Ja, jag ser mitt finger utan problem även om det är lite suddigt pga någon optik (sitter en 0.5X-lins längst ner). Lägger jag fingret väldigt nära mikroskopets kamerahål ser jag tydligt att det är ett finger.
Mörk bild i mikroskopskamera
Re: Mörk bild i mikroskopskamera
Får du bra bild även när du är ansluten med USB och lyser med halogenlampan och ficklampan? Jag är inne på att LED-ringen kanske ger fel spektrum som kameran är något okänslig för.
Med halogenlampa och USB blir det precis lika bra ljus som via HDMI. Ringlampan torde vara boven.
Jag kopplade därför in labbaggregatet i lampan för att se vad som händer. Vid fullt blås dras 200mA vid 12V. Det är ingen PWM-historia, utan en fullösning med en zenerdiod och ett par spänningsdelare. 200mA fördelat på 144 lampor innebär ca 1.4mA per LED, vilket jag tycker är lite klent. Zenern i fråga är 18V så jag drog upp aggregatet till strax under 18V och voila; lampan avgav ett bättre ljus som faktiskt syntes i kameran.
Ny ringlampa är beställd och detta fulhack får gå till återvinningen lite längre fram.
Jag kopplade därför in labbaggregatet i lampan för att se vad som händer. Vid fullt blås dras 200mA vid 12V. Det är ingen PWM-historia, utan en fullösning med en zenerdiod och ett par spänningsdelare. 200mA fördelat på 144 lampor innebär ca 1.4mA per LED, vilket jag tycker är lite klent. Zenern i fråga är 18V så jag drog upp aggregatet till strax under 18V och voila; lampan avgav ett bättre ljus som faktiskt syntes i kameran.
Ny ringlampa är beställd och detta fulhack får gå till återvinningen lite längre fram.
Jag trodde du hade köpt kameran från mikroskopförsäljaren i Kina, därav min gissning. Men nu låter det ju som du hittat att felet bara var för lite ljus så det löser sig.