Tack petertub för bra beskrivning! Det är i princip så som du beskriver som PROMELmjukvaran är uppbyggd. Ett tillägg till din beskrivning är väll att om man inte jobbar med en inbuffer är det svårt att hinna med och skicka Xoff och få sändaren att reagera i tid. Med en inbuffer kan man välja att ha lite "heads up" och kan skicka Xoff innan man slagit i taket.
Det här med att bränna EPROM, hur ska det nu gå till?
Spänningarna vid programmering och ID läsning vill ha sisådär 6,5V Vcc, 13V Vpp och 12V för ID-läsning. Funderade en bra stund innan jag bestämde mig för att generera spänningarna med Stepup från 5V:en.
Jag har ingen superbra plan så jag får prova mig fram. Första provbygget blir såhär
Stepup:sen verkar funka som förväntat. LEDarna kommer dock att lysa även vid shutdown eftersom spole och diod leder ju inspänningen framåt. Kanske lite obra?
Hur ser spänningarna nu då?
Först blir jag lite orolig för allt rassel på 13Ven med det är bara lite jordknas och allt försvinner med rätt jordning.
Om jag belastar omvandlarna lite så blir de inte nämvärt varma, det är bra.
Men om man nu ska kunna stänga av å på å jacka upp 5V Vcc i ZIFen till 6V5 så måste man ju styra det på nått sätt. Stepupen har en enable/shutdown pinne att styra med. On/off kanske kan skötas med en optokopplare. Då får man ju en potentialoberoende switch som inte borde störas av den högre spänningen.
Typ nått sånthär
Darlington optokopplare har ju skaplig strömförstärkning och det borde ju kunna funka att styra med typ 5mA och då lasta med 50mA. men det blir ju ett ansenligt spänningsdropp som också är belastningsberoende. Tänkte inte på det
Jag provar två olika Darlington optokopplare, den dyrare är bättre men det här var inte resultatet jag ville ha.
hmmm.. om jag knöar in en PNP som får driva ZIF Vcc då da, typ såhär
Spänningsfallet blir nu bara 0V1 över transistorn och det får väll anses OK men kopplingen blev ju onödigt komplicerad tycker jag.
Ett annat problem är ju också att 5Ven blir låg med extra framspäningsfallet i D21.
Men om man gör kopplingen lite enklare och styr av/på före stepupen då, typ såhär
Det funkade nästa bra. Men jag hade svårt att få Q2 PnP att klara startströmmen så starten blev lite osäker. Skulle ju kunna ta en starkare PnP men då kom jag på att jag labbade ju med den där FET switchen TPS22919. Nu när vi styr på 5Vsidan så passar den ju bra till det här jobbet, typ såhär
Och det här fungerar stabilt. Vid olika belastningar ser det ut såhär
OK 5V:en saggar lite. Skulle funka men det finns ju minst ett alternativ till, att Stepup:en får reglera hela tiden, bara mot olika spänningar.
Men för att kunna leverera 5V från 5V så får man sänka inspänningen lite, tex med en diod, typ såhär
Det här funkar ju perfekt, inget sagg
Det här att styra spänningen med den externa transistorn i feedbackdelen, påverkar det insvängningen när man slår på 6V5 från 5V?
Nä ingen skillnad. I stort set ser det ut som från att kicka igång stepupen från SHUTDOWN
OK då har vi nog en lösning för Vcc i programmeringsläge
Det finns nått med att prova sig fram och mäta. Det ger en känsla för vad kretsen går för. Hur stabil den är och hur den presterar. Den känslan får jag aldrig vid simulering.
Annat
En EAGLE CAD detalj som jag glömt bort med åren. Om man skriver utropstecken i textfält så bildas det ett över-sträck ovan den fortsatta texten. Ett nytt utropstecken och över-strecket försvinner Klart det var så, inverterar man texten så. Vad annars

.