Linde elbromsar
- FormerMazda
- Inlägg: 6391
- Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
- Ort: Asby (Östergötland)
Re: Linde elbromsar
Läser man manualen så ska det kopplas till husvagnens batteri, som gärna i sin tur ska laddas då.
Och den accepterar spänning ner till 10V för funktion, så ganska urladdat batteri duger med.
Men som nämnts, börja med att mäta så du har förväntade spänningar på modulen.
Har du det så mät att du får signal från dragstången så att säga, och att de bägge solenoiderna vid hjulen mäter resistans.
Eventuellt också visuellt se att dom rör sig eller helt enkelt rulla på ett hjul och känna om dom gör nåt.
I övrigt uppsmorda och injusterade bromsar är ju en förutsättning.
Och den accepterar spänning ner till 10V för funktion, så ganska urladdat batteri duger med.
Men som nämnts, börja med att mäta så du har förväntade spänningar på modulen.
Har du det så mät att du får signal från dragstången så att säga, och att de bägge solenoiderna vid hjulen mäter resistans.
Eventuellt också visuellt se att dom rör sig eller helt enkelt rulla på ett hjul och känna om dom gör nåt.
I övrigt uppsmorda och injusterade bromsar är ju en förutsättning.
- FormerMazda
- Inlägg: 6391
- Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
- Ort: Asby (Östergötland)
Re: Linde elbromsar
Nja, mätningen som beskrivs är ju på spänningen till bromsmagneten. Inte draget separat.
- FormerMazda
- Inlägg: 6391
- Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
- Ort: Asby (Östergötland)
Re: Linde elbromsar
Läs sida 5 & 6, det för mig är hur man justerar in givaren, genom att mäta med multimeter vilket också kan användas för att verifiera funktionen.
Re: Linde elbromsar
Oh, ja, saker som fastnar i minnet. Min morfar gjorde just det fel som nämndes, konstant +12V till en pinne på draget (men enbart för att ladda batteriet, husvagnen i fråga hade mekanisk påskjutsbroms) och kabeln skavdes sönder nånstans där det saknades gummibussning. Det luktade konstigt i garaget och bilen vägrade starta en morgon, och han upptäckte att det var brännmärke på golvmattan hela vägen från torpedväggen till var nu kabeln tog vägen bak, och all isolering på kabeln hade smält. Rätt bra att Saab 99 tydligen hade ej brännbar golvmatta... Kan ju säga att det blev både säkring och gummigenomföringar för den ersättande kabeln...
Angående draget, justeringar osv, så bör det väl gå att tillfälligt sätta en potentiometer (som tål tillräcklig ström, vad nu det kan vara) som ersätter givaren i draget för att prova resten.
Förresten, har du försökt besiktiga vagnen? I så fall, kollade du om givaren i draget verkade röra sig mekaniskt när besiktningen klämde med sin "sax" (ifall de testade på det sättet)?
Och/eller kolla upp spec på bromsreglaget man kan montera i bilen och prova att ansluta ett sånt. Det lär väl också bara vara en potentiometer. Det är väl antagligen inte tillåtet att inte ha automatisk bromsning på ett bromsat släp, men det är ju ändå ett bra sätt att testa de flesta delarna.
Danei: Ifall konstant-plus saknas från dragbil så kommer bromsarna ändå fungera så länge batteriet i husvagnen har tillräcklig laddning. Den drar väl rimligtvis enbart ström just vid inbromsning, och med tanke på att man helst inte vill bromsa mer än nödvändigt när man drar husvagn så går det nog att köra rätt många mil innan batteriet har för dålig laddning. Sen när man kommit fram, antingen hem eller till camping eller motsvarande så kör man batteriladdare från elnätet.
Angående draget, justeringar osv, så bör det väl gå att tillfälligt sätta en potentiometer (som tål tillräcklig ström, vad nu det kan vara) som ersätter givaren i draget för att prova resten.
Förresten, har du försökt besiktiga vagnen? I så fall, kollade du om givaren i draget verkade röra sig mekaniskt när besiktningen klämde med sin "sax" (ifall de testade på det sättet)?
Och/eller kolla upp spec på bromsreglaget man kan montera i bilen och prova att ansluta ett sånt. Det lär väl också bara vara en potentiometer. Det är väl antagligen inte tillåtet att inte ha automatisk bromsning på ett bromsat släp, men det är ju ändå ett bra sätt att testa de flesta delarna.
Danei: Ifall konstant-plus saknas från dragbil så kommer bromsarna ändå fungera så länge batteriet i husvagnen har tillräcklig laddning. Den drar väl rimligtvis enbart ström just vid inbromsning, och med tanke på att man helst inte vill bromsa mer än nödvändigt när man drar husvagn så går det nog att köra rätt många mil innan batteriet har för dålig laddning. Sen när man kommit fram, antingen hem eller till camping eller motsvarande så kör man batteriladdare från elnätet.
Re: Linde elbromsar
Hej ! Och tack än en gång för allt engagemang
. Haft ont om tid att greja men har lyckats ta mig en bit på vägen. Konstaterade att det var kortslutning i original baklampor så dom är hos tantens bror på renovering. Jag har dragit fram ny kabel från kontakten in i en ny kopplingsdosa då allt bara va skarvat i en oskyddad sockerbit. Alla funktioner har nu spänning från släpvagnsuttaget på bilen. Det drar i bromsrelät när jag trycker på bromsen vilket känns positivt. Har inte gett mig på spolen i draget ännu utan tänkte kolla om det fungerar ändå då jag misstänker att den spektakulära kabeldragningen som var gjord vid sidan om den som är original berodde på kortslutningen. Men frågan är ju nu om jag tar av bromstrumman borde jag då kunna se någonting mekaniskt röra på sig eller krävs det att det är rotation på trumman ?

Re: Linde elbromsar
Mia: Vi hade aldrig batteri i den vagnen. Så jag tänkte inte på den varianten. Belysningen gick på bilens batteri.
Re: Linde elbromsar
Igår konstaterade jag att jag endast har 1,7v ut från spolen i draget oavsett om draget är påverkat eller opåverkat. Om jag skaffar en potentiometer och reglerar spänningen till bromsarna via bromsmodulen, ersätter spolen i draget med potentiometern Om jag skulle lägga direktström från batteriet till magneterna samtidigt som jag kör så borde jag väll få full bromsverkan på hjulen ? Eller arbetar den med lägre spänning ut till magneterna så jag riskerar att sabba någonting om jag gör så ?
Re: Linde elbromsar
Draget på dessa har ju väldigt kort slaglängd jämfört med mekaniska bromsar. Jag begriper inte vad du mäter. Spolen ger naturligtvis ingen spänning ut.
Re: Linde elbromsar
Det finns väl en viss minimal chans/risk att det är konstant spänning och varierande ström på signalen från potentiometern? Det blir kanske mindre känsligt för störningar om man gör så.
Minns inte exakt vad vi tagit upp i tråden, men har du nån möjlighet att trycka ihop dragets bromsgivare? T.ex. väldigt starkt spännband eller helt enkelt backa på något (typ t.ex. sätta fast kärran i nån stadig bil med kätting och sen backa med annan bil så att draget trycks ihop. I så fall är det väl bäst att göra så och ohm-mäta på potentiometern så får du besked om den fungerar eller inte.
Eller kontakta bilprovning och fråga vad de tar för att bara klämma några gånger på draget med deras "sax" medan du mäter med multimeter.
Minns inte exakt vad vi tagit upp i tråden, men har du nån möjlighet att trycka ihop dragets bromsgivare? T.ex. väldigt starkt spännband eller helt enkelt backa på något (typ t.ex. sätta fast kärran i nån stadig bil med kätting och sen backa med annan bil så att draget trycks ihop. I så fall är det väl bäst att göra så och ohm-mäta på potentiometern så får du besked om den fungerar eller inte.
Eller kontakta bilprovning och fråga vad de tar för att bara klämma några gånger på draget med deras "sax" medan du mäter med multimeter.
Re: Linde elbromsar
Tving rekomenderas i manualen. Det är nog en bra lösning.
Vilken potentiometer syftar du på?
Edit:Stavning.
Vilken potentiometer syftar du på?
Edit:Stavning.
Senast redigerad av danei 26 juni 2024, 14:56:03, redigerad totalt 1 gång.