Mörk bild i mikroskopskamera

bos
Kontakt:

Re: Mörk bild i mikroskopskamera

Inlägg av bos »

Wirewrap skrev: 31 oktober 2024, 11:31:55 Om man tar av kameran och tittar ner i hålet, verkar vara det fri väg tiil objektivet?
Ja, jag ser mitt finger utan problem även om det är lite suddigt pga någon optik (sitter en 0.5X-lins längst ner). Lägger jag fingret väldigt nära mikroskopets kamerahål ser jag tydligt att det är ett finger.
Användarvisningsbild
El-Björn

Inlägg av El-Björn »

Får du bra bild även när du är ansluten med USB och lyser med halogenlampan och ficklampan? Jag är inne på att LED-ringen kanske ger fel spektrum som kameran är något okänslig för.
bos
Kontakt:

Inlägg av bos »

Med halogenlampa och USB blir det precis lika bra ljus som via HDMI. Ringlampan torde vara boven.

Jag kopplade därför in labbaggregatet i lampan för att se vad som händer. Vid fullt blås dras 200mA vid 12V. Det är ingen PWM-historia, utan en fullösning med en zenerdiod och ett par spänningsdelare. 200mA fördelat på 144 lampor innebär ca 1.4mA per LED, vilket jag tycker är lite klent. Zenern i fråga är 18V så jag drog upp aggregatet till strax under 18V och voila; lampan avgav ett bättre ljus som faktiskt syntes i kameran.

Ny ringlampa är beställd och detta fulhack får gå till återvinningen lite längre fram.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

bos skrev: 1 november 2024, 08:27:27 Jag finner det en smula osannolikt att Hayer själva skulle skicka en Hayer-brandad kamera som i själva verket är piratkopierad
Jag trodde du hade köpt kameran från mikroskopförsäljaren i Kina, därav min gissning. Men nu låter det ju som du hittat att felet bara var för lite ljus så det löser sig.
Skriv svar