccesspunkterna fungerar automatiskt även om du sätter samma SSID, password och krypto osv, men ändå.
En sak som man kan experimentera med, men som nog är nära på omöjligt att beräkna exakt teoretiskt, är att ordna riktverkan.
Lättare att experimentera med är att vrida och vända på routern så att dess inbyggda antenner fungerar optimalt med lokalen.
Du kan ha wifi på routern påslaget samtidigt, och bara se till att de kör på olika kanaler. Åtminstone för saker som inte flyttas runt lär detta funka utmärkt. Det är väl dock ingen garanti att hopp mellan de två wifiaccesspunkterna fungerar automatiskt även om du sätter samma SSID, password och krypto osv, men ändå.
En sak som man kan experimentera med, men som nog är nära på omöjligt att beräkna exakt teoretiskt, är att ordna riktverkan.
Lättare att experimentera med är att vrida och vända på routern så att dess inbyggda antenner fungerar optimalt med lokalen.
-
Innan man bestämmer vad man ska sätta dit bör man bestämt hur användningen ska vara. Det var en stor yta, är det litet antal användare går det förmodligen bra med en kraftfull AP med bra antenner som täcker ytan. Är det stort antal användare dessutom är det bäst att sprida ut det på flera AP som täcker mindre ytor.
- Mickecarlsson
- EF Sponsor
- Kontakt:
Long range är för punkt till punkt. Inte för ”normal” WiFi.
Det hjälper inte med long range när den sändande enheten inte når fram till AP’n. Trots den ”hör” AP’n bra.
Det hjälper inte med long range när den sändande enheten inte når fram till AP’n. Trots den ”hör” AP’n bra.
Unifi AP Long Range sänder inte med högre effekt, den har flera sektorantenner "riktantenner" I olika riktningar som förstärker signalen, det gör att den både hör bättre och hörs bättre.
Long Range: Lite:

Long Range: Lite:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Efter en del mätningar i lokalen så kan jag konstatera att wifi inte kommer att fungera, åtminstone inte på ett enkelt sätt.
Om jag inte har nämnt det innan så tänkte jag ha diverse Shelly sensorer utplacerade i lokalen som sen går till home assistant.
Det bästa skulle nog vara att bygga på 433 Mhz istället, lite svårare att integrera i Home assistant verkare det som
men inte omöjligt.
Då går ju Shelly bort så får hitta andra sensorer på 433 Mhz.
Om jag inte har nämnt det innan så tänkte jag ha diverse Shelly sensorer utplacerade i lokalen som sen går till home assistant.
Det bästa skulle nog vara att bygga på 433 Mhz istället, lite svårare att integrera i Home assistant verkare det som
men inte omöjligt.
Då går ju Shelly bort så får hitta andra sensorer på 433 Mhz.
Så länge det går att integrera i Home assistant och inte kostar allt för mycket så går det nog med en hel del fabrikat.
Det jag vill mäta är temperatur, humidity och 220V spänning o ström likt Shelly har sensorer för.
Det jag vill mäta är temperatur, humidity och 220V spänning o ström likt Shelly har sensorer för.
Kom på att Shelly kan ju även fungera som range extender, frågan är hur det exakt fungerar.
Om dom samtidigt fungerar som sensor och extender eller enbart som extender?
Och om alla pratar med alla eller enbart med sin granne och om man har en rad med extenders som kan få kontakt med
wifi i ena änden?
Om det fungerar så så skulle det vara en möjlighet.
Om dom samtidigt fungerar som sensor och extender eller enbart som extender?
Och om alla pratar med alla eller enbart med sin granne och om man har en rad med extenders som kan få kontakt med
wifi i ena änden?
Om det fungerar så så skulle det vara en möjlighet.
Shelly kan jag inte. Men med zigbee blir alla nätanslutna delar en nod i ett mesh-nät.