Mäklare och Huvudsäkring

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Mäklare och Huvudsäkring

Inlägg av danei »

Med de strömmarna och areorna måste man nog börja ta hänsyn till skinneffekten även vid 50Hz.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

pi314 skrev: 2 december 2024, 07:57:36Vem tar vara på bostadsköpares intressen? Marknaden gör det inte. Inte heller dom tre ovan. Politiker skulle kunna, men dom är för hårt bundna av lojaliteter mot, antingen bankväsendet eller byggbranschen.
Det finns en till betydande intressent för att hålla priserna uppe, och det är alla som redan har en fastighet och som inte inom överskådlig tid avser byta till en markant dyrare fastighet.

Sjunker värdet på fastigheter så sitter folk med lån som är över skorstenen.

Detta torde vara vad som hindrar politiska åtgärder.

Värt att notera är att det är lätt att sälja ut offentliga sektorns hyresbostäder (och annat bestånd), men avsevärt svårare att göra motsatsen.
pi314 skrev: 2 december 2024, 07:57:36Boverket har en roll, men ibland undrar jag om dom själva vet vilken roll dom har?
En gång i tiden var det väl de som styrde upp hela miljonprogrammet. Min personliga åsikt är att vi borde ha ett "miljonprogrammet 2.0", med delsyftena dels att bygga bort bostadsbristen och också att sänka prisnivån på bostadsrätter.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

pi314 skrev: 1 december 2024, 22:28:11 Huvudsäkring (A) / Fast årskostnad (SEK)
16 / 5175:-
20 / 7290:-
25 / 9825:-
35 / 15255:-
50 / 24075:-
63 / 32220:-
Ska man säkra upp kostar det en hel del när man passerar 25A och 63A.
Användarvisningsbild
ajje

Inlägg av ajje »

Det man ska tänka på är att när man går upp i storlek så finns det en gräns beroende på vad man betalt för vid installationen en gång i tiden.

En vanlig villa har normalt betalt för en anslutning på max 25 A, vill man gå över det så tillkommer den en ny anslutningsavgift.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Ja, det gäller att kolla åtminstone grovlek på ledare osv.

Sen godkänner de rimligtvis bara ökning av huvudsäkringar om det inte uppenbart är för klen dimension efter mätaren. I vissa fall sitter det kanske säkringar även direkt efter mätaren, typ t.ex. klassisk mätartavla i skåp på stolpe på landet har väl huvudsäkringar före mätaren, och sen tre säkringar som matar ett bostadshus och också ytterligare säkringar som t.ex. matar något uttag, uthus och liknande, och där kan man såklart öka endast huvudsäkringarna. Men en lite nyare installation eller i villa i tätbebyggt område eller en lägenhet så har man antagligen inte dessa säkringar emellan.

Sen beror det ju på vad man ska göra med större säkringar. Ska man dra mer ström i bostaden så behövs förstås tillräckligt grova kablar in till huset. Men ska man köra maskiner utomhus, ladda elbil eller liknande så kan man såklart mata det direkt från ytterligare säkringar vid mätartavlan, utan att öka säkringen till huset.

================

Angående avgifter så finns det vissa områden där lägenheter har samma avgift inom hela området 16A enfas till 25A trefas.
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

MiaM skrev: 2 december 2024, 11:07:58 En gång i tiden var det väl de som styrde upp hela miljonprogrammet. Min personliga åsikt är att vi borde ha ett "miljonprogrammet 2.0", med delsyftena dels att bygga bort bostadsbristen och också att sänka prisnivån på bostadsrätter.
Mtp status på miljonprogrammet idag lär det väl bli svårt att driva igenom politiskt..

I min hemkommun byggs det lägenheter av bara sjutton... många nya kvarter har smälts upp de senaste åren...

Efterfrågan styr väl både var det byggs och vad det kostar... effektivast att få ner priserna är väl att se till att det finns jobb utanför tätorten...
Användarvisningsbild
ajje

Inlägg av ajje »

MiaM skrev: 2 december 2024, 11:53:39 Ja, det gäller att kolla åtminstone grovlek på ledare osv.

Sen godkänner de rimligtvis bara ökning av huvudsäkringar om det inte uppenbart är för klen dimension efter mätaren. I vissa fall sitter det kanske säkringar även direkt efter mätaren, typ t.ex. klassisk mätartavla i skåp på stolpe på landet har väl huvudsäkringar före mätaren, och sen tre säkringar som matar ett bostadshus och också ytterligare säkringar som t.ex. matar något uttag, uthus och liknande, och där kan man såklart öka endast huvudsäkringarna. Men en lite nyare installation eller i villa i tätbebyggt område eller en lägenhet så har man antagligen inte dessa säkringar emellan.
Det är upp till installatören som skickar in färdiganmälan att se till att resten av anläggningen kan hantera säkringsstorleken.
Det är inget som elnätsbolaget har åsikter om.

Det finns en anledning till att det är behörighetskrävande arbete att byta passdelar.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

ajje skrev: 2 december 2024, 12:42:17 Det är upp till installatören som skickar in färdiganmälan att se till att resten av anläggningen kan hantera säkringsstorleken.
Det är inget som elnätsbolaget har åsikter om.

Det finns en anledning till att det är behörighetskrävande arbete att byta passdelar.
Det finns också en anledning att det är ett jobb ingen elektriker vill göra.

Mycket ansvar, och han kan fakturera typ en timma för det.

När jag säkrade upp hade ju förra ägaren säkrat ner innan så då är det ju enklare.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

MiaM skrev: 2 december 2024, 11:53:39 Sen godkänner de rimligtvis bara ökning av huvudsäkringar om det inte uppenbart är för klen dimension efter mätaren
Jag får inte öka huvudsäkringarna ytterligare.
Kabeln är för klen fram till huvudsäkringarna.
Användarvisningsbild
pi314

Inlägg av pi314 »

Jag har hämtat prisuppgifter från Eon Stockholm och i första hand sett på vad som gäller för villafastigheter.

https://www.eon.se/content/dam/eon-se/s ... 240801.pdf

Så här ser prissättningen ut, illustrerad grafiskt.
Notera att som köpare så betalar man för ett intervall.
Om man t.ex. har ett behov som ligger någonstans mellan noll och 16 ampere så får man betala för 16 ampere.

Eon_08_fix_cost_now.png

Den här prismodellen har flera brister. Den IMO viktigaste bristen är att det knappt lönar sig att spara el om man har liten förbrukning. Den fasta avgiften minskar inte, om man redan har en huvudsäkring på 16 ampere.
Mitt förslag är att införa två nya gränser för "maxström". Åtta och tolv ampere. Med en fast avgift som, likt övriga avgifter, beräknas baserad på maxström för intervallet.
Då blir de fasta årsavgfterna dessa.
8 ampere: 2588:-/år
12 ampere; 3881:-/år
16 ampere: 5175:-/år (samma som tidigare)

Grafiskt blir det så här, med den prismodell som jag föreslår.

Eon_08_fix_cost_suggested.png

Om man jämför den prismodell som gäller nu med den som jag föreslår så blir det så här.

Eon_08_fix_cost_compare.png

Många får en effektavgift pålagd på elräkningen från 2025-01-01. Tanken är väl att elköpare ska motiveras att minska sin maxförbrukning. Personligen tror jag att jag skulle behöva automatik för att det skulle fungera. Så att t.ex. VPs begärd temp sänks med en grad eller två, om jag t.ex. sätter på ugnen och en platta eller två.

Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Det du ser som ett problem löses ju med effektavgiften, då säkringens storlek får mindre effekt på nätavgiften.
Användarvisningsbild
pi314

Inlägg av pi314 »

Effektavgiften
Jag förstår att det är tänkt att minska toppförbrukningen, vilket IOFS är lovvärt, men effektavgiften är inte en morot för att minska den totala energiförbrukningen. Den är inriktad på att minska förbrukningen dom tre timmarna med toppbelastning.

Exakt hur effektavgiften implementeras varierar, men här är ett exempel från Ellevio.
45 kr x snittet av månadens tre högsta tim-medeleffekter i kW
https://www.goteborgenergi.se/privat/el ... ten#effekt

Här är ett exempel från Ellevio på vad resultet kan bli. För ett hus med låg förbrukning (ca 4 MWh/år) och låg toppförbrukning (1,81 kWh/h som max, hittills under 2024).
241203_Ellevio_elnät.png
Om man t.ex. kör en varmvattenberedare 00:30 - 01:30 så kan det bli betydligt lägre effektavgift än om man kör den 00:00 - 01:00. Vem lurar vem?

Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Nej. Effektavgiftens syfte är att ge incitament att hålla nere belastningen på elnätet. För det är den mer träffsäker än säkringsavgiften.
Användarvisningsbild
pi314

Inlägg av pi314 »

Bra om det fungerar för dig.

Det fungerar inte för mig eller för någon av de grannar jag talat med om detta.

Inte med mindre än att man inför någon automatik eller tydlig mätning som varnar om man närmar sig en effekttopp.

Något som väl få har?

Kanske är effektavgiften riktad speciellt mot elbilsladdning? Där borde den kunna motverka "onödig" snabbladdning och uppmuntra laddning dom timmar som effekavgiften är lägre.

Så här skriver EI.
Effekttariffer ska bidra till att elnätet används så effektivt som möjligt
Med effektbaserad prissättning ska elanvändare få incitament att sprida ut sin elanvändning så att vi undviker effekttoppar som kan leda till problem i elsystemet. Oftast är elanvändningen hög under morgon och kväll, och låg under sen kväll, natt och tidig morgon. En jämnare belastning på elnätet har en rad fördelar, bland annat att fler kan använda det befintliga elnätet och att det generellt kan bidra till lägre elnätskostnader och ett lägre elpris.
https://ei.se/konsument/el/effekttariffer-effektavgift

Effekttariffer minskar inte energförbrukningen.

danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Är det jag som har svårt att fatta? Eller är det du som har problemet?
Skriv svar