PWM-krets
ja men det kan du inte få utan en bra pwm. Det är det som är grejen. Du måste ha en PWM för att kunna styra mosfeten se...
Annars komemr du koppla ihjäl dig hehe;). NÄ bara skoja men. Tror inte du kan "tjuvstarta" en mosfet så... Inte vad jag vet iaf.
Prova den PWM:en jag länka till, funkar det då är det klart. Om du inte får upp spänningen som du ska, byt mosfet!.
Prova.
Micke
Annars komemr du koppla ihjäl dig hehe;). NÄ bara skoja men. Tror inte du kan "tjuvstarta" en mosfet så... Inte vad jag vet iaf.
Prova den PWM:en jag länka till, funkar det då är det klart. Om du inte får upp spänningen som du ska, byt mosfet!.
Prova.
Micke
Du vet om att du länkade till en P-kanals Hexfet?
Om det nu är en P-kanals HEXFET du kör med så ska du koppla den mellan motorn och plusspänningen.
Nu kommer HEXFETen ledda när GS-spänningen blir -4 dvs Gatespänningen är mindre än 8V. Motsvarande så leder inte HEXFETen när gatespänningen är ca 12 V.
Fördelen med att använda en P-kanal är att man kan ha den "ovanför" motorn. Vilket en H-brygga kräver. Om man har en vanlig N-kanal ovanför motorn så kommer Sourcespänningen att flytta med spänningen över motorn. Vilket gör att man troligtviss kommer bränna transistorn.
Om det nu är en P-kanals HEXFET du kör med så ska du koppla den mellan motorn och plusspänningen.
Kod: Markera allt
+12 V ____________
|
| S
G |-->-|
-----|
|----|
| D
|
Motor
|
|
Jord
Fördelen med att använda en P-kanal är att man kan ha den "ovanför" motorn. Vilket en H-brygga kräver. Om man har en vanlig N-kanal ovanför motorn så kommer Sourcespänningen att flytta med spänningen över motorn. Vilket gör att man troligtviss kommer bränna transistorn.
citizendildo> Aha....jag trodde det var lika lätt att styra en mosfet som en vanlig småsignaltransistor.
Jag hade så klart kopplat precis tvärt om mot vad du ritade där RDX*, tacker för skissen. Jag tänkte som innan att mosfeten fungerade som en småsignaltransistor och att jag skulle få ut spänningen ifrån basen minus 0,7V om jag kopplade så som du skissade men så är det tydligen inte. Nu får jag rätt spänning fram till motorn men styrningen av mosfeten har jag inte riktigt koll på än, någon som kan förklara hur jag styr en mosfet?
Kopplar jag gaten till 12V öppnar den inte men kopplar jag den till 5V eller jord så öppnar den, möjligt att den öppnar lite mindre med 5V.
Jag hade så klart kopplat precis tvärt om mot vad du ritade där RDX*, tacker för skissen. Jag tänkte som innan att mosfeten fungerade som en småsignaltransistor och att jag skulle få ut spänningen ifrån basen minus 0,7V om jag kopplade så som du skissade men så är det tydligen inte. Nu får jag rätt spänning fram till motorn men styrningen av mosfeten har jag inte riktigt koll på än, någon som kan förklara hur jag styr en mosfet?
Kopplar jag gaten till 12V öppnar den inte men kopplar jag den till 5V eller jord så öppnar den, möjligt att den öppnar lite mindre med 5V.
Jag har provat den kopplingen du visade citizendildo men jag fick inget liv i mosfeten. Hade dock inte precis den op hemma så jag tog en OPA337 om det kan ha någon betydelse?
Finns det mosfetar som går att styra på andra vis än med en spänning? För min del hade det fungerat fint med en mosfet som bara öppnade fullt när den fick 5V ifrån mikroprocessorn och sedan stängde helt vid 0V, mosfeten behöver alltså inte kunna öppna lite.
Finns det mosfetar som går att styra på andra vis än med en spänning? För min del hade det fungerat fint med en mosfet som bara öppnade fullt när den fick 5V ifrån mikroprocessorn och sedan stängde helt vid 0V, mosfeten behöver alltså inte kunna öppna lite.
> Finns det mosfetar som går att styra på andra vis än med en spänning?
Nej, det är det som är *finessen* med en MOSFET...
> För min del hade det fungerat fint med en mosfet som bara öppnade fullt
> när den fick 5V ifrån mikroprocessorn och sedan stängde helt vid 0V,
Då ska du ha en N-chan MOSFET. Ta i princip vilken vanlig N-chan MOSFET
som helst, men gärna än som kallas "logic-level", för säker bottning vid 5V.
Och sätt den alltså mellan motorn och GND, inte som P-channel MOSFET'en
på bilden.
citizendildo> Du måste ha en PWM för att kunna styra mosfeten se...
On/off fungerar utmärkt utan PWM med bara en manuell strömbrytare...
> mosfeten behöver alltså inte kunna öppna lite.
Alla MOSFET *kan* det, men om den *gör* det beror på hur du styr den.
Styr enbart med 0 eller 5v, inget där imellan, så blir den bara on/off.
(med en N-chan, tvärtom räknat från +'en, om du har en P-chan).
Nej, det är det som är *finessen* med en MOSFET...
> För min del hade det fungerat fint med en mosfet som bara öppnade fullt
> när den fick 5V ifrån mikroprocessorn och sedan stängde helt vid 0V,
Då ska du ha en N-chan MOSFET. Ta i princip vilken vanlig N-chan MOSFET
som helst, men gärna än som kallas "logic-level", för säker bottning vid 5V.
Och sätt den alltså mellan motorn och GND, inte som P-channel MOSFET'en
på bilden.
citizendildo> Du måste ha en PWM för att kunna styra mosfeten se...
On/off fungerar utmärkt utan PWM med bara en manuell strömbrytare...
> mosfeten behöver alltså inte kunna öppna lite.
Alla MOSFET *kan* det, men om den *gör* det beror på hur du styr den.
Styr enbart med 0 eller 5v, inget där imellan, så blir den bara on/off.
(med en N-chan, tvärtom räknat från +'en, om du har en P-chan).
Sodjan>
Så både en p-kanal och en n-kanal mosfet ska kunna öppna helt vid 5V eller måste den vara av typen logic-level för att det ska fungera?
Skulle du kunna rekommendera någon effekttransistor ifrån Elfa som jag skulle kunna pulsa med pwm direkt ifrån en PIC, bode väl vara logic-level om jag fattar det rätt?
Så både en p-kanal och en n-kanal mosfet ska kunna öppna helt vid 5V eller måste den vara av typen logic-level för att det ska fungera?
Skulle du kunna rekommendera någon effekttransistor ifrån Elfa som jag skulle kunna pulsa med pwm direkt ifrån en PIC, bode väl vara logic-level om jag fattar det rätt?
> öppna helt vid 5V...
Ungefär, notera dock vad "5V" refererar till i de två fallen !!
Det är inte samma för N resp P channel...
En annan sak är att det är enklare att hitta kraftfulla/billiga
N-channel MOSFET's.
Vill du ha några att labba med, så har jag en 100V/75A
som du kan få 10 st av för 80:- (inkl frakt och allt).
Jag tror inte att den är "logic level", men lär nog bottna
tillräckligt hårt. Det är bara att testa...
Ungefär, notera dock vad "5V" refererar till i de två fallen !!
Det är inte samma för N resp P channel...
En annan sak är att det är enklare att hitta kraftfulla/billiga
N-channel MOSFET's.
Vill du ha några att labba med, så har jag en 100V/75A
som du kan få 10 st av för 80:- (inkl frakt och allt).
Jag tror inte att den är "logic level", men lär nog bottna
tillräckligt hårt. Det är bara att testa...

Tack sodjan men jag behöver inte så många och ska ändå göra en beställning från Elfa idag så jag köper några olika där.
Tanken var först att styra motorn med en pot eftersom det verkade vara det smidigaste valet om jag ändå behövde lite annan elektronik för att skapa pwm pulserna men för att göra det lite enklare för mig så kommer jag ta pwm signalen ifrån en PIC som redan sitter på kortet och då får jag även möjligheten att kontrollera hastigheten på motorn genom mjukvaran.
Tanken var först att styra motorn med en pot eftersom det verkade vara det smidigaste valet om jag ändå behövde lite annan elektronik för att skapa pwm pulserna men för att göra det lite enklare för mig så kommer jag ta pwm signalen ifrån en PIC som redan sitter på kortet och då får jag även möjligheten att kontrollera hastigheten på motorn genom mjukvaran.
IRL530N för 21.70:- tror jag blir bra.
Koppla:
Motorns pluspinne till VCC
Motorns minuspinne till Drain
Jord till Source
Picen till Gate
och slutligen frihjulsdioden mellan motorns plus och minus, på så sätt att den normalt inte leder. (Dioden är viktig och får inte utlämnas )
Diodens placering ser du på den här länken som postades tidigare
http://www.cpemma.co.uk/pwm_erg.html
Koppla:
Motorns pluspinne till VCC
Motorns minuspinne till Drain
Jord till Source
Picen till Gate
och slutligen frihjulsdioden mellan motorns plus och minus, på så sätt att den normalt inte leder. (Dioden är viktig och får inte utlämnas )
Diodens placering ser du på den här länken som postades tidigare
http://www.cpemma.co.uk/pwm_erg.html