Biltemabatteri MC-Batteri svällt får ingen ersättning
-
- Inlägg: 7008
- Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
- Ort: Jamtland
Re: Biltemabatteri MC-Batteri svällt får ingen ersättning
Man får se upp lite med LiFePO4 batterier. Det stämmer det som sagts tidigare men det finns mer att tänka på. Jag har bara erfarenhet av batterier för båtbruk (samma batterier används även i husbilar) och dom BMS:erna är bara till för att skydda mot extrem överladdning och skadlig urladdning (plus att dom även gör cellbalansering och ger kortslutningsskydd). Den ska inte användas för att styra laddningen av batteriet.
- Om laddspänningen går över 14.8V (exakt värde beror på batteriets BMS) så bryter batteriet bort sig från fordonet för att inte överladdas. Det tycker inte generatorns likriktare om och sannolikt bränner man dioderna när det plötsligt inte finns något att ladda och spänningen rusar.
- Även om generatorns regulator ser till att spänningen inte når BMS:ens brytspänning ska man inte fortsätta att ladda batteriet när det är fullt, dvs när c:a 14.4-14.6 Volt uppnåtts (ska man vara petig ska man avbryta laddningen när laddströmmen gått ner till någon enstaka Ampere). Fortsatt laddning förkortar livslängden på batteriet. Det gillar inte att laddas när dom fria Litiumjonerna tagit slut.
- Man får inte ladda batteriet i minusgrader. Det kan användas då, men inte laddas. Det finns batterier med inbyggd värmeslinga för att råda bot på detta.
- Batteriet tar emot all ström det kan få, vilket är jobbigt för generatorn speciellt på låga motorvarv. Visst, batteriet laddar sig snabbt vilket är bra men risken är samtidigt stor att man eldar upp generatorn eftersom den lilla fläkten kyler minimalt vid låga motorvarv (i vart fall på båt/bil, vet inget om MC-generatorer). I båtsammanhang brukar man därför ha en DC-DC laddare som sitter mellan startbatteri och förbrukningsbatterier och som avbryter laddningen på ett mjukt sätt och som väljer en lämplig laddström som generatorn klarar av (se t.ex Victron Orion-serien: https://www.victronenergy.se/dc-dc-converters). Nu har man ju inte dubbla batteribankar på en MC, men det kan ändå vara tänkvärt hur man gör i dessa sammanhang för att rädda generatorn.
- Om laddspänningen går över 14.8V (exakt värde beror på batteriets BMS) så bryter batteriet bort sig från fordonet för att inte överladdas. Det tycker inte generatorns likriktare om och sannolikt bränner man dioderna när det plötsligt inte finns något att ladda och spänningen rusar.
- Även om generatorns regulator ser till att spänningen inte når BMS:ens brytspänning ska man inte fortsätta att ladda batteriet när det är fullt, dvs när c:a 14.4-14.6 Volt uppnåtts (ska man vara petig ska man avbryta laddningen när laddströmmen gått ner till någon enstaka Ampere). Fortsatt laddning förkortar livslängden på batteriet. Det gillar inte att laddas när dom fria Litiumjonerna tagit slut.
- Man får inte ladda batteriet i minusgrader. Det kan användas då, men inte laddas. Det finns batterier med inbyggd värmeslinga för att råda bot på detta.
- Batteriet tar emot all ström det kan få, vilket är jobbigt för generatorn speciellt på låga motorvarv. Visst, batteriet laddar sig snabbt vilket är bra men risken är samtidigt stor att man eldar upp generatorn eftersom den lilla fläkten kyler minimalt vid låga motorvarv (i vart fall på båt/bil, vet inget om MC-generatorer). I båtsammanhang brukar man därför ha en DC-DC laddare som sitter mellan startbatteri och förbrukningsbatterier och som avbryter laddningen på ett mjukt sätt och som väljer en lämplig laddström som generatorn klarar av (se t.ex Victron Orion-serien: https://www.victronenergy.se/dc-dc-converters). Nu har man ju inte dubbla batteribankar på en MC, men det kan ändå vara tänkvärt hur man gör i dessa sammanhang för att rädda generatorn.
Re: Biltemabatteri MC-Batteri svällt får ingen ersättning
Man kan på mc ha en liten motvikt som en 1-2ah blycacc som laddningen kan luta sig mot när lithiumaccen kopplar av.
Kan räcka med med en jättekonding ala bilsterero som den kan luta sig mot
Kan räcka med med en jättekonding ala bilsterero som den kan luta sig mot
Re: Biltemabatteri MC-Batteri svällt får ingen ersättning
Ja, det låter som precis samma problem, jag fick rulla igång hojen ett antal gånger, vilket inte är så kul med en stor 1100cc-motormalman skrev: ↑22 april 2024, 17:34:15 Aahhhh… tack för den insikten…. Det torde kunna vara issuen med den ena av ungarnas mopeder.. svårstartad på batteri… men brukar gå att få igång mha kicken… varit på väg i de tankebanorna, men poletten hade inte trillat ända ner…
( insåg att vi hade tändnings problem när vi försökte få igång dem med en startbooster igår (på ett total slut batteri), den gick tills man släppte startboostern…. Så tändningen dök innan den fått tillräcklig spänning i batteriet…)

Re: Biltemabatteri MC-Batteri svällt får ingen ersättning
Tyvärr är ju informationen och kunskapsnivå hos handlare låg. På biltema står det ” Ett litiumbatteri ger samma effekt som ett blybatteri med högre Ah eftersom energitätheten är större.” Det är bättre än tidigare texter de haft. Men fortfarande fel.
Hur det ligger till med BMS och liknande står det inget om alls.
Edit: Jag har en klippare med en 18hk Kholer motor på som behöver ett battri. Där borde väl ett 4Ah litium batteri räcka va?
https://www.biltema.se/bil---mc/fordons ... 2000035519
Hur det ligger till med BMS och liknande står det inget om alls.
Edit: Jag har en klippare med en 18hk Kholer motor på som behöver ett battri. Där borde väl ett 4Ah litium batteri räcka va?
https://www.biltema.se/bil---mc/fordons ... 2000035519
Re: Biltemabatteri MC-Batteri svällt får ingen ersättning
Jag gillar egentligen Biltemas sortiment men detta att man inte kan lämna betyg på varorna retar mig.
Egentligen borde man inte handla där pga. detta - men jag kan inte låta bli ibland.

Egentligen borde man inte handla där pga. detta - men jag kan inte låta bli ibland.

-
- Inlägg: 1423
- Blev medlem: 3 januari 2022, 15:10:05
- Ort: Kristianstad
Re: Biltemabatteri MC-Batteri svällt får ingen ersättning
Man får vad man betalar för! Själv har jag en BMW cabriolet som går i vinteridé ca 5 månader utan underhållsladdning. Laddar dock upp batterier max på hösten, innan jag ställer bilen.
För några år sedan byttes batteriet till ett Biltema, för att det gamla var slut. Efter första vintern, tveksam start, efter andra vintern, startkablar.
Köpte därefter ett vanligt Tudor, lite dyrare än Biltema. Men bilen startar lätt efter 5 månader, som om den hade varit igång dagen innan, nu två år i rad. Mätte upp batterispänning när jag kom hem, 12,2 volt efter 5 månader.
Som säljaren av Tudor sa, känn på vikten, jämför ett "likvärdigt" Biltema med detta batteri.
För några år sedan byttes batteriet till ett Biltema, för att det gamla var slut. Efter första vintern, tveksam start, efter andra vintern, startkablar.
Köpte därefter ett vanligt Tudor, lite dyrare än Biltema. Men bilen startar lätt efter 5 månader, som om den hade varit igång dagen innan, nu två år i rad. Mätte upp batterispänning när jag kom hem, 12,2 volt efter 5 månader.
Som säljaren av Tudor sa, känn på vikten, jämför ett "likvärdigt" Biltema med detta batteri.
Re: Biltemabatteri MC-Batteri svällt får ingen ersättning
Jag har genom åren köpt många batterier från Biltema.
"Silver" och dessa är jag väldigt nöjd med.
"Silver" och dessa är jag väldigt nöjd med.
Re: Biltemabatteri MC-Batteri svällt får ingen ersättning
Stämmer verkligen ?
- Mindre kapacitet energimässigt (Ah) än ett bly/syra-batteri av motsvarande storlek
Re: Biltemabatteri MC-Batteri svällt får ingen ersättning
Nej, det stämmer inte alls.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Biltemabatteri MC-Batteri svällt får ingen ersättning
Så kanske det är för cellerna, men tittar man på MC-batterier så är lithiumversionerna betydligt "klenare" än bly/syra i samma storlek av nån anledning.
Vet inte om det har att göra med de extrema strömuttag som används för ett startbatteri, och som ju bly/syra excellerar på.
Vet inte om det har att göra med de extrema strömuttag som används för ett startbatteri, och som ju bly/syra excellerar på.
Re: Biltemabatteri MC-Batteri svällt får ingen ersättning
Det beror nog på att man klarar sig på lägre kapacitet med litium än på blysyra. Men man vill ha samma form så att det passar utan modifiering. Jag köpte ett som jag tänkte ha på klipparen. Det är väldigt lätt i förhållande till storleken. Sannolikt mycket luft i det.
Re: Biltemabatteri MC-Batteri svällt får ingen ersättning
Peukert?

Förövrigt köpte jag batteriet till åkgräsklipparen inte från Biltema utan batteriexperten/varuhuset/lagret/gubben eller nåt sånt
och det slog mej att jag inte behövde byta det nu i början av säsongen vilket annars har varit vanligt.

Förövrigt köpte jag batteriet till åkgräsklipparen inte från Biltema utan batteriexperten/varuhuset/lagret/gubben eller nåt sånt
och det slog mej att jag inte behövde byta det nu i början av säsongen vilket annars har varit vanligt.
Re: Biltemabatteri MC-Batteri svällt får ingen ersättning
Då har jag kanske gjort bort mig då. Det märks.