Powerbank för bilbatterier.

Berätta om dina pågående projekt.
Hondo
Inlägg: 18
Blev medlem: 16 januari 2018, 20:14:58

Re: Powerbank för bilbatterier.

Inlägg av Hondo »

Tack för det. Ha en fin kväll!
Användarvisningsbild
MiaM
Inlägg: 12810
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Powerbank för bilbatterier.

Inlägg av MiaM »

Bumpar halvgammal tråd, men:

Om du jobbar på en bilskrot eller på annat sätt har tillgång till begagnade bilbatterier som du kan köra ett tag och sen göra dig av med för ungefär vad de var värda när du skaffade dem så kan det kanske vara vettigt att ha ett släp fyllt med blyackar.

Men glöm inte att blyackar mår dåligt av att laddas ur under cirka 50% av sin specade kapacitet, och när det är kallt så tar de stryk om de är urladdade. Samtidigt tål moderna litiumbatterier att laddas upp/ur 100% av sin kapacitet med längre livslängd än blyackar, så långsiktigt blir de en bättre investering.

Om planen är att i framtiden ordna solpaneler vid denna plats så är det nog en bra idé att välja saker som passar i den framtida solanläggningen.

En variant är att helt enkelt köpa ett antal solpaneler, och under en period köra enstaka paneler till enkla billiga laddare för varje startbatteri som ska hållas uppladdat. D.v.s. skaffa solpaneler och montera dem ordentligt på taket, på det vis en framtida anläggning kommer se ut, men anslut dem provisoriskt till billigare laddare.

Eller för den delen, skaffa en bra laddare för solpaneler och bygg ett system med 24V/48V, men använd fyra gamla bilbatterier från skroten i väntan på att budget finns för att skaffa ordentliga litiumbaserade batterier. Komplettera med DC-DC-omvandlare för att underhållsladda saker, underspänningsskydd som bryter lasten om batterierna är för dåligt laddade, och ha också för säkerhets skull en fet+++ backspänningsskyddsdiod efter underspänningsskyddet eftersom switchade DC-DC-omvandlare i vissa fall mår dåligt av att inspänningen bryts. (Billiga inverters kan t.ex. dö om man gör detta - back-EMK ger backspänning och deras inbyggda backspänningsdiod skyddar bara resten av elektroniken mot felpolarisering men tål inte denna back-EMK utan blir kortsluten). Kanske en krets med en elektrolytkonding som via diod matar kretsen efter underspänningsskyddet, och ett motstånd parallellt över denna diod som laddar upp kondingen i normaldrift. Då ger kondingen energi nog för att hindra back-EMK i switchomvandlare att ha sönder saker. Eller bara välj DC-DC-omvandlare som garanterat tål att man bryter inspänning, eller som har enable-ingång.

Komplettera såklart med nån enkel belysning som kan drivas från batterispänning direkt. 12V och 24V är lätt att hitta saker för, men för 48V så kan du antagligen t.ex. bara seriekoppla ett antal LED-armaturer avsedda för konstantström och antingen ordna en egen konstantströmkrets eller bara ha motstånd för att ge ungefär konstantström.

Jag håller annars med om att generator med förbränningsmotor är mer prisvärt som kortsiktig lösning, både i investering och också i form av att det lär väl inte bli helt försumbar friktion att dra runt på ett släp fyllt med blyackar. Men jag förstår också om du inte vill ha ett typiskt elverk. Vet inte riktigt varför men de är ju uselt ljudisolerade och därmed inte särskilt trevliga, och dessutom så tror jag att de flesta fortfarande har förgasare så avgaserna är ju inte direkt trivsamma heller. Synd att de minsta personbilmotorerna är lite för stora för att driva ett elverk. Tyvärr är de ju luftkylda, så det är väl ingen bra idé att försöka ordna bättre bullerdämpning.

Sidospår: Ifall du skulle falla för frestelsen att använda en snöslunga (eller andra "vintergrejer") som generator/elverk, så tänk på att åtminstone snöslungor har inget riktigt luftfilter på insuget eftersom snön drar åt sig nästan allt damm, så det behövs inget filter. Så det är alltså läge att ta luftfilter från t.ex. gräsklippare, och då bör antagligen förgasaren justeras om för att ge rätt bränsleblandning. Annars är snöslungor attraktiva att använda för de har färdig remskiva som vi som inte har grejer för att svetsa, svarva, fixa-dona osv har nån chans att ansluta rem till generator med. Som bonus så kan man göra så att man kan flytta rem mellan att driva slungan och att driva generator(er), för ett sommarläge och ett vinterläge så att säga, och oavsett vilket läge så kan man fortfarnade driva hjulen/banden så den blir självgående. Putta ut ur garaget, dra igång, kör för egen maskin till typ runt hörnet där bullret stör mindre, anslut generatorernas kablar och dra i spaken som ska starta slungan, så startar generatorerna :)

Också: Om jag lyckats övertyga dig om att ordna egen generatorgrej med t.ex. en snöslunga så kan du eventuellt överväga att ha flera generatorer, så kan du t.ex. ladda bilbatterier med rejält mycket ström så att laddningen går snabbt, och också så att den ger hygglig hjälpkraft när man vill starta motorer med urladdade batterier. Du kan ju också ha en lämplig AC-motor som du använder för att få nätspänning (av ganska låg kvalitet, men bör duga för att driva elverktyg utan elektronisk styrning, t.ex. nån cirkelsåg, vedkap, nätdriven kedjesåg och liknande).
Skriv svar