Bygga bak belyst tangentbord

Berätta om dina pågående projekt.
Findecanor

Re: Bygga bak belyst tangentbord

Inlägg av Findecanor »

Lärlingen skrev: 25 juni 2024, 14:26:57 Hur blir det med strömförsörjningen, behöver jag installera någon USB källa till att använda den funktionen? Eller är det enklare att bara installera den på samma strömkälla som resten av tangentbordet?
LED bruka dra en del. Det är därför som trådlösa tangentbord ofta inte har bakgrundsbelysning, eller den är rätt svag och enfärgad.

Även tangentbord som drivs av USB brukar driva LED i en matris där bara en kolumn/rad är tänd i taget för att komma under USB's gräns på 500 mA totalt. Det flimrar så snabbt att det inte märks för blotta ögat. Längden på ljuspulsen är vad som utgör "ljusstyrkan" (PWM).
Programmerbara RGB LED (individuella eller i remsa) brukar också använda PWM, men styrt individuellt i varje kapsel.

Du får mäta. Hur mycket det drar i praktiken beror förstås på vilket ljus-mönster du väljer.
En liten remsa med några stycken RGB-LEDs brukar gå bra.
MiaM skrev: 26 juni 2024, 13:00:54 Gravt sidospår: Det var inte bättre förr ur alla perspektiv. Mitt Cherry G80-3000 (black MX) som är gammalt nog att vara "Made in West Germany" är specat att dra 300mA på 5V DC :D
Som jämförelse: Jag har tidigare mätt mitt "moderna" G80-3000 med USB-controller: 18mW (3.6 mA) och 161 mW (32.2 mA) med de tre indikator-LED:arna av resp. på.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

mrfrenzy skrev: 26 juni 2024, 17:08:50 Nya Lenovo har halvtransparenta bokstäver på tangenterna, det är alltså själva den vita texten på tangenterna som lyser. Det fungerar alldeles utmärkt. (Gäller åtminstone T-serien)
Det håller jag INTE med om, eller ja, det "funakr", men det är ju ett stort nedköp jämfört med de äldre tangentborden plus thinklight.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Jag har provat båda modellerna.
För mina 40 år gamla ögon tycker jag den nya modellen är bättre. Det är själva texten jag är intresserad av, med ljus uppifrån så blir fingrarna belysta och skuggar ned på tangenterna vilket inte tillför något.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Applevarianten med vita tangenter är väl i mitt tycke, med många års mellanrum mellan provtillfällena, bättre än Lenovovarianten. Vet inte vad jag skulle tycka om svarta tangenter med belyst vit text.

Den optimala lösningen vore dock att ha standardlayout som på en stationär PC med 105-tangenters tangentbord, och kanske någon extra rad med t.ex. runda knappar för specialfunktioner.

T.ex. på den Lenovo jag sett detta på så sitter det högtalare på sidorna av tangentbordet. Bort med dessa så får den alfanumeriska delen och piltangenter osv antagligen plats med normal storlek.

(Fisljummen take: Numeriskt tangentbord fyller ingen funktion för nästan samtliga användare. Enda fördelen jämfört med siffrorna på alfanumeriska delen är enhandsinmatning men hur många eller snarast få användare matar in massor av siffror med en hand och har samtidigt den andra handen långt från tangentbordet? Anekdotisk bevisföring: Jag skriver siffror på alfanumeriska delen snabbare än vad de flesta användare skriver över huvud taget, oavsett vilken del av tangentbordet de använder :) ).
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

mrfrenzy skrev: 27 juni 2024, 11:12:39 Jag har provat båda modellerna.
För mina 40 år gamla ögon tycker jag den nya modellen är bättre. Det är själva texten jag är intresserad av, med ljus uppifrån så blir fingrarna belysta och skuggar ned på tangenterna vilket inte tillför något.
Jo jag har haft thinkpads i ~30 år, av många olika modeller, är inne på min andra med "modernt" tangentbord.

Jag gillar att man ser allting med thinklight, inte bara tecken i mörkret så att säga. ..Var bokstäverna sitter vet man ju vanligen ändå.

Men det största problemet är ju chiclettangetbordet, thinkpads hade ju det överlägset bästa tangentbordet på marknaden, men nu har dom samma lågprisskräp som alla andra.
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

Vad menar du med "chiclettangetbordet"?
Det finns ju lite olika tolkningar på vad det är.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Gimbal skrev: 27 juni 2024, 13:39:37 Vad menar du med "chiclettangetbordet"?
Det finns ju lite olika tolkningar på vad det är.
Mer korrekt är väl island-tangentbord, alltså "öar" som sticker upp från en platta så att säga, jag hatar det..

Trots att jag haft sådana laptops i flera år nu på jobbet så är det alltid skönt att sätta sej vid privata laptopen (En gammal thinklad X220) som har ett riktigt tangentbord.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Om jag kunde slippa en egenskap så vore det att Fn-F4 söver datorn, utan att fråga först. Fn sitter där Ctrl sitter på normala tangentbord, så det har blivit ett antal oavsiktliga Fn+F4-tryckningar när avsikten varit Ctrl+F4. Jag har aldrig använt Fn+F4 för vad det är avsett för.

(Jag googlade lite snabbt på om det går att stänga av det, men som vanligt får man mest bara resultat med trådar där folk har problem att få igång avsedd funktion - inte trådar som förklarar hur man stänger av det)
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Brukar finnas en funktion i bios för att byta plats på ctrl och fn för folk som lärt sej fel på andra laptops.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Fast jag vill ha dem som de är för övriga funktioner, just bara stänga av fn+f4 :)
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Hmm... på mina olika laptops är fn+f4 sänkning av ljusstyrkan. På det här stationära tangentbordet är det slå av och på tangenternas belysning.

I energisparinställningarna brukar man kunna ställa in knapparna för att t.ex gå i sovläge.
Annars kan det finns en tillverkarspecifik app där man kan knåpa med specialknapparna.
Skriv svar