Är telekontakter 6,35mm och 3,5mm ett dåligt alternativ över lag.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
thomas_gbg

Re: Är telekontakter 6,35mm och 3,5mm ett dåligt alternativ över lag.

Inlägg av thomas_gbg »

Om man ruggar upp hanen med fint slippapper. Gör man då det bättre eller försämrar man det.
Användarvisningsbild
rvl

Inlägg av rvl »

Är litet rädd för att det är som att pissa i byxorna på vintern, det värmer en kort tid...
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Problemet, i allafall baserat på mina erfarenheter är att själva kontaktblecken blir glappa med tiden, vilket orsakar problem med dålig kontakt.
Ofta är det tyvärr väldigt bökigt att komma åt det då allt nuförtiden brukar vara mer eller mindre ingjutet i plast... De gamla öppna kunde man komma åt med tex en liten skruvmejsel eller en syl och böja tillbaka blecken.
ghu

Inlägg av ghu »

På många telekontakter är nog kontakttrycket för signaljorden dåligt.
Med nedanstående konstruktion är det nog högre kontakttryck
https://www.conrad.se/sv/p/cliff-fcr129 ... gJTcPD_BwE
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Det sitter väl inte ens något kontaktbleck för jorden på vissa jack, utan den lilla kraften från de två inre blecken gör att pluggen åker åt sidan och gör kontakt med den yttre ringen av metall.
ghu

Inlägg av ghu »

Det var det som jag menade är problemet med många chassikontakter och som konstruktionen på min länk löser
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

De klassiska helt av plast för 6,3mm från förr hade fjädrande bleck för alla poler, inklusive signaljord. Det är nog därför de faktiskt fungerade på proffsutrustning. (Och som sagt så gav de ju också isolation mellan signaljord och chassijord, nog so viktigt för att slippa brum i PA-anläggningen osv).

Också: Undrar om kvaliteten på uttagen på mobiler var bättre än de flesta andra telepluggar, just för att det är viktigt att det funkar? Glapp och elände kan ju störa samtal och rent av detekteras som att headset kopplas i/ur fram och tillbaka...
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Billiga 3,5 av idag är det dock som MadModder säger vanligt att man bara har ett bleck som gör att hela pluggen sitter snett i spänn mot en metallring.

Det går kanske att separera chassi jord på dem om man monterar en plastbricka mellan metallringen och chassiet och ansluter tex en ringsko mot metallringen, eller löder fast kabeln direkt i den när den är på plats. :humm:
(Jag tycker personligen inte att det är värt besväret med don som är för dåligt gjorda, bättre då byta till de i mellanklassen som nämndes, om konstruktionen och eventuell fabriksgaranti, etc medger detta).

De som sitter på litet dyrare datorkomponenter brukar dock vara rätt ok tycker jag, däremot har jag haft mycket problem med de som sitter på kringutrustning såsom aktiva högtalare och liknande kopplade till datorn, även på relativt dyra grejer
Skriv svar