Styra pump med kontaktor

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Re: Styra pump med kontaktor

Inlägg av mrfrenzy »

Apparaten som ska styras är alltså en högtryckstvätt. Enligt manualen har den inbyggt motorskydd så det behöver du inte köpa.

Däremot är det en mycket bra idé att sätta en 30mA jordfelsbrytare i din låda ihop med kontaktorn om det är så att du åker runt med denna apparat och använder på olika platser.
Använder du den bara hemma eller på jobbet så räcker det att se till att ni har jordfelsbrytare i er elcentral.
Prins Valiant

Inlägg av Prins Valiant »

Mattias82 Du skriver: Skulle denna kapsling passa till Schneider LC1D18P7?
Det står visserligen att den är till för en LC1D09-12.
Svar: Detta är beteckningen på 2 mindre kontaktorer. LC1-D18 är större, därför skriver de att en annan kapsling passar LC1-D18 till D35
Mattias82

Inlägg av Mattias82 »

MiaM skrev: 11 december 2024, 10:11:04 Jordfelsbrytare och motorskydd är väl två lämpliga prylar att ha i samma låda som kontaktorn.

OBS att förskruvningar, alltså de där tätningarna med gummi osv som används till "IP-klassade" kapslingar, är just tätningar och räknas inte som dragavlastare. Dvs du behöver också ha dragavlastning.

Om jag skulle byggt detta åt någon annan, d.v.s. byggt det seriöst, så skulle jag nog använt ett CEE-intag och ett CEE-uttag monterat ihop med kontaktorn osv, och på så sätt haft separata kablar. För 230V manöver så kan nog ett modernt motorvärmarintag vara vettigt ifall det ska vara fukttåligt, så slipper du en klumpig blå CEE-kontakt. Alternativet om det inte behöver vara fukttåligt så vanlig tvåpolig "åttaformad" kontakt av den typ som förr användes på bärbara bandspelare, och idag på ojordade laptopladdare.

Ett tips är att CEE-intag och uttag går ofta att ta isär och själva kontaktdonet i sig användas för panelmontering, ifall du vill montera kontaktdonen på sidan av en kapsling. Annars kan du montera CEE-intag, uttag och din kapsling för resten, på en bräda. Om tanken är att det ska användas i typ källare och liknande så ta en impregnerad stadig brädbit. Montera alla delarna så att de sitter i princip emot varandra, så slipper du exponera särskilt mycket kabel mellan delarna. Om det är något som riskerar att hanteras omilt så kan du använda en trälåda utan lock som du försänker allt i, så slipper du riskera att saker går sönder för att de slås emot saker. Som bonus kan lådan agera förvaring för lösa sladdar under transport. Du kan rent av ha som du tänkt från början, några fasta kablar som kommer ut från kapslingen, och sen ha plats nog för kabelförvaring.
Låter klokt det där med att andvända motorskydd samt jordfelsbrytare. Vet att det finns 3-faskabel där det sitter en jordfelsbrytare på, kanske skall koppla in en sådan först av allt, eller finns det en speciell ordning man skall tänka på? Tänkte att det är ett smidigt sätt att få in en jordfelsbrytare istället för att pilla med det i kapslingen om det skulle bli tajt.

Angående att montera CEE kontakten på sidan av kopplingen låter bra, men hur stor kapsling behöver man då, finns det kande kapslingar som är avsedda till det? Vill så klart att den skall bli så liten/smidig som möjligt.

Har kikat på kapslingar och olika monteringslådor och blir bara tokig av dessa. Vissa sälja med skena och andra inte (skena behövs väl för att kunna haka fast kontaktorn mm på eller finns det alternativa lösningar för det. Hittad en del lådor/kapslingar som är ip68 och vissa som är ip65 (ip65 bör räcka) och vissa kostar 2000kr andra 150kr.
Om jag minns rätt är kontaktorn 860mm hög så en kapsling som är runt 100mm djup är nog ändå nödvändigt?

Motorskydd, skall det ligga mellan maskin och kontaktor?
Är oklart också ifall det kanske redan finns någon sådan på maskinen där pumpen redan sitter på. Det är liksom en maskin som egentligen är färdig att använda, bara trycka in i en 3-fas-cee kontakt 16A

Bygget behöver dock inte vara "seriöst" byggt, bara att det fungerar och är säkert.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Aha, en högtryckstvätt.

Om syftet är att slå av/på den medan man tvättar så skulle jag starkt+++ rekommendera en kontaktor med 24V manöverspänning, och såklart lämplig trafo som skapar denna 24V. Då är det riskfritt även om du doppar strömbrytaren i vatten.

Det måste bli billigare och minst lika bra att ha jordfelsbrytare i samma kapsling som kontaktorn, istället för att köpa en separat jordfelsbrytare-på-kabel.

Enda kapslingarna jag kan komma på som är avsedda för panelmonterade CEE-kontakter är byggcentraler, men risken är att en kontaktor som orkar din last inte får plats i en byggcentral. Det är ju annars en smidig färdig burk.

Annars får man nog bedöma hur mycket våld en kapsling tål och slöjda ett eget monteringshål för CEE-kontakter. Typisk grej man kanske gör för ett hobbyprojekt, men om din arbetstid räknas så att säga så är nog en bräda med CEE-kontakterna och kapsling invid varandra enklast.

Skenan går att köpa separat om du hittar en i övrigt bra kapsling.
Prins Valiant

Inlägg av Prins Valiant »

Denna högtryckstvätt är byggd och godkänd enligt alla regler. Varför sätta dit jordfelsbrytare och motorskydd för att Mattias82 vill ha en huvudkontaktor på matningen.
Löser dessa skydd ut, måste kapslingen öppnas för att återställa jordfel.
Motorskydd är onödigt och inget krav vid övervakad drift. Om Mattias kommer på att det inte sprutar då han trycker på knappen, kommer han knappast att föröka spruta tills motorn brinner.
Stor risk att 30mA jordfelsbrytare löser ut falskt i dessa miljöer, och blir i sig en felkälla. En sådan högtryckstvätt är ju redan tillverkad och isolerad för dessa miljöer.
Mattias82

Inlägg av Mattias82 »

Okej, men en jordfelsbrytare kanske kan vara bra (underlätta ifall denna maskin tas med till annan plats och leta efter jordfelsbrytare/proppskåp där) ifall något skulle inträffa.

Kontaktorn är beställd och kommer på måndag. Annars är det en kapsling samt kabel (in och ut för 3-fas samt en 230V kabel) samt tätningar (ingår kanske i vissa kapslingsboxar) och något som nyper kablarna så de inte slits/rör sig från anslutningarna innuti lådan?

När det gäller att koppla in allt så är inkopplingen av faserna inga konstigheter, är lite mer fundersam vad jag skall göra med jorden samt nollan. 230v är jag också lite fundersam på, det är väl normally closed som jag vill att den skall vara, vill alltså att maskinen skall gå igång när 230v skickas in till kontaktorn.

Låda, kanske en sådan? Eller är denna bara skit? Eller blir det för tajt med skena i denna? Hur mycket brukar en skena bygga?
8.61cm hög är kontaktorn som jag har beställt.

https://www.amazon.se/Ytmonteringshus-k ... th=1&psc=1
Senast redigerad av Mattias82 12 december 2024, 22:20:48, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Prins Valiant skrev: 12 december 2024, 14:07:50 Denna högtryckstvätt är byggd och godkänd enligt alla regler. Varför sätta dit jordfelsbrytare
För tillverkaren av högtryckstvätten rekommenderar att man använder den med extern 30mA, de anser det behövs för att skydda mot personskador.

Apparater som förbrukar både el och vatten är i högriskzonen för elchock vid fel.
Mattias82

Inlägg av Mattias82 »

Du syftar på en extern jordfelsbrytare på 30mA eller? Om så skall denna sitta i kapslinen och vara ansluten före eller efter kontaktorn, eller skall jag köpa en sladd där det sitter en jordfelsbrytare på, typ denna:
https://www.elbutik.se/product.html/jor ... TQEALw_wcB

Eller en sådan kanske:
https://www.amazon.se/Schneider-Electri ... 6cd25d20fc
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

I princip alltid jordfelsbrytare först.

Jorden ska alltid vara genomgående kopplad så att den alltid har kontakt, oavsett vad övriga delar gör.

Nollan ska passera JFB ihop med faserna, men sen räcker det att du kör faserna genom kontaktorn.
Mattias82

Inlägg av Mattias82 »

Lägger upp lige bilder på maskinen jag vill styra.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Mattias82

Inlägg av Mattias82 »

Lite mer bilder
Mattias82

Inlägg av Mattias82 »

Och de sista bilderna. Detta papper låg under den blå skyddskåpan
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Det ser ut som en ganska standard DIN-skene-kontaktor med tillhörande motorskydd-tillsats.

Det är mycket möjligt att du helt enkelt kan koppla din brytare i serie med manöverspänningen till kontaktorn. Eller om du absolut måste styra med en 230V-källa (vet inte vad du tänker styra med, trådlös fjärrkontrollmottagare som sätts i vägguttag?) så kanske det går att separera inkommande matning som driver kontaktorn (via motorskyddet) och resten, så att du får ett separat intag för detta.

Tänk dock att speciellt eftersom det är vatten i närheten så lär du välja IP65-mässiga grejer för allt inblandat.

Vad är det som ska styra egentligen? Sorry om du redan svarat på detta och jag glömt svaret :)
Om det specifikt är en fjärrkontrolmottagare, speciellt om det är typ Nexa eller Waveman där man väljer kod med mekanisk omkopplare, så kan du kanske ta ur elektroniken ur en sån mottagare och placera den inne i kapslingen, utan att göra åverkan på kapslingen och därmed göra allt återställbart. Men i så fall så se för sjutton till att sätta nån märkning som talar om att den måste startas med fjärrkontroll, och sätt kanske en omkopplare inne i kapslingen som förbikopplar fjärrstyrningen så att den som lyfter på locket utan att veta vad som händer inser att det bara är att slå om omkopplaren.

OBS! Ser nu att du la till schema. Kontaktorn har 400V manöverspänning, så du behöver lägga till ett litet relä med 230V-spole (eller 24V om du hellre vill ha det) som i sin tur styr manöverspänningen till stora kontaktorn. Om du följer mitt förslag att bygga in eventuell fjärrkontrollmottagare så får du modifiera den för 400V och ev också byta dess relä till ett som tål 400V, eller bygga in en spartrafo med 400V mellan ändarna och uttag för 230V.
Mattias82

Inlägg av Mattias82 »

Andvänder Ontech och styr då 230V med det (gör så i dagsläget men en mindre maskin som just går på 230V och tycker det fungerar riktigt smidigt. Vatten slås på/av samtidigt som maskinen med hjälp av en magnetventil.

Vill då andvända denna (som jag vann vid och tycker är smidig) lösning på den 3-fasmaskinen. Vill inte pilla och koppla saker i maskinen utan vill ha maskinen som den är, där av är jag helt inne på en fristående kapsling.

Angående jordfelsbrytare, har flera (nya) kabelvindor, så som denna:
https://www.proffsmagasinet.se/el-belys ... q6EALw_wcB
Där sitter det en röd knapp, är det någon form av jordfelsbrytare eller är det någon annan sorts brytare? Typ brytare för överbelastning?
Mattias82

Inlägg av Mattias82 »

Tog en sväng förbi biltema och slog till på denna, Yes lite overkill men kontaktorn är rätt så hög och på denna finns det också utrymme för att montera CEE kontakter på sidan om jag får för mig att göra så. Angående jordfelsbrytare, finns det någon vänlig själ som kan tipsa mig om någon sådan? Finns ju massor att välja mellan, kanske skall köra på samma märke?
https://www.biltema.se/bygg/elinstallat ... 2000054143
Senast redigerad av Mattias82 13 december 2024, 17:21:22, redigerad totalt 2 gånger.
Skriv svar