Blixtnedslag i flygplan

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 27312
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Blixtnedslag i flygplan

Inlägg av danei »

Nu blev det lite fel va?
Det var flyga, navigera, kommunicera. Inte flyga, landa, kommunicera.

Det viktigaste är att flygplanet är på rätt håll och med rättfart, flyga. Sedan kommer att flyga åt rätt håll, navigera.

Sedan kan man meddela flygledare om att man har problem och försöka förstå vilka problem man har. En blixtträff resulterar normalt sett i diverse larm som kan återställas och ett litet hål någonstans som inte påverkar flygningen.

Att landa är inte första prioritet om något oväntat inträffar.
rikkitikkitavi
Inlägg: 15756
Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)

Re: Blixtnedslag i flygplan

Inlägg av rikkitikkitavi »

Att landa gör man bara som sista utväg och det när planet är omöjligt att hålla i luften.

Många rutter är långt från lämpliga landningsplatser, ex de som korsar världshaven eller polerna men även de som flyger över ödeland så i många fall är det inte ens ett alternativ för akuta skeenden.

En oplanerad landning gör man antingen pga skador som komprometterar flygdugligheten eller pga hälsoläget för passagerare som inte kan lösas på annat sätt och knappt i det senare fallet.

Ett nyligen startat flygplan måste även i vissa fall dumpa bränslet för att kunna landa och för att inte utsätta planet för onödiga risker. Det gör man inte hur som helst utan det skall vara TSHTF.
Haralt
Inlägg: 3523
Blev medlem: 15 november 2016, 00:19:11

Re: Blixtnedslag i flygplan

Inlägg av Haralt »

Hur stort blir utgångshålet vid blixtgenomgång på flygplansskrovet?
Slår de i en kork i flygplansskrovet, likt fartyg som får skada på skrovet under vattenlinje, de bankar i träkilar för att täta.
Senast redigerad av Haralt 27 juli 2024, 13:31:18, redigerad totalt 1 gång.
rikkitikkitavi
Inlägg: 15756
Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)

Re: Blixtnedslag i flygplan

Inlägg av rikkitikkitavi »

Det är i Kalle Anka de sätter korkar i hål på fartyg som sprungit läck.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 34998
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Blixtnedslag i flygplan

Inlägg av säter »

Sågspån brukar man använda på båtar som har sprungit läck.
Bara som temporär åtgärd.
hawkan
Inlägg: 3337
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: Blixtnedslag i flygplan

Inlägg av hawkan »

Fast detta var väl efteråt? För att kunna avgöra om det gick att fortsätta med planet eller om reparation behövs.
Så tolkade jag det, de har ju redan kommit ner.

Asch, svarade när det var en sida till med inlägg. Jaja det får stå kvar.
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 6820
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Blixtnedslag i flygplan

Inlägg av rvl »

rikkitikkitavi skrev: 27 juli 2024, 13:30:21 Det är i Kalle Anka de sätter korkar i hål på fartyg som sprungit läck.
Har personligen varit med ombord på en före detta trålare med järnskrov efter en lätt grundstötning, där det blev bråttom att yxa till en plugg av en vedklabb till bastun, för att nån bottengenomföring sprang läck. (Resan fortsatte sen som planerat hela helgen efter att de frivilliga sjöräddarna kom och drog loss oss med ett något större fartyg.)

Kalle Anka var inte med...
rikkitikkitavi
Inlägg: 15756
Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)

Re: Blixtnedslag i flygplan

Inlägg av rikkitikkitavi »

Jag skrev kork. Inte träplugg.

Timmermannens uppgift ombord var bla att bedöma och åtgärda läckor vilket gjordes med virke, spelar ingen roll om det är järn eller träskepp.

Går ju inte att svetsa när båten är i vatten och om inte pumparna orkar med så...
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 34650
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Blixtnedslag i flygplan

Inlägg av HUGGBÄVERN »

I Trafikflygplan finna två personer, en kapten (fyra streck) och en förste officer (tre streck). En flyger och en håller koll på annat, det kan vara förste officeren eller säger man andrepilot på svenska som rattar planet medan kaptenen håller kontakt med personalen ombord och ATC samt, i händelse av problem, letar i felsökningsmanualen.

Det finns två sorts nödanrop. Det vi hört talas om lyder ”Mayday, Mayday, Mayday!” (Tre gånger, motsvarar 112).
Vid incidenter som inte nödvändigtvis är katastrofala skickas meddelande ”Pan-pan, pan-pan, pan_pan!”. (Motsvarar ungefär 11414 - ”något är inte som det ska, återkommer!”)

Lyssnar man på Mentour Pilot förstår man att det inte bara är att trycka på lite knappar när man t ex ska landa, och jag tänker på terrorattentatet på Frankfurts flygplats när runt 50 flygplan varpå väg in, skulle avbryta sina manövrar och trafikledare som skulle leda om dessa flygplan … :doh:
danei
EF Sponsor
Inlägg: 27312
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Blixtnedslag i flygplan

Inlägg av danei »

En ansenlig andel av haverierna nu förtiden tycks bero på att piloterna är vana vid att trycka på några knappar så flyger planet självt. Det är när de förväntas flyga själva som det lite för ofta går illa.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 34650
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Blixtnedslag i flygplan

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Många (de flesta kanske) katastrofer beror mycket riktigt på pilotfel. Feltolkar varningssignaler, misstror flygplansinstrument och liknande.

Jfr. Gottrörakraschen eller Sullys landning på Hudsonfloden för att inte tala om the Gimli Glider. Tre incidenter som berodde på flygplanet men där piloterna räddade sina passagerare.

Katastrofen på Teneriffa är ett solklart exempel på mänskliga faktorer liksom postflyget som kraschade i norrländska fjällen.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 27312
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Blixtnedslag i flygplan

Inlägg av danei »

Kaptenen i Gottrörakrachen gjorde inget vettigt han inte blev instruerad att göra. Att det gick så bra som det gjorde berodde inte på honom. Med en bra kapten skulle det sannolikt inte ha havererat.

Men visst finns det exempel där piloterna gjort helt rätt och det därför inte blivit något haveri, eller ett haveri utan dödsoffer.
rikkitikkitavi
Inlägg: 15756
Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)

Re: Blixtnedslag i flygplan

Inlägg av rikkitikkitavi »

danei skrev: 27 juli 2024, 20:52:38 En ansenlig andel av haverierna nu förtiden tycks bero på att piloterna är vana vid att trycka på några knappar så flyger planet självt. Det är när de förväntas flyga själva som det lite för ofta går illa.
Boeingplanen flög lite för mycket själva fastän piloterna tog över och försökte styra upp.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 27312
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Blixtnedslag i flygplan

Inlägg av danei »

Nja, om piloterna gjort det som förväntades av dem skulle det inte varit något problem. Vid det första haveriet hade felet funnits hela föregående flygning. Kaptenen lyckades flyga flygplanet. Han misstänkte att felet fanns på han sida och lämnade över flygningen till andrepiloten, som inte var särskilt duktig på att flyga. Då gick det inte längre. Om han antingen använt höjd trimmet korrekt, eller inte alls så skulle det inte hänt.

Det andra haveriet har jag inte läst rapporten från. Men att det havererade är något konstigt då piloterna borde blivit informerade om vad som hände vid det första haveriet.
Prins Valiant
Inlägg: 1423
Blev medlem: 3 januari 2022, 15:10:05
Ort: Kristianstad

Re: Blixtnedslag i flygplan

Inlägg av Prins Valiant »

danei skrev: 27 juli 2024, 21:18:44 Kaptenen i Gottrörakrachen gjorde inget vettigt han inte blev instruerad att göra. Att det gick så bra som det gjorde berodde inte på honom. Med en bra kapten skulle det sannolikt inte ha havererat.
Jag följer ofta de här haveriinspektionen på TV. Där framkom i ett program för bara några månader sedan en nyhet för mig när det gäller Gottröra. Motorerna börjad pumpa och vad jag förstod försökte kapten reda ut det. Men han saknade även dragkraft när han behövde det.
Nyheten var att ett nytt system var installerat på dessa DC9 som man inte informerat piloterna om hur det fungerade. Det var ett system som automatiskt skötte dragkraften på motorerna, för att man skulle minska bullret. Strax efter planet når en viss höjd minskas dragkraftet automatiskt, vilket förhindrade att piloten kunde få den kraft han behövde på motorerna för att rädda planet.
Skriv svar