Trådlös strömbrytare för garaget?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
MiaM

Re: Trådlös strömbrytare för garaget?

Inlägg av MiaM »

Ja, detta är väl också ett skäl för att t.ex. välja KNX ifall man väljer trådat. Gissar att elektriker inte gillar konceptet att installera aktuatorerna (burkarna som tar klenspänning-styrsignal in, och styr 230V) medan kunden gör resten själv. Kan förstå om de inte kan provköra sakerna på enkelt sätt, för att kunna visa för kunden att deras del av jobbet är rätt utfört, men det går ju att lösa med en "knapp-panel" som kan styra en aktuator, kopplas in på just en aktuator i taget för att bevisa funktionen så att säga.
hawkan

Inlägg av hawkan »

Vad är KNX? Såg en flik som hette KNX i Shelly-appen.
Här är det L fram till brytaren vilket är onödigt, kunde varit lägre spänning. Men det kanske förenklar på annat håll vad vet jag.
RoAd

Inlägg av RoAd »

PeterH skrev: 2 november 2024, 16:08:18 Har du kollat prylarna från Plejd? Verkar vara mer eller mindre standard bland dagens elektriker...
Plejd bör undvikas om du inte vill fastna i deras eko-system med allt vad det innebär. De använder sitt egna, stängda, och odokumenterade protokoll mellan enheterna.

De är därmed inte kompatibla med något annat än sina egna produkter, så att utöka systemet med någon produkt de inte själva har går inte, och om de skulle gå i konkurs (eller göra en "SONOS" och bryta bakåtkompatibiliteten) så står du med ett system som du inte ens kan byta ut befintliga enheter i om de går sönder.

Deras ovilja att gå mot öppna standarder var vad som fick Schneider att dra sig ur partnerskapet de hade med Plejd och istället satsa på sina Wiser. Föredömligt tycker jag. Stängda, proprietära, protokoll hör inte hemma i 2024.

Att elektrikerna väljer dem beror nog på flera saker. Den främsta är nog att de ligger på ahlsells hylla och därmed går att sälja till deras overkliga listpris - "10% rabatt". Dessutom är de enkla att installera/konfigurera och elektriker älskar när något är enkelt (för dem).

Jag skulle valt någon produkt med öppen standard. Pratar vi trådlöst så stödjer shelly några stycken sådana protokoll och är föredömligt väl dokumenterade. De har en mängd relä-puckar, och även några rena styrenheter som monteras bakom befintliga brytare. Har man sedan ingen central styrning så får man antingen använda molnet (bör undvikas) eller programmera styrenheten att direkt kontrollera reläet (finns dokumenterat av shelly).

Alternativet är Zigbee. Vissa enheter går att para ihop direkt med varandra utan inblandning av någon controller. S.k. binding, vilket tillåter att en enhet direkt styr en annan enhet. Men så vitt jag vet stödjer inte alla produkter detta så man bör kolla upp vad man köper i.s.f.

Både shelly och zigbee kommer vara lätta att bygga ut eller integrera i något större system (som exempelvis Home assistant) om man i framtiden vill det.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

hawkan skrev: 3 november 2024, 10:38:05 Vad är KNX? Såg en flik som hette KNX i Shelly-appen.
Här är det L fram till brytaren vilket är onödigt, kunde varit lägre spänning. Men det kanske förenklar på annat håll vad vet jag.
KNX är en internationell standard som många av de största el tillverkarna ställt sig bakom. Kom på 80-talet som EIB (europian installation bus). Vilket inte var ett bra namn för internationellt genomslag. KNX är väldigt kompetent men också dyrt och svårt att underhålla. För större installationer där man kan utnyttja KNX till fullo och kan ha kompetenta beställare och underhållsavdelningar är det ett bra alternativ.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

KNX används dock just inte alls tillbelysning. Ofta går man över till Dali för belysning. KNX används främst för automation i stora byggnader.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

KNX används för belysning och det mesta annat också. I stora anläggningar är Dali ett bättre alternativ för belysning så då använder man ibland Dali gateways. I mindre anläggningar kör man oftare KNX för belysning och annat. I hotell t.ex kör man knappast Dali på varje hotellrum utan möjligtvis i större salar.

Finessen med KNX är att med KNX kan du i princip styra allt i en byggnad. Det är då du får största nyttan av KNX.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

De hotellrum jag har varit på har haft konventionellabrytare
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Då har dom inte haft KNX. Det är dock inte så ovanligt att hitta KNX på hotell.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

danei skrev: 3 november 2024, 15:14:25 KNX används dock just inte alls tillbelysning. Ofta går man över till Dali för belysning. KNX används främst för automation i stora byggnader.
Själv känner jag till radhusområden där i princip alla hus har KNX, definitivt ingen Dali.
hawkan

Inlägg av hawkan »

Tänkte bara visa vad som triggade frågan. Det var den här skärmsidan
Skärmbild 2024-11-03 133629.png
Det behövs någon knutpunkt som tar hand om enheten antar jag. Är det ett eget nätverk? Eller Wifi?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
DennisCA

Inlägg av DennisCA »

Intressant, jag sitter i samma tankar, fast jag vill inte ha nånting som går med wifi eller internet. Jag vill koppla det mot en intern rörelsesensor så alla lampor i verkstan går igång då jag går in i verkstan. Och sen stänger en tid efter jag gått därifrån.
hawkan

Inlägg av hawkan »

Har inte kollat så mycket på det, men det finns mycket som går med radio 433 MHz.
Fjärrkontroller, strömbrytare mm. Nexa och säkert många fler har produkter där.
Användarvisningsbild
DennisCA

Inlägg av DennisCA »

Joo Nexa ser ut som det gör vad jag vill
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Att jag tipsade om just Plejd var för att jag både använder dessa (plus en massa andra fabrikat) till min hemautomation. Jag har också varit i kontakt med Plejds support när jag eftersökte en specifik lösning på ett problem med dimmat ljus i takfoten som ökar ljuset med hjälp av närvarosensor, och jag blev imponerad av deras support som inte bara var snabb men också väldigt professionell. :tumupp: Vad gäller Shelly så har jag varit nyfiken på dessa för dom har många produkter och bra priser, men om man söker lite så är det ganska många som haft problem med enheter som brinner (för många för att jag skulle våga prova)
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

RoAd skrev: 3 november 2024, 12:50:05
PeterH skrev: 2 november 2024, 16:08:18 Har du kollat prylarna från Plejd? Verkar vara mer eller mindre standard bland dagens elektriker...
Plejd bör undvikas om du inte vill fastna i deras eko-system med allt vad det innebär. De använder sitt egna, stängda, och odokumenterade protokoll mellan enheterna.

De är därmed inte kompatibla med något annat än sina egna produkter, så att utöka systemet med någon produkt de inte själva har går inte, och om de skulle gå i konkurs (eller göra en "SONOS" och bryta bakåtkompatibiliteten) så står du med ett system som du inte ens kan byta ut befintliga enheter i om de går sönder.
Jag använder Homey för att styra mina Plejd så det du skriver är inte helt sant... Söker man så får man bland annat detta svar på Google.

Är Plejd Matter kompatibel?
Den är kompatibel med de flesta elektriska apparater och är lätt att konfigurera och använda. Dessutom är den en av de tidiga adopterarna av Matter-standarden, vilket gör den till ett framtidsorienterat och flexibelt val för ditt smarta hem.

.
Skriv svar