Önskar tips på prisvärd DMM

Användarvisningsbild
4kTRB

Re: Önskar tips på prisvärd DMM

Inlägg av 4kTRB »

För hobbybruk behövs nog inte FLUKE, eventuellt någon äldre variant Philips/FLUKE för en billig peng.
GW Instek GDM-532 är en enklare multimeter för 45 Euro. https://eleshop.eu/gw-instek-gdm-532-multimeter.html
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

behövs och behövs, jag föredrar att ha nåt man kan lita på, och en beg kvalitetsmultimeter kostar ju ofta som en ny enklare ny.

En sak som jag VERKLIGEN ogillar är billiga multimetrar som visar fel värden när batteriet blir dåligt, been there, done that.
Snutten

Inlägg av Snutten »

Jag hade en gammal biltema i min verktygslåda som betedde sej så, riktigt kass. Man undrar varför värdena är helt käpprätt åt .... :doh:

Ja alltså en äldre Fluke 75 (eller variant av), skulle jag mkt väl kunna tänka mej om det handlar om samma peng. Krav att det är hold på den, vilket det verkar vara på många varianter.
Enda som låg ute på tradera just nu var det givetvis inte på. Men lägger en bevakning.

4kTRB;
Ja, nåt sånt kanske. 45 euro + frakt och moms blir nog ca 650-700kr hemma. :humm:

Jag allmänt snurrig i skallen idag efter att ha kollat en massa youtubevideos om kines-multimetrar! :lol: Får smälta detta lite tills imorgon.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

har två
https://www.biltema.se/verktyg/matverkt ... 2000018521

som slaskmultimetrar, funkar

till 99% klarar jag nig en sådan, dom få andra gångerna kan man ta något bättre
BJ

Inlägg av BJ »

Snutten skrev: 24 augusti 2024, 17:22:55Vettig upplösning och autorange(har redan ett par billiga DMM med fasta lägen).

Du väljer ju själv vad du vill köpa, men min erfarenhet av automatiskt
område är att det nästan är hopplöst om man mäter på signaler
som ändrar sig så att instrumentet behöver byta område,
och jag är ganska säker på att det är Fluke som jag har använt till det,
men jag kan ha fel.
Instrumentet liksom räknar ner och siffrorna fladdrar lite hur som helst
tills man ser det nya värdet, och sen när värdet ändras igen så är det dags igen...
Om signalen håller på och ändrar sig så ser man inte mycket mer än
räknandet och fladdret.

För spänningar som håller sig still så kan det nog vara bra.
Wihelm

Inlägg av Wihelm »

Går att låsa vilken range den skalla mäta med om man behöver det. Så det är inget problem i praktiken mad autorange.
BJ

Inlägg av BJ »

Ja, det gjorde det säkert, och det hade inte vi gjort.
Men då känns det ju som att man lika gärna kan välja område som vanligt...
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

Ja det fungerar naturligtvis att välja område manuellt, men det kan också vara smidigt att inte behöva göra det. Mäta olika motstånd ex ger direkt rätt område istället för att vrida vredet fram och tillbaka.

För enklare felsökning i ex bilen duger nästan vad som helst, men för finare elektronik plockar jag fram en Brymen789. Den faller dock utanför budget i detta fallet.
BJ

Inlägg av BJ »

Ja, då kan det ju fungera bra.

Många instrument verkar kopieras helt eller delvis.
Här är en annan variant av det som jag tittade på, men brother.
I stället för decibel-mätning så är det tydligen 10 ampere:

https://nzl.grandado.com/products/broth ... multimeter

Undrar vem det är som har kopierat av vem. Brother är ju känt.
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Gimbal skrev: 25 augusti 2024, 09:51:54 Ja det fungerar naturligtvis att välja område manuellt, men det kan också vara smidigt att inte behöva göra det. Mäta olika motstånd ex ger direkt rätt område istället för att vrida vredet fram och tillbaka.

För enklare felsökning i ex bilen duger nästan vad som helst, men för finare elektronik plockar jag fram en Brymen789. Den faller dock utanför budget i detta fallet.
Den där Brymen 789 har specen: Frequency range 5 Hz - 1 MHz ±(0.002% + 4 digits)
Betyder det att den mäter RMS i det området?
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag har uppenbarligen tre olika DMM och en AMM.
Nån är köpt av firma i Sverige men är väl ett kina instrument (TYP DET HÄR), en annan är faktiskt köpt från AliX och den tredje var "hittegods" och är en rejäl sak från Biltema. Den senare kan mycket (många lägen på omkopplaren).

Den analoga är en enkel grunka också från Kina och är tänkt lite som back-up och emellanåt är det fint att ha en analog visning eftersom man inte bara ser ärvärde utan också ändringar uppåt/nedåt.

Jag har inga behov av superexakta avläsningar varför 3.5 siffor med onoggrannhet och slikt ger mig exakt de avlästa värden jag vill ha. Enda gången avläsning av 4 korrekta siffror är viktigt är när jag ska kalibbrera min tangentbordsavkodare till synten; där ska ju förhållandet 1V/oktav vara så exakt det bara går.

Så mitt svar på frågan: Hitta en skaplig DMM som löser ditt behov utan att tömma din pluska, men kolla så att den verkligen gör det (behovet). I min framtid ligger ett rörslutsteg som matas med 700+ V och bara min analoga mäter över 600V.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Glenn skrev: 25 augusti 2024, 00:40:44 En sak som jag VERKLIGEN ogillar är billiga multimetrar som visar fel värden när batteriet blir dåligt, been there, done that.
Jag har en äldre multimeter från Swedol.
Den lider av exakt detta problem.
Det vore ju bättre att den visade en felkod än att visa fel mätvärde. :tumner:
Snutten

Inlägg av Snutten »

Ja, kan bara hålla med.
Min gamla i verktygslådan går inte att lita på, enligt farsan är det troligtvis en biltema från tidigt 90-tal.
Konstigt nog blir värdena för höga, när det blir typ 15-16V på ett bilbatteri så reagerar man.
Ska slänga denna.

Funderar lite på en beg Fluke 75, hur viktigt är egentligen true RMS?
Det verkar som de flesta nya dmm har detta som standard, men i vilka ögonblick i real life har man verkligen nytta av det?
Frågar av ren okunnighet. :humm:
I de fall jag mäter AC så är det antingen i vägguttaget, före en transformator eller efter.
I samtliga fall är det en ren sinus, behöver jag verkligen TRMS?
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Håller med om alla som klagat på mätare som visar fel utan varning om batteriet är dåligt. "LO BAT" eller liknande indikering är ett måste. Det kan vara värt att se vad den visar om man mäter på dess eget batteri (alltid endast med plus/röda testpinnen, den svarta/jord lär vara hårt kopplad till antingen batteriets minuspol eller nån mellanspänning). Om man kan göra en sån mätning för att se batteriets skick så kan det vara värt att sätta ett litet uttag att trycka in mätpinnen i för att göra batteritest ifall man råkat ut för en sån mätare. Har också stött på mätare som visar för höga värden.

Annars så skulle jag säga att för elektronikhobby så är i princip alla multimetrar bra. De vanligaste mätningarna man gör är DC volt och där är även de billigaste exaktare än vad de flesta har nytta av. Detsamma gäller resistansmätning.

Saker som inte är jättelätt att hitta specar på, men som är bra att ha koll på är:
* Viken spänning används vid resistansmätning?
Min gamla Hung Chang 6010 kan välja två olika spänningar, där den ena också fungerar som diodtest, medan den andra är så låg att inga (vanligt förekommande?) PN-övergångar i halvledare påverkar resultatet. Alltså bättre för att mäta på plats.

* Vad visar mätaren i AC-områden med överlagrad DC?
Vissa visar endast Ac-signalen, andra visar en kombination. Typiskt är att analoga utan aktiv elektronik visar en kombination.
Speciellt om man inte har tillgång till oscilloskop är detta bra för att mäta på t.ex. kretsar för ljud och liknande.

* Vilket frekvensområde klarar AC-mätningar?
Både undre och övre gräns, och också vid vilka områden det ens blir mätresultat v.s. inom vilka områden som man får nån slags specad prestanda (eller var -3dB-punkt ligger)
Detta är åter igen mest meningsfullt för den som inte har oscilloskop.

*Hur stort är spänningsfallet vid strömmätning?

*Vad händer vid grav överström i strömområdet, och/eller överspänning i övriga områden?
Klassiska exempel är att råka mäta på 400V AC (fas-fas) och antingen står mätaren på fel område i allmänhet, eller så råkar kablarna vara anslutna i strömområdet. Rekommenderar sandfylld säkring, om det är en vanlig glasrörssäkring så kan det vara värt att byta till en sandfylld i förebyggande syfte. De sandfyllda går generellt sett "bara" sönder medan de icke sandfyllda kan explodera så att inte bara glassplitter utan även metall från säkringstråden landar överallt i mätaren.

========================

Personligen skulle jag vilja säga att en mätare med tryckknappar för mätområde och utan autorange är smidigast för att mäta på saker där man vet ungefär förväntat mätvärde. Ställer man mätaren på 20V DC så behöver man inte titta särskilt noga för att vara säker på att man har 5V till sina logikkretsar snarare än 0,5V osv. Det går också snabbare att välja ett specifikt läge, men det är säkert mest bara en fråga om motorik.

Analoga mätare har i mitt tycke bara två användningsområden. Det ena är att mäta på "åskvädersmässiga" signaler, t.ex. mäta på tändspolar i bilar eller liknande, eftersom de tål höga spänningsspikar mycket bättre än cirka alla mätare med halvledarelektronik. Det andra är mätningar där man ska justera något för att få maximal signal eller liknande. För det sistnämnda så är det dock bättre med en variabel oscillator vars frekvens styrs av inspänningen. Den varianten har alltid varit det överlägset bästa sättet att t.ex. rikta paraboler.

Som anekdot kan jag nämna att under parabolernas barndom i Sverige, under andra halvan av åttiotalet, så tog Handic fram just en burk som ljuder en ton genom en högtalare, vars frekvens beror på signalstyrkan (detektering av hela bandet 950-1750MHz). Ingen annan hade sådant i sina sortiment, utan det fanns det svindyra instrument med CRT och antingen CRT'n som TV och vridspoleinstrument för signalstyrka för en specifik sändare vars frekvens man var tvungen att lyckas pricka samtidigt som riktade parabolen. Eller så var instrumentet ännu dyrare och CRT användes som spektrumanalysator. Alla dessa var otympliga att ta upp på taket på ett högt hus, och hade varit helt idiotiskt att ta upp på taket på vintern med snö och is. Dessutom så var de ofta nätdrivna, medan Handics burk drevs av matningsspänningen till mikrovågshuvudet. Hur som helst så var det ett flertal av de resande återförsäljarna/teknikerna (kombinerat på den tiden) som använde Handics burk trots att de jobbade för något annat företag. Flera år senare dök det upp billiga sådana burkar från tillverkare i Asien, såpass billiga att vem som helst kan ha en i bra-att-ha-samlingen.

Det finns ett fåtal digitala mätare som förutom siffror även har en stapel med kanske 20 steg eller liknande. Dessa gör det möjligt att se ändringar lika snabbt eller rent av snabbare än analoga mätare.

Mitt råd är att köp nån som har så många funktioner som du tror du nånsin kommer ha nytta av nån gång, och fundera lite på ergonomi och liknande.
Ett annat råd är att köp mer än en. Dels är det praktiskt att ha en typ i garaget och en vid pysselbänken eller liknande, och dels kan man ibland vilja mäta på mer än en signal samtidigt.

Också: Oscilloskop är ett viktigare köp. D.v.s. om budgeten är 600:- och du inte har ett oscilloskop så köp ett billigt analogt oscilloskop och en ny billig multimeter för tillsammans vad din budget ligger på.

Om du har lite mer budget så överväg ett modernt oscilloskop. Undvik "kända märken" som är typ 20+ år gamla för de har ofta ockerpriser verkar det som, och/eller så är det samlargrejer. Speciellt äldre digitala oscilloskop är en plåga att använda jämfört med nya. Jag erkänner att jag har inte riktigt koll på hur bra de billiga "noname" är idag, men tror att de för en tusenlapp är hyggliga men de för ett par hundra kan vara rätt usla. De "kända märkena" för ett par tusenlappar är nog alla riktigt bra.
Snutten

Inlägg av Snutten »

Tack för tänkvärda råd och synpunkter där! :tumupp:

Jag har faktiskt ett gammalt 10MHz en-kanals oscilloskop, men skulle behöva lite TLC(genomgång och fix).

Ang köpa digitalt oscilloskop så är det väl nåt man funderar på framåt.
Det verkar ju finnas en del DMM som har integrerat nån form av oscilloskopfunktion.
Har inte kunskap att avgöra om det är bu eller bä eller om det faktiskt kan "mäta" sej med ett riktigt standalone oscilloskop?
Men lägger tankar om detta lite på framtiden just nu.

Förutom den kassa biltema multimetern i verktygslådan som jag tänkt kasta, så har jag idag två sådana där små enkla 100kronors DMM.
Tänkte pensionera dem, tycker de är för små för elektronikbänken.
Den ena hamnar i batterilådan i städskåpet och den andra får ta över efter biltemas i verktygslådan.

Egentligen så har jag kommit fram till att man optimalt skulle vilja ha 3st multimetrar i elektronikhörnan. :humm:

1. En billig med fasta lägen, stora siffror och en riktig av/på knapp. ca 50-200kr

2. En vardagsmultimeter med autorange och rätt funktioner, bra säkerhet och smidigt handhavande, ca 500-1000kr

3. En "top of the line" referensmultimeter. 2000kr +++ (Fluke, Brymen etc)

Just nu letar jag alltså efter nr2, en vettig "vardagsmultimeter"! :)

Lista på några multimetrar som jag överväger just nu;
Nån beg Fluke ur 75-serien
UNI-T 139C
UNI-T UT161D
Owon OW18B
GW Instek GDM-532
Skriv svar