PROMEL 6064 - EPROM Emulator

ELTompa
Kontakt:

Re: PROMEL 6064 - EPROM Emulator

Inlägg av ELTompa »

MiaM skrev: 12 maj 2024, 16:01:12 ...kan leda till för mycket featurecreep. Eller kanske en mellanväg, stiftlister för de signaler som kan behöva delas men inte så mycket mer fixat från början? :)
Featurecreep är väl ingenjörens signum :D Det är lätt att gå bort sig. Jag hade en expansionskontakt med från början men tog bort den i gallringen av onödiga funktioner att ha med från början. Det gäller att inte försöka göra för mycket så man lessnar och inte når det huvudsakliga målet. Jag tänker det blir ett kul projekt nr2 uppföljning, att bygga ut och göra om så det passar nya behov när väl dom uppstår. Att då göra nytt PCB är det minsta jobbet. Jag tackar dock för dina tankar. Det kan alltid komma ut något bra av andra ideer tänker jag :tumupp:
ELTompa
Kontakt:

Inlägg av ELTompa »

Info till terminalen om aktuell spänning
Nu kommer spänningarna ut i klartext på terminalen när man bootar.

Bild
.
ELTompa
Kontakt:

Inlägg av ELTompa »

Ladda minnet med Motorola S-records eller intelHex
Nu har jag börjat implementera en del kommando, just nu finns help, down och show.
help kommandot visar vilka kommandon som finns. Vill man ha mer info om något specifikt kommando så skriver man kommandonamnet + "?"

Bild

Sen finns kommandot show som visar minnesinnehåll i ett valfritt adressintervall

Bild

och så finns kommandot down som tar emot en Motorola S-record eller IntelHex fil och knökar in den i RAM-minnet. Den detekterar själv vilket format som kommer. Den har errorhantering och verifierar minnesinnehållet så jag tror man kan lita på att allt laddats OK.

Bild

Jag skrev ett litet Delphi-hack som skapar S-record eller intel filer så man kan verifiera att allt funkar som det ska.

Bild

Laddar man en sån liten hexfil så ser det ut såhär på terminalen

Bild

Andra uppdateringar
nifelheim skrev: 30 april 2024, 22:49:36 Satte du PWRT till 1ms eller fuskade du :D
Nu har jag använt PWRT och satt den till 1ms och det fungerade ju lika bra som en timerloop. Tack för bra tips nifelheim!

Å jag som trodde dom byggt bort bankat programminne...
Men så var det ju inte :doh: När kodstorleken nådde 0x0800 så blev det ju knas att försöka hoppa med goto. Återigen lite lurad av databladet som gjorts otydligare än förut (och jag som inte orkar läsa allt så noga heller är ju en annan orsak) Man har utelämnat Code Page strecken som tydligt visar "se upp för stupet" och prata om att de oanvända området inte är roll over så det gav mig ju intrycket att man kanske gjort nått nytt här.

Bild
.
Inget nytt här inte. Men det är inte så mycket att haka upp sig på. Bara bygga koden som förut så blir det bra.
.
ELTompa
Kontakt:

Inlägg av ELTompa »

Förväntningar på Promel 6064
Förväntningar, ni vet sånna där ibland lite fluffiga, ovetenskapliga och ibland fördomsfulla önskemål man kan ha på en produkt och som produkten blir bedömd på (läs dömd) av användarna :).
Varför är det här viktigt då? Jo, Jag känner att den sedvanliga "feature creep" liksom smyger sig på så jag måste ta mig själv i kragen och utveckla det jag egentligen vill ha. Ok, dags att plita ned vad som är viktigt för att jag ska bli nöjd

Initiala Förväntningar
IDFörväntningUppfyllnadValideringssmetodResultat
Förväntan-1Emulatorn förväntas kunna emulera typiska EPROM alá 27c64/128/256/512 på datorsystem med CPU 6809 och likn 8bits 5V processorer.Praktiska prov
Förväntan-2Emulatorn förväntas kunna laddas med standard Motorola S-records.Praktiska prov
Förväntan-3Emulatorn förväntas ha en ZIF sockel för att kunna kopiera innehåll i EPROM -> RAM.Praktiska prov
Förväntan-4Emulatorn förväntas kunna manövreras via RS232 / terminal.Praktiska prov
Förväntan-5Emulatorn förväntas ha tydlig indikering på vad den gör.Praktiska prov
Förväntan-7Emulatorn förväntas vara lagomt stor, inte för bulkig, gärna med lite mjuk design. Den ska passa bra på labbordet.Okulärt
Förväntan-8Emulatorn förväntas drivas av en enkel nätdel / väggbula.Praktiska prov
Förväntan-9Emulatorn förväntas kunna skicka/sända innehåll från ZIF och från RAM som en Motorola S-recordfil.Praktiska prov
Förväntan-10Emulatorn förväntas ha lite allmäna självtest vid start.Praktiska prov
Förväntan-11Emulatorn förväntas innehålla ett enkelt hjälpsystem för att lista och enkelt beskriva tillgängliga kommandon så man slipper slå i en manual varje gång.Praktiska prov
Förväntan-12Emulatorn förväntas kunna till en terminal lista minnesinnehåll på ZIFen eller RAM i skapligt läsbart format.Praktiska prov
.

Andra förväntningar
Tidigare lite mer outtalade förväntningar men som inte godkänts av CCB (Change Control Board) och som det därför inte jobbas på att uppfyllas
Förväntan-6Emulatorn förväntas möjliggöra att gå att använda i 3V3 system.IngenUtvecklas ej
Förväntan-15Emulatorn förväntas kunna läsa och skriva EEPROM/Flash i ZIFen.IngenUtvecklas ej
.

Nya "feature Creep" förväntningar
Ju mer jag jobbar med detta så inser jag att jag vill nog kunna bränna EPROMar. Har nog hela tiden tänkt att en EPROM-brännar kan man ju köpa begagnat och det finns. Men många kommer med parallellportsinterface och obsolete PCmjukvaror. Om Emulatorn nu har en ZIF, tänk om man skulle bygga in en brännare? Jag tycker det känns som ett rimligt tillägg både i arbetsinsats, kulfaktor och kommer vara till användning.
Förväntan-13Emulatorn förväntas kunna bränna EPROM alá 27c64/128/256/512.Praktiska prov
Förväntan-14Emulatorn förväntas kunna köras utan att någon windowsprogram måste användas. Ska endast kräva en terminal.Praktiska prov
.

Så om man då skapar lite
hårda krav att verifiera emot
Kanske är följande krav inte heltäckande men jag tror det är en börja som kan byggas på efter behov.

Emulering
Krav-1001: Det skall gå att emulera 27c64
Krav-1002: Det skall gå att emulera 27c128
Krav-1003: Det skall gå att emulera 27c256
Krav-1004: Det skall gå att emulera 27c512
Krav-1005: Emulatorn skall kunna sätta måldatorn i Reset

Kommunikation
Krav-1101: Det ska finnas en RS232 port att kommunicera med en terminal
Krav-1102: Det ska gå att ställa baurate till 115k
Krav-1103: Det ska gå att ställa baudrate till 56k
Krav-1104: Det skall gå att ställa baudrate till 9600
Krav-1105: Flödeskontroll ska kunna ske med XON-XOFF
Krav-1106: Seriekommunikationen ska ske med 1 stoppbit och utan paritet
Krav-1107: Emulatorn skall ha en kommandopromt och styras an användaren via kommandon
Krav-1108: RAMinnehåll skall kunna laddas ner till Emulatorn via Motorola S-records
Krav-1108: RAMinnehåll skall kunna laddas ur Emulatorn via Motorola S-records

ZIF
Krav-1201: Det skall finnas en ZIF sockel med 28pin
Krav-1202: Det skall gå att göra ZIFsockeln strömlös på pin28
Krav-1203: Det ska gå att kopiera innehållet från en 27c64 EPROM till RAM
Krav-1204: Det ska gå att kopiera innehållet från en 27c128 EPROM till RAM
Krav-1205: Det ska gå att kopiera innehållet från en 27c256 EPROM till RAM
Krav-1206: Det ska gå att kopiera innehållet från en 27c512 EPROM till RAM
Krav-1207: Det skall gå att läsa av EPROM ID (Adr9-ID)

Programmering
Krav-1301: Det skall gå att programmera en 27c64 EPROM
Krav-1302: Det skall gå att programmera en 27c128 EPROM
Krav-1303: Det skall gå att programmera en 27c256 EPROM
Krav-1304: Det skall gå att programmera en 27c512 EPROM

Indikering
Krav-1401: Det ska visuelt gå att se om emulatorn är på
Krav-1402: Det skall visuelt gå att se om emulering pågår
Krav-1402: Det skall visuelt gå att se om programmering pågår
Krav-1404: Spänningar i Emulatorn ska kunna rapporteras till terminalen
Krav-1405: Emulatorns mjukvaruversion ska kunna rapporteras till terminalen

Administrativa egenskaper
Krav-1501: Användarens inställningar skall bibehållas om emulatorn stängs av och därefter slås på
Krav-1502: Användarinställningar skall kunna årerställas till leveransläge, så kallat "Factory Default"
Krav-1503: Minnestest av RAMminnet skall kunna utföras
Krav-1504: Emulatorn skall ha inbyggt ett hjälpsystem med hjälptexter
Krav-1505: Innehåll i RAM skall kunna listas i HEX format till terminalen
Krav-1506: Innehåll i RAM skall kunna listas i 7bit-ASCII format till terminalen

Tillbehör
Krav-1601: En batterieliminator på 12VDC 1A skall finnas

Att göra:
Nu krävs lite omdesign. Kanske inte jättemycket men ändå. Jag uppdaterar layouten med lite nya grunkor som DCDC stepups å lite annat för att kunna bygga och labba lite. Försöker behålla så mycket jag kan av pinallokeringen så mjukvaran såhär långt inte behöver ändras allt för mycket.
Bild
.
Edit: sifferfel
Senast redigerad av ELTompa 9 september 2024, 14:00:20, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Ingen aning om hur svårt/lätt det är att implementera, men det vore kanske bra om den även kan ta emot binärfiler via t.ex. Zmodem direkt?

Eller kanske rent av bara dumpa en binär som "text"?

På detta sätt så kan man skicka över binärer direkt utan att behöva konvertera dem till S-record-filer. S-record-filer är ju en eftergift till filsystem osv som inte klarar binärfiler ordentligt.

Det kan också vara önskvärt att kunna ta emot binärfiler och skippa ett antal bytes i början. T.ex. så har en PRG-fil till Commodore 8-bit två bytes som talar om laddadress, som givetvis är ointressant för epromemulator, och sen är det binärdata rakt av när det är (pirat)kopior av ROM osv. Har också sett att diverse emulatorer använder CRT-filer so verkar snarlika.
ELTompa
Kontakt:

Inlägg av ELTompa »

Intressant kommentar MiaM. Tack för att du delar dina funderingar.
hmm, Zmodem har jag inte haft i tanken. Men att skicka större datamängder effektivare är ju alltid intressant. Nu begränsas ju storleken till 64k raw pga 16bit adressering så det blir ju i praktiken inga MByte filer.

Nej jag har inte tänkt några 8bits-raw-binära överföringar. Jag vill kunna köra Xon-Xoff och i dagsläget slippa införa hårdvaruhandskakning då det stjäl I/O pinnar och fler trådar i kabeln.
S-record och Intelhex är det som vanligast kommer ur utvecklingsverktygen och har lagom feldetektering så det duger långt.
I emulatorn kan man läsa av EPROM i ZIFsockel och emulatorn kommer skicka upp dessa som S-records så då få man filen "gratis".
För att ladda en raw binärfil är det enklare att jag implementerar en konverter i mitt DelhpHack som redan skapar S-record eller Intelhex från binär data i minnet. Det blir en mycket flexiblare lösning och flyttar utvecklingen från PICassembler till Pascal i hosten som är flexiblare att implementera. Tror det är rätt väg i dagsläget.

Bild
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Behövs xon-xoff? Typ finns det saker som tar extra tid, typ skriva till fler register osv, som inte hinns med i t.ex. 115200 bps?

Håller med om att det är hexfiler som genereras av generella utvecklingsverktyg. Men utvecklingsverktyg specifikt för "vintagedatorer" / "retroutveckling" ger nog oftare filer som passar antingen i lagringsenheter för måldatorn eller i emulatorer, snarare än hexfiler.

Det är såklart smaksak vad man siktar på, men ändå.
ELTompa
Kontakt:

Inlägg av ELTompa »

Jag har inte kodat in Xon-Xoff ännu. Det borde hinnas med 300-500 instruktioner / IRQ @115k om jag höfträknat rätt och ja, de kan vara så att jag ligger nära den gränsen. För programmet spårar ur om jag trycker på fullt och det är min inbuffer som blir full. Kör jag lite långsammare så går allt bra. Jag skulle kunna optimera koden lite men det känns bättre att ha handskakning, även om den efter optimering inte triggas.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Behöver serieporten ens hanteras av IRQ?
Vet inte exakt vad mikrokontrollern behöver göra mer, men det känns väl som att den lika gärna kan polla serieporten?
Användarvisningsbild
petertub
Kontakt:

Inlägg av petertub »

Apropos irq ;
det blir renare kod med irq avbrott från serieporten. Irq lagrar mottaget tecken på anvisad plats, uppdaterar skriv pekare och om buffertplats ( pekare - räknare) < x genererar xoff ( själv eller låter idle loop sköta detta)

I idle loop betas buffer av ( data tolkas eller kopieras) och uppdaterar räknare ( av bytes i buffer).
(läspekare = skrivpekare - räknare) Om räknare < y ( plats för mer tecken ) sänd x-on

detta att sända x-on vid plats i buffer gör att om en x-on missas så kommer en till. Extra x-on hos sändaren
ignoreras ( alltid ?)
ELTompa
Kontakt:

Inlägg av ELTompa »

Tack petertub för bra beskrivning! Det är i princip så som du beskriver som PROMELmjukvaran är uppbyggd. Ett tillägg till din beskrivning är väll att om man inte jobbar med en inbuffer är det svårt att hinna med och skicka Xoff och få sändaren att reagera i tid. Med en inbuffer kan man välja att ha lite "heads up" och kan skicka Xoff innan man slagit i taket.

Det här med att bränna EPROM, hur ska det nu gå till?
Spänningarna vid programmering och ID läsning vill ha sisådär 6,5V Vcc, 13V Vpp och 12V för ID-läsning. Funderade en bra stund innan jag bestämde mig för att generera spänningarna med Stepup från 5V:en.
Jag har ingen superbra plan så jag får prova mig fram. Första provbygget blir såhär

Bild

Stepup:sen verkar funka som förväntat. LEDarna kommer dock att lysa även vid shutdown eftersom spole och diod leder ju inspänningen framåt. Kanske lite obra?
Hur ser spänningarna nu då?

Bild

Först blir jag lite orolig för allt rassel på 13Ven med det är bara lite jordknas och allt försvinner med rätt jordning.
Om jag belastar omvandlarna lite så blir de inte nämvärt varma, det är bra.

Bild

Men om man nu ska kunna stänga av å på å jacka upp 5V Vcc i ZIFen till 6V5 så måste man ju styra det på nått sätt. Stepupen har en enable/shutdown pinne att styra med. On/off kanske kan skötas med en optokopplare. Då får man ju en potentialoberoende switch som inte borde störas av den högre spänningen.
Typ nått sånthär

Bild

Darlington optokopplare har ju skaplig strömförstärkning och det borde ju kunna funka att styra med typ 5mA och då lasta med 50mA. men det blir ju ett ansenligt spänningsdropp som också är belastningsberoende. Tänkte inte på det

Bild

Jag provar två olika Darlington optokopplare, den dyrare är bättre men det här var inte resultatet jag ville ha.
hmmm.. om jag knöar in en PNP som får driva ZIF Vcc då da, typ såhär

Bild

Spänningsfallet blir nu bara 0V1 över transistorn och det får väll anses OK men kopplingen blev ju onödigt komplicerad tycker jag.
Ett annat problem är ju också att 5Ven blir låg med extra framspäningsfallet i D21.
Men om man gör kopplingen lite enklare och styr av/på före stepupen då, typ såhär

Bild

Det funkade nästa bra. Men jag hade svårt att få Q2 PnP att klara startströmmen så starten blev lite osäker. Skulle ju kunna ta en starkare PnP men då kom jag på att jag labbade ju med den där FET switchen TPS22919. Nu när vi styr på 5Vsidan så passar den ju bra till det här jobbet, typ såhär

Bild

Och det här fungerar stabilt. Vid olika belastningar ser det ut såhär

Bild

OK 5V:en saggar lite. Skulle funka men det finns ju minst ett alternativ till, att Stepup:en får reglera hela tiden, bara mot olika spänningar.
Men för att kunna leverera 5V från 5V så får man sänka inspänningen lite, tex med en diod, typ såhär

Bild

Det här funkar ju perfekt, inget sagg

Bild

Det här att styra spänningen med den externa transistorn i feedbackdelen, påverkar det insvängningen när man slår på 6V5 från 5V?

Bild

Nä ingen skillnad. I stort set ser det ut som från att kicka igång stepupen från SHUTDOWN

OK då har vi nog en lösning för Vcc i programmeringsläge
Det finns nått med att prova sig fram och mäta. Det ger en känsla för vad kretsen går för. Hur stabil den är och hur den presterar. Den känslan får jag aldrig vid simulering.

Annat
En EAGLE CAD detalj som jag glömt bort med åren. Om man skriver utropstecken i textfält så bildas det ett över-sträck ovan den fortsatta texten. Ett nytt utropstecken och över-strecket försvinner Klart det var så, inverterar man texten så. Vad annars :)
.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Oj, missade att den också ska kunna bränna EPROM.

Viktig++ grej: Tänk på att speciellt äldre EPROM drar massor av ström när man bränner. Om du inte ska låta det ta en vecka att programmera ett EPROM så lär t.ex. 5V 2A på USB inte duga.

Också om du ska programmera äldre EPROM så vill du ha 21V och 25V också. Detta är ju nominell spänning, man lär kunna köra lite högre spänning och då kunna bränna snabbare.
ELTompa
Kontakt:

Inlägg av ELTompa »

Ja det här med att även kunna bränna EPROM har tillkommit. Jag skrev lite om det i tidigare inlägg här:.. Förväntningar på Promel 6064
Ett kontrollerat "Feature Creep" alltså :). Nu äger jag i dagsläget inte några äldre EPROMarna men ett gäng 27C# varianter så jag tänkte fokusera på att kunna programmera dessa i första hand. Ska man bygga för andra EPROMar så behöver man ha ett flertal för att prova/verifiera konstruktionen emot. Det kan få komma senare.

Bränna EPROM, då behövs Vpp > Vcc
Vpp behöver för 27C# EPROMar var sisådär 12-13V. Det går ju fint med en Stepup från 5VDC. Varför inte använda en likadan krets som för Vcc

Bild

Kombinera digital I/O och Vpp spänning
Ok, hur ska man switcha mellan att vara Digital input som tex OE (Output enable) och Vpp? Min första och dåliga ide var ju att använda en optokopplare likt för Vcc.
Det är ju på ritningen en elegant och enkel lösning...

Bild

men med ett högt spänningsfall och som variera med strömmen

Bild

Man skulle ju naturligtvis kunna ta ett relä men det känns inte kul. Nä en High side switch med en PNP är mer min stil i så fall (och billigare)
Typ såhär:

Bild

Common base (säger vi inte jordad bas på svenska?) är inte den vanligaste koppling jag brukar använda men till drivtransistorn här tycket jag den kommer till sin rätt att får agera spänningsnivåomvandlare.
Jag provar att koppla upp detta på kopplingsdäcket med en BC559B som PNP. Det fungerar skapligt.

Bild

Men tittar man lite närmare på framspänningsfallet så är det ändå några tiondels volt

Bild

Ok, för att minska spänningsfallet så kanske man kan ta en MOSFET Pkanal

Bild

Kopplingen fungerar som den ska, här syns tre olika Pkanalare och BC559 som referens sen tidigare

Bild

Spänningsfallet är betydligt lägre i FETarna

Bild

Men MOSFETar fungerar inte i denna koppling!
Varför då da... Jo allt fungerar ju perfekt och bra så länge det finns 13V. Men försvinner 13Ven så börjar kroppsdioden i MOSFETen leda ström tillbaka till DCDC kretsen och det blir riktigt Obra :humm:

Bild

Vad göra nu då?
Man kan ju låta 13Ven vara på hela tiden. Switcharna kommer ju kunna stänga av Vpp på de olika Digitalsignalerna. Men det känns ju inte bra. Jag tänker att det är ju bara vid EPROM bränning som Vpp behövs och det kommer ju förmodligen vara en försvinnande del av tiden. All övrig tid utgör bara 13V i systemet en risk för att bränna resten av elektroniken...
Och relän... nä känns fortfarande inte kul...
Men vänta nu, är inte spänningsfallet lite oväntat högt i PNP fallet. Jag hade trott det skulle vara sisådär 0.1V, inte 0.3V. Att jag valde att mäta på en BC559B var för det låg en i lådan. Den skulle jag ju ändå aldrig löda in på kortet för då skulle jag ju välja en i SOT-23 kanna. Och i lådan ligger ju en rulle BC807.
Jag kopplar upp den också och belastar för att se vad som händer. Och då minsann, BC807 presterar ju mycket bättre än sin kusin 559

Bild

Spänningsfallet är ju som jag trott skulle vara runt 0,1V.

Bild

En PNP har ju ingen bakåtdiod i sig som MOSFETarna så kopplingen blir ju ganska enkel och elegant och heller inte kostsam.
Så får det bli tillsvidare.

Bild
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Swech »

Om OE på ditt prom är kortslutet mot jord så kan du väl kanske elda upp Q3. (trasigt prom, fel modell - krets bak och fram...os.v.)

Swech
ELTompa
Kontakt:

Inlägg av ELTompa »

Mycket bra synpunkt Swech, Tack!
Att EPROMet (eller för den delen något annat som stoppas i ZIFen) är trasigt eller inte ska vara där har jag helt förbisett.
Spontant tänker jag att man alltid gör ett funktionstest av EPROMet. Tänkte att man ska läsa av ID:et med 12V på A9. men även innan det kan man ju provläsa lite. Om OE är kort som du säger så kommer ju heller inte Emulatorns minnesbuss funka så det kan man kunna detekter. Men det finns ju en massa andra felfall och ganska sannolikt att trasiga saker sätts i ZIFen.
Sen kanske man kan göra ett kortslutningsskydd i form av att slå på 13V bara en kort puls och mäta spänningen för att se om den verkar överbelastad. Då kanske även DCDCn lägger ner.

Intressant aspekt. Det här måste jag fundera på.
Bra synpunkt Swech, återigen Tack!
Skriv svar