Liten minikyl
- Turbosharp
- Turbosharp
Zeus:
jag tror faktiskt jag har ett ännu mindre värmepaket från en nissan micra liggandes nånstans, får gå på skattjakt senare. men det är ingen dum idé att använda ett sådant
jag undrar om akvariepumpen klarar att dra runt vattnet ordentligt...får provtesta lite
funderar på om fläkten till värmepaketet skulle passa att kyla radiatorn, kraften finns där men den är nog för otymplig.
jag hittade ett nätagg på 145W
max output +12V -- 6.0A
-12V -- 0.8A
Max combuned power on +5V and +3.3V output
is 100W, max combined output current on -12V
and -5V outputs is 0.8A
peltier elementet på 89W
I=P/U = 89/12 = 7.4A
bara peltier elementer tar ju mer än nätagget orkar med, men sen är det ju fläktarna också, fläkten jag har framför mig ligger på 0.43A och jag behöver ju ändå några stycken...ser ut som jag behöver ett bättre nätagg =/
är det någon som vet hur det fungerar på skroten, jag skulle behöva ett bättre nätaggegat samt fler fläktar, måste man betala för att få gå och plocka eller är dom bara glada av dom blir av med det^^ betala va?
eller är det någon som bor granne med mig, som råkar ha detta övers
jag tror faktiskt jag har ett ännu mindre värmepaket från en nissan micra liggandes nånstans, får gå på skattjakt senare. men det är ingen dum idé att använda ett sådant

jag hittade ett nätagg på 145W
max output +12V -- 6.0A
-12V -- 0.8A
Max combuned power on +5V and +3.3V output
is 100W, max combined output current on -12V
and -5V outputs is 0.8A
peltier elementet på 89W
I=P/U = 89/12 = 7.4A
bara peltier elementer tar ju mer än nätagget orkar med, men sen är det ju fläktarna också, fläkten jag har framför mig ligger på 0.43A och jag behöver ju ändå några stycken...ser ut som jag behöver ett bättre nätagg =/
är det någon som vet hur det fungerar på skroten, jag skulle behöva ett bättre nätaggegat samt fler fläktar, måste man betala för att få gå och plocka eller är dom bara glada av dom blir av med det^^ betala va?
eller är det någon som bor granne med mig, som råkar ha detta övers

- Turbosharp
- Turbosharp
Med 2 exakt lika aggregat som ger ut exakt samma spänning vid samma belastning så skall det nog inte vara några problem. Skiljer det i spänningen så blir det snedbelastning vilket gör att ett agg drar mer ström som inte kommer att användas till någon nytta vilket gör att det ena inte klarar av lika mycket som det andra. Kan dock kanske finnan något enkelt sätt att ordna det på.
- Turbosharp
Testade själv precis 2 helt olika agg och det verkade inte vara några problem. Testade dock inte med belastning utan mätte bara om det var någon skilllnad i spänningarna mellan dom parallellkoppling. Det var det men inte mycket mer än 0.05v på 5V och 0.6v på 12v vilket nog ev inte borde orsaka några större bekymmer.
- Turbosharp
okey tjysst! =) då får jag testa det, hade två liggandes, men efter att ha kopplat in dom med en smäll och fin rökdoft som följd, får jag nog skaffa två nya
jag tog föresten reda på hur det låg till med skroten, man får INTE plocka delar därifrån, även om man vill betala för sig. jag ska ändå ringa och fråga. låter som det billigaste allternativet just nu
skulle börjat på "behållaren" som låter vattnet kyla den varma sidan av elementet, men jag hittade inte rätt grejer på jobbet, så det får vi ordna imorgon, tänkte först göra det i koppar för bästa värmeavledning, men det får nog bli vanlig plåt för enkelhetens skull. möjligt att jag även gör några små flänsar på denna platta så att det både blir vatten och luftkylning.

jag tog föresten reda på hur det låg till med skroten, man får INTE plocka delar därifrån, även om man vill betala för sig. jag ska ändå ringa och fråga. låter som det billigaste allternativet just nu
skulle börjat på "behållaren" som låter vattnet kyla den varma sidan av elementet, men jag hittade inte rätt grejer på jobbet, så det får vi ordna imorgon, tänkte först göra det i koppar för bästa värmeavledning, men det får nog bli vanlig plåt för enkelhetens skull. möjligt att jag även gör några små flänsar på denna platta så att det både blir vatten och luftkylning.
Konstigt att dom la av så där bara. I mitt fall så fungerade det ialf och dom som jag kopplade till varandra var det ena ett AT agg från en 486:a och den andra var ett modernt ATX aggregat så det skilde så mycket som möjligt mellan dom åldersmässigt men dom fungerade fint med varandra ändå, ialf utan belastning. Du skulle nog tagit och mätt upp dom innan du kopplade dom till varandra så som jag gjorde för att vara säker på att dom passade till varandra.
Du kan pröva med att gå till närmaste datoraffär, och om det finns helst till en som även lagar datorer, så kan det hända att du kan få tex ett 300W agg för en billig peng eller kanske tom gratis om det kanske tex låter ifrån det eller så men fungerar. Har själv under några år fått tror det är 6 st ATX agg och 2 äldre AT varav jag lagat ett och på 4 andra så var det bara fläktarnas lager som börjat ge upp så dom lät ganska så ordentligt men det vara bara att byta ut dom fläktarna så fungerade dom aggen fint igen.
Dom andra var helt havererade men det fanns bra switchtransformatorer i dom som är bra att ha.
Du kan pröva med att gå till närmaste datoraffär, och om det finns helst till en som även lagar datorer, så kan det hända att du kan få tex ett 300W agg för en billig peng eller kanske tom gratis om det kanske tex låter ifrån det eller så men fungerar. Har själv under några år fått tror det är 6 st ATX agg och 2 äldre AT varav jag lagat ett och på 4 andra så var det bara fläktarnas lager som börjat ge upp så dom lät ganska så ordentligt men det vara bara att byta ut dom fläktarna så fungerade dom aggen fint igen.

- Turbosharp