Runda hål blir orunda...

Allt som rör 3D-skrivare.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Re: Runda hål blir orunda...

Inlägg av grym »

kanske hadde varit trevligt med om flera kunde gjort en testbit så vi kan jämföra mellan olka skrivare och material

bara ge mått så man prova lika hos alla
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Här är min provbit. Den högra är printad med standard PLA för Ender3, den vänstra har retract sänkt från 5 till 1 mm och printar utan klick från extrudern. 200grader hotend. Tråden är PLA Value naturell från företaget i Malmö. Förra varianten, inte den nya Value+ de säljer nu.

När den kommer till toppen av hålen och det börjar bli en smal spets så viks den upp när skrivaren vänder. Nästa passage är den svalnad och det hörs ett grovt ljud när den passerar denna uppböjda flik.

Bifogar .stl om någon vill testa med samma provbit.

La till en kanske bättre bild.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
jihe

Inlägg av jihe »

Jag satte i 0,6 mm-munstycket i min Bambu Lab A1 Mini och testade en utskrift med 0,2 mm lagerhöjd. Den blir ju lite renare, men vad gäller formen på hålen är min ju egentligen inte mycket bättre än din. Vad jag tänker när jag tittar på hur utskriften går till är att det är väldigt lite tid per lager, så om man inte har optimal kylning så kommer nog föregående lager vara rätt mjukt när nästa kommer på. Det brukar finnas en inställning för minsta tid per lager som får den att pausa lite innan den fortsätter. Det skulle kanske förbättra formen på hålet. Men kanske också göra hårigheten värre?
marta2.JPG
Användarvisningsbild
jihe

Inlägg av jihe »

Jag skriver nästan aldrig ut med stöd men blev lite sugen på att testa din bit. Jag skar mig i tummen, så jag orkade inte slutföra bortrensningen av stödmaterialet. Men annars ser det rätt ok ut om man inte behöver titta på baksidan.

Intressant var att den gick snabbare att skriva ut än den utan stödmaterial. Förmodligen skulle man kunna byta munstycke till ett mer normalt 0,4 mm och få en riktigt snygg utskrift på samma tid som den stående med 0,6 mm. Men det är ju förstås bara intressant om den riktiga delen lämpar sig att skriva ut på den ledden.
marta3.jpg
hawkan

Inlägg av hawkan »

Efter smurfarna gått gjorde jag några tester. Normalt är det 0.4 mm och 205° och Clas Ohlssons excellenta PLA jag använder.
Namnlös.png
Hålen blir utdragna i sidled snarare än hoptryckta uppifrån, fast de blir nog det också. Låg temp hjälpte helt klart.
Den högraste delen är bäst rakt ur skrivaren och 185° är tillräckligt högt för bra styrka utan att delaminera.
Också bra är 0.12 med stöd och borr genom hålet för att runda upp det.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Intressant. Tackar för visat engagemang. Hade varit trevligt om någon som har en riktig värstingprinter också kunde testa.

Antar det beror på tillbakavikta flikar när skrivaren vänder som gör att de blir ovala på längden. Denna ovalitet skiljer även mellan de båda hålen. Har ingen förklaring till att det blir så. Gissar det kan ha med tiden som flikarna har på sig att svalna att göra
Användarvisningsbild
jihe

Inlägg av jihe »

Pga nyfikenhet satte jag tillbaka det vanliga 0,4 mm-munstycket (med standardinställning på 0,16 mm lagerhöjd nu) och testade en utskrift till med den stående biten. Visst blir det lite mer rätvinkliga hörn och så och kanske ett lite rundare hål, men mindre skillnad än jag hade förväntat mig.
marta4.jpg
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

prusa i3
0.2 höjd budget pla
0.4mm munstycke
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Kan inget om 3D-skrivare, men allmänt så angående tipset att borra upp till större storlek så är det svårt att få rätt centerpunkt om man borrar på frihand i ett hål som redan är ovalt.

Det går antagligen utmärkt med pelarborrmaskin och maskinskruvstycke eller liknande.

Tips: Det finns billiga pelartillsatser till vanliga handborrmaskiner. Antagligen rätt värdelöst för att borra stora hål i metall osv, men går säkert utmärkt till detta och praktiska studier visar att det går att göra riktigt fina paneler om man utgår från 19" täckplattor av borstad aluminium.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

går riktigt bra med brotch om hålet är någon tiondel för litet
håll i handen och brotch i skruvdragaren

vanligt borr blir uselt

upprymmare funkar med, men sällan man har dom till annat än pre protch storlekar
Användarvisningsbild
Repaterion

Inlägg av Repaterion »

Sedan jag bytte till Orca Slicer så har överhäng och motsvarande blivit bättre på min Ender 3 V2 i alla fall.
Kan vara värt att prova.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Tänkte prova, så testade först att installera simulerat. Det såg inte bra ut. Finns det något mer som heter orca? Såg ut att vara något med talsyntes e.dyl. Debian ville installera.
Användarvisningsbild
Repaterion

Inlägg av Repaterion »

Tror inte det, Orca slicer som jag använder har en liten grön/grå späckhuggare som logga.

Det är baserat kring Prusa, har dock inte testat det under linux då jag kör Windows på CAD datorn.
Wihelm

Inlägg av Wihelm »

Om den bygger på prusa så finns det ett ny typ av support som heter organic. Den är mycket bättre än övriga.
https://help.prusa3d.com/article/organi ... rts_480131
Användarvisningsbild
Repaterion

Inlägg av Repaterion »

Här är en blogg som tar upp den.
slic3r -> Prusa -> Bambu -> Orca.
verkar det som.

https://blog.octoeverywhere.com/orca-sl ... -for-free/
Skriv svar