Projekt: -=[Upp-o-Hoppa]=- dags att vakna nu.

Berätta om dina pågående projekt.
platinum

Inlägg av platinum »

Jag tror att teknikmagasinet har en väckar klocka som man kan koppla in mp3 på och ha det som väckarklocka. Eller var det kjell? jag kommer inte ihåg :?
Johan.o
EF Sponsor

Inlägg av Johan.o »

Lite klassisk musik är heller inte helt fel att vakna till.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

I mitt fall fungerar inte det. Jag hade klockradion inställd på P2 en vecka och försov mig varje dag. Klassisk musik är perfekt att lyssna på om man vill ta det lugnt, (trots att det kan vara större dynamikskillnad i musiken jämfört med så kallad "modern" musik.)
Användarvisningsbild
björn
EF Sponsor

Inlägg av björn »

Med lite opera ljudande från högtalarna så skulle iallafall jag stiga upp illa kvickt :)
Användarvisningsbild
maha
EF Sponsor

Inlägg av maha »

Har inte testat det här själv men det lär vara ett av de allra bästa sättena att vakna på:

Låååångsamt höjs någon väldigt stillsam musik från helt tyst till en så pass låg nivå att man inte vaknar av den. Sen klipp! Så stängs musiken av tvärt, och det är det man vaknar av, att det blev tyst. Tänk vad skönt, vakna av att det är tyst istället för något bröl.

En annan variant är att åter igen låååångsamt dimma upp en lampa (fungerar säkert bättre på vintern då det är mörkare), så kroppen tror att det börjar bli morgon. Då blir själva väckningen mindre brutal.

Absolut bäst är säkert en kombination av båda dessa varianter. Fast i båda fallen vill man givervis ha en bröl-backup som tar vid ifall man inte visar några livstecken efter en viss tid... :wink:
Johan.o
EF Sponsor

Inlägg av Johan.o »

Hehe..
Intressant detdär.
Sedan kan man försöka trimma in sin väckning till rätt drömfas..
Hade en i lumpen, han sov bara 4-5 timmar. Han sade sig testat och räknat sig fram till en vis sömnfas så att han bara behövde sova några timmar och ändå
vakna hur pigg som helst, iaf påstod han det.

För min del..
Helst skulle jag vara tvungen att stänga av väckarklockan i badrummet,
har man kommit så längt är det lättare att ställa sig i duschen än att lägga sig igen.
Användarvisningsbild
Rohan
Kontakt:

Inlägg av Rohan »

På tal om sömnfaser så ska man kunna sova 20 minuter var fjärde timme. Då behöver man ingen väckarklocka men kanske en förstående arbetsgivare.
Användarvisningsbild
Stolleman
EF Sponsor

Inlägg av Stolleman »

Era kommentarer är då bara för goa gossar :D.

Då har man varit och köpt lite på biltema, visade morsan signalhornet och bemöttes av en viss tvivel angående projektet :?.
"VA? är du tokig? ska du väcka hela kvarteret?"
"men det är ju bara 105dB"
"Vill du bo kvar här så råder jag dig att låta bli"

Eftersom jag bor i lägenhet kan grannarna antagligen vakna av den.

Så signalhornet får hamna i byggarlådan tills jag hittar ett annat projekt att använda det till.

Vad skulle jag kunna använda annars som låter tillräkligt men inte stör grannarna allt för mycket?

Nyckeln ska gömas men om jag kastar ut den genom fönstret är morgonen som gjord för en härlig joggingrunda runt hela huset :|.

Fotar det jag har imorgon för batterina var slut, har inte laddat den på ett tag
Användarvisningsbild
lgrfbs
Kontakt:

Inlägg av lgrfbs »

Byt ut signalhornet mot ett värme ellement(fel stavat?) så att du kan värma upp
sängen fort och sedan direkt efter kopplar in ett kylaggreget så du får en
skilnad på låt oss säga en så där 60C (-30 till +30) då kommer du att
vakna av ren obehaglihets känsla 8) :D
Användarvisningsbild
Stolleman
EF Sponsor

Inlägg av Stolleman »

Jag skulle kunna sova på en timerstyrd spis också :wink:.

1 problem 1.000.000 lösningar :roll:.
Användarvisningsbild
lgrfbs
Kontakt:

Inlägg av lgrfbs »

Montera sängen med lagerpunkter mitt på kortsidorna av sägen och kopplar till
en motor så att hela sängen roterar runt, kanse i 100RPM? :twisted:

Men du kanse fortsätter och sover på golvet istället??? :?
Användarvisningsbild
Stolleman
EF Sponsor

Inlägg av Stolleman »

Jag må va svårväckt ibland men att bli avslängd från en roterande säng är lite att ta i :wink:.
Wallace(Wallace and gromit) lösning tycker jag verkar helt okej men synd är att man inte bor på två plan :(.
Användarvisningsbild
Henrik Kjellberg

Inlägg av Henrik Kjellberg »

Jag tror inte den prylen hade överlevt länge hemma hos mig... :shock:

Själv kör jag med väckning i tre steg.
Först går radion igång, den måste jag stänga av ett par gånger. Sen går även min gamla mobil igång och då ringer den bara en minut efter klockradions senaste försök.
När jag absolut måste gå upp så ringer min andra mobil från andra änden av skrivbordet och vibratorn gör att man bara måste gå upp å stänga av den. När man väl är där så brukar det funka att komma upp... :lol:
Användarvisningsbild
cl3mens

Inlägg av cl3mens »

Det var ju någon här som hade byggt en egen väckarklocka, den hade en givare som man fäste under sängen och låg man kvar nån minut efter larmet stängts av så ringde den igen. :D
Användarvisningsbild
EagleSpirit
Kontakt:

Inlägg av EagleSpirit »

Tror inte att lösningen är att ha så hög volym som möjligt. Du behöver nåt annat, t.ex. bli väckt vid rätt tidpunkt i din sovcykel eller bli väckt på något annat sätt. Tror inte riktigt på så hög volym som möjligt.

Själv har jag två väckarklockor, skulle behöva en till för nödfall. Jag har problemet att jag inte vill väcka de andra i familjen (som egentligen inte hör den någonsin) men det är så jag tänker precis när jag vaknar. Därför slår jag av klockan så fort som möjligt innan jag vaknar.

En sak som är lite lustig med mobilklockan är att när det börjar plinga så kommer det upp en fråga och så yes or no... jag blir alltid lika förvirrad och vet inte vilken jag ska trycka på så jag trycker på yes... det betyder såklart att jag stänger av snoozefunktionen :(

Undrar om en sån där som rullar iväg funkar bra. Nån som orkar utveckla och testa? Det är väl bara att bygga en robot på två hjul och så får den rulla runt på golvet på morgonen. Jobbigt om den fastnar under byrån/sängen dock.

Det här med väckning är ett fascinerande ämne, det är ju trots allt ganska många i världen som har problem att komma upp varje morgon och alla går ju upp varje dag. Väldigt många har dessutom lite lustiga problem med väckningen.
Skriv svar