Bygg kapsling åt laddbox, HAGER?
Re: Bygg kapsling åt laddbox, HAGER?
Du köper en laddbox med effektvakt/lastbalansering.
Det är tre strömtransformatorer som läggs runt fasledarna vid din huvudbrytare. Då vet laddaren hur mycket el som används av spis och andra stora förbrukare så den kan sänka/pausa laddningen tillfälligt för att inte överbelasta huvudsäkringarna. Det finns också några varianter som kopplas med kabel till elmätarens P1-port.
De flesta är trådlöst anslutna via wifi.
https://www.evify.se/produkter/lastbala ... ec-enegic/
https://www.evify.se/produkter/lastbala ... ps-enegic/
https://www.evify.se/produkter/lastbala ... ro-entity/
https://www.evify.se/produkter/defa-bal ... lansering/
Det är tre strömtransformatorer som läggs runt fasledarna vid din huvudbrytare. Då vet laddaren hur mycket el som används av spis och andra stora förbrukare så den kan sänka/pausa laddningen tillfälligt för att inte överbelasta huvudsäkringarna. Det finns också några varianter som kopplas med kabel till elmätarens P1-port.
De flesta är trådlöst anslutna via wifi.
https://www.evify.se/produkter/lastbala ... ec-enegic/
https://www.evify.se/produkter/lastbala ... ps-enegic/
https://www.evify.se/produkter/lastbala ... ro-entity/
https://www.evify.se/produkter/defa-bal ... lansering/
Re: Bygg kapsling åt laddbox, HAGER?
Vet inte vad de kallas för just laddboxar, men allmänt så kallas de strömvakt eller kanske effektvakt för t.ex. elvärmestyrboxar.
Tror att EKKJ eller vad de nu heter med de internationella namnen är lämplig kabel för att gräva ner i slang utomhus. OBS att dessa dock har sämre brandtålighet än t.ex. EKK och EKLK så även om EKKJ får dras inomhus så är rekommendationen att inte använda den inomhus "i onödan". Tror att generella uppfattningen är att det är bättre att fortsätta med samma EKKJ än att skrava om samma kabel både dras inomhus och utomhus.
För 16A så är 2,5mm2 lämplig. Ifall du har 25A huvudsäkringar, eller om ledningen från mätartavlan till din central är grov nog för att uppgradera till 25A i framtiden, så är 6mm2-ledning lämplig. Priset sticker dock iväg en hel del här.
Kolla upp spec för vad strömtransformatorerna ska ha för kabel. För min elpatronstyrning så har installatören dragit EKK eller kanske EKLK med typ fem ledare eller liknande. Gissar att det är 1,5mm2-ledare för detta.
Du ser styrkan på huvudsäkringarna genom att titta på färgen på propparna. Gul = 25A, blå = 20A, grå = 16A (stenålder = 15A). Övriga storlekar är röd = 10A och grön = 6A, men dessa används mig veterligen aldrig som huvudsäkringar.
Tror att EKKJ eller vad de nu heter med de internationella namnen är lämplig kabel för att gräva ner i slang utomhus. OBS att dessa dock har sämre brandtålighet än t.ex. EKK och EKLK så även om EKKJ får dras inomhus så är rekommendationen att inte använda den inomhus "i onödan". Tror att generella uppfattningen är att det är bättre att fortsätta med samma EKKJ än att skrava om samma kabel både dras inomhus och utomhus.
För 16A så är 2,5mm2 lämplig. Ifall du har 25A huvudsäkringar, eller om ledningen från mätartavlan till din central är grov nog för att uppgradera till 25A i framtiden, så är 6mm2-ledning lämplig. Priset sticker dock iväg en hel del här.
Kolla upp spec för vad strömtransformatorerna ska ha för kabel. För min elpatronstyrning så har installatören dragit EKK eller kanske EKLK med typ fem ledare eller liknande. Gissar att det är 1,5mm2-ledare för detta.
Du ser styrkan på huvudsäkringarna genom att titta på färgen på propparna. Gul = 25A, blå = 20A, grå = 16A (stenålder = 15A). Övriga storlekar är röd = 10A och grön = 6A, men dessa används mig veterligen aldrig som huvudsäkringar.
-
- Inlägg: 67
- Blev medlem: 8 januari 2017, 10:50:52
Re: Bygg kapsling åt laddbox, HAGER?
Men kan laddboxar för 3-fas, kopplas för 1-fas, eller är pluginbilar bundna till "3,7kW" laddare?
Kan jag köpa en begagnad, av de kända märkena, och ladda enfas trots att de stoltserar med 22kW o.s.v.?
Några av de jag kollat på skriver ut 1+3-fas (zaptec)
Kan jag köpa en begagnad, av de kända märkena, och ladda enfas trots att de stoltserar med 22kW o.s.v.?
Några av de jag kollat på skriver ut 1+3-fas (zaptec)
Re: Bygg kapsling åt laddbox, HAGER?
Jag är inte elektriker så jag avhåller mig nog från att ge råd i den frågan. Det är här du ska rådfråga någon som faktiskt vet vad som gäller och kan ge dig en offert på vad det skulle kosta att göra detta.merc200dalarna skrev: ↑2 mars 2024, 23:19:59 Jag lär mig.
Ge mig istället namnet på den kabel för 230v 16A som får dras utomhus/grävas ned i rör. Och om jag kopplar från min egen central, för att undvika problem i den med 'överbelastning', ska jag ha en lastbalanserare i den då?
Kan du inte, bara på kul, använda centralbyggaren på hagers sida och stoppa i de komponenter DU anser jag ska sätta i, ta en screenshot?
Min elcentral i hallen har idag huvudbrytare, jordfelsbrytare, 15 dvärgbrytare varav 3 är 16A, och mycket tomma platser.
Tror i princip alla laddboxar kan ställas in i 1-fas eller 3-fas läge. Men läs manualen för resp laddbox för att säkerställa.merc200dalarna skrev: ↑2 mars 2024, 23:38:29 Men kan laddboxar för 3-fas, kopplas för 1-fas, eller är pluginbilar bundna till "3,7kW" laddare?
Kan jag köpa en begagnad, av de kända märkena, och ladda enfas trots att de stoltserar med 22kW o.s.v.?
Några av de jag kollat på skriver ut 1+3-fas (zaptec)
Re: Bygg kapsling åt laddbox, HAGER?
Det går alldeles utmärk att koppla vidare från mätartavlan, den övre luckan där utgående kabel är ansluten är inte plomberad.
Det sitter en anslutningsplint innanför som man kan koppla in kabeln på, och man behöver inte involvera nätägaren.
-
- Inlägg: 67
- Blev medlem: 8 januari 2017, 10:50:52
Re: Bygg kapsling åt laddbox, HAGER?
Okej, ja jag ser att det övre delen är en särskild skyddslucka. Bra att veta som alternativ. Nu har ju tråden lärt mig att 3-fas inte ger några fördelar,
och att koppla från mätaren inte heller ger fördelar då elcentralen i hallen ändå har en jordfelsbrytare och huvudbrytare.
Kabeln som går från mätaren är ju 'matning' till hallen(lgnht), så om jag lägger en till kabel på samma plint ändrar inte min totala belastningsmöjlighet, för det är ändå begränsat av de
3 keramiksäkringarna? (tänkte bara på det här med att köra ugn och torktumlare samtidigt, teoretiskt, jag vet att jag laddar med 230 volt enfas på max 16A...)
-
- Inlägg: 67
- Blev medlem: 8 januari 2017, 10:50:52
Re: Bygg kapsling åt laddbox, HAGER?
Fair enough.agehall skrev: ↑3 mars 2024, 14:40:15Jag är inte elektriker så jag avhåller mig nog från att ge råd i den frågan. Det är här du ska rådfråga någon som faktiskt vet vad som gäller och kan ge dig en offert på vad det skulle kosta att göra detta.merc200dalarna skrev: ↑2 mars 2024, 23:19:59 Jag lär mig.
Ge mig istället namnet på den kabel för 230v 16A som får dras utomhus/grävas ned i rör. Och om jag kopplar från min egen central, för att undvika problem i den med 'överbelastning', ska jag ha en lastbalanserare i den då?
Kan du inte, bara på kul, använda centralbyggaren på hagers sida och stoppa i de komponenter DU anser jag ska sätta i, ta en screenshot?
Min elcentral i hallen har idag huvudbrytare, jordfelsbrytare, 15 dvärgbrytare varav 3 är 16A, och mycket tomma platser.
Tror i princip alla laddboxar kan ställas in i 1-fas eller 3-fas läge. Men läs manualen för resp laddbox för att säkerställa.merc200dalarna skrev: ↑2 mars 2024, 23:38:29 Men kan laddboxar för 3-fas, kopplas för 1-fas, eller är pluginbilar bundna till "3,7kW" laddare?
Kan jag köpa en begagnad, av de kända märkena, och ladda enfas trots att de stoltserar med 22kW o.s.v.?
Några av de jag kollat på skriver ut 1+3-fas (zaptec)
Ang Laddboxar så såg jag DEFA's monteringsfilm på youtube, DEFA Power-box, alla olika möjligheter till koppling var nästan löjligt lättförståeligt.
Typ som att: använda 5 trådar, eller 3, koppla enligt EU standard, eller nån annan standard, allt tydligt uppmärkt.
Re: Bygg kapsling åt laddbox, HAGER?
Njae, trefas gör kanske ingen nytta med din nuvarande bil, men om du inte planerar att flytta inom närtid (och ifall det är en bostadsrätt också inte bryr dig så mycket om försäljningsvärdet) så är trefas ändå vettigt. Om du ändå drar kabel så dra för sjutton trefas; annars kommer du ångra dig bittert i framtiden. Visst, om man har en rätt ny bil så kan man planera att ha den livet ut, men det kan också bli så att man byter bil och då kan trefas komma väl till pass. (För övrigt så med de korta sträckor du nämner så är det väl tveksamt om det lönar sig för dig att ha elbil eller hybrid - det är väl bättre både för din ekonomi att du har en äldre bil och för samhället/klimatet i stort att en ny elbil/hybrid hamnar hos nån som kör längre sträckor?merc200dalarna skrev: ↑4 mars 2024, 04:04:20Okej, ja jag ser att det övre delen är en särskild skyddslucka. Bra att veta som alternativ. Nu har ju tråden lärt mig att 3-fas inte ger några fördelar,
och att koppla från mätaren inte heller ger fördelar då elcentralen i hallen ändå har en jordfelsbrytare och huvudbrytare.
Kabeln som går från mätaren är ju 'matning' till hallen(lgnht), så om jag lägger en till kabel på samma plint ändrar inte min totala belastningsmöjlighet, för det är ändå begränsat av de
3 keramiksäkringarna? (tänkte bara på det här med att köra ugn och torktumlare samtidigt, teoretiskt, jag vet att jag laddar med 230 volt enfas på max 16A...)
Också, åter igen, försök kolla hur grov kabel du har till din central. Det brukar vara märkning på sidan av kabeln, som du förhoppningsvis kan läsa av nånstans. typ t.ex. 4x2,5+2,5 kan märkningen (tror jag?) vara på en EKKJ som har fyra 2,5mm2-ledare och en 2,5mm2 biledare/skärm. Som sagt, ifall det är 4mm2 så är kabeln tillräcklig för 20A och om det är 6mm2 så är kabeln tillräcklig för 25A. Kan vara värt att kolla med lokala nätägaren och BRF/elektriker vad det kostar att säkra upp. Olika nätägare tar olika mycket extra fast avgift, som kan variera mellan 0:- och någon eller kanske som mest några tusenlappar per år.
-
- Inlägg: 67
- Blev medlem: 8 januari 2017, 10:50:52
Re: Bygg kapsling åt laddbox, HAGER?
Försökte läsa på kabeln, men hittade ingen text på den. Det var ingen prisskillnad på kablarna, runt 750:- för 5x2,5. Att säkra upp är inte aktuellt.MiaM skrev: ↑4 mars 2024, 05:03:57Njae, trefas gör kanske ingen nytta med din nuvarande bil, men om du inte planerar att flytta inom närtid (och ifall det är en bostadsrätt också inte bryr dig så mycket om försäljningsvärdet) så är trefas ändå vettigt. Om du ändå drar kabel så dra för sjutton trefas; annars kommer du ångra dig bittert i framtiden. Visst, om man har en rätt ny bil så kan man planera att ha den livet ut, men det kan också bli så att man byter bil och då kan trefas komma väl till pass. (För övrigt så med de korta sträckor du nämner så är det väl tveksamt om det lönar sig för dig att ha elbil eller hybrid - det är väl bättre både för din ekonomi att du har en äldre bil och för samhället/klimatet i stort att en ny elbil/hybrid hamnar hos nån som kör längre sträckor?merc200dalarna skrev: ↑4 mars 2024, 04:04:20Okej, ja jag ser att det övre delen är en särskild skyddslucka. Bra att veta som alternativ. Nu har ju tråden lärt mig att 3-fas inte ger några fördelar,
och att koppla från mätaren inte heller ger fördelar då elcentralen i hallen ändå har en jordfelsbrytare och huvudbrytare.
Kabeln som går från mätaren är ju 'matning' till hallen(lgnht), så om jag lägger en till kabel på samma plint ändrar inte min totala belastningsmöjlighet, för det är ändå begränsat av de
3 keramiksäkringarna? (tänkte bara på det här med att köra ugn och torktumlare samtidigt, teoretiskt, jag vet att jag laddar med 230 volt enfas på max 16A...)
Också, åter igen, försök kolla hur grov kabel du har till din central. Det brukar vara märkning på sidan av kabeln, som du förhoppningsvis kan läsa av nånstans. typ t.ex. 4x2,5+2,5 kan märkningen (tror jag?) vara på en EKKJ som har fyra 2,5mm2-ledare och en 2,5mm2 biledare/skärm. Som sagt, ifall det är 4mm2 så är kabeln tillräcklig för 20A och om det är 6mm2 så är kabeln tillräcklig för 25A. Kan vara värt att kolla med lokala nätägaren och BRF/elektriker vad det kostar att säkra upp. Olika nätägare tar olika mycket extra fast avgift, som kan variera mellan 0:- och någon eller kanske som mest några tusenlappar per år.
-
- Inlägg: 67
- Blev medlem: 8 januari 2017, 10:50:52
Re: Bygg kapsling åt laddbox, HAGER?
Vad säger er detta om 'lägenhet 2', det var högre säkrat än vad jag trodde (kanske), kabeln är på 6mm2:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Bygg kapsling åt laddbox, HAGER?
Var sitter den skylten/tavlan? Central som fördelar till de olika mätartavlorna?
Det står ju tydligt 6mm2 på kablarna på sista bilden.
Det står ju tydligt 6mm2 på kablarna på sista bilden.
Re: Bygg kapsling åt laddbox, HAGER?
Servis-säkringen (den som skyddar kabel och mätartavla) är på 25A och ansluter mot omätt del i huvudcentralen. Utgående huvudledning mot lägenheten är säkrad 16A i mätartavlan. Vore märkligt om man inte förlade 6mm2 även till lägenheten.merc200dalarna skrev: ↑4 mars 2024, 13:00:46 Vad säger er detta om 'lägenhet 2', det var högre säkrat än vad jag trodde (kanske), kabeln är på 6mm2:IMG_20240304_123900448aa.jpgIMG_20240304_123727790aa.jpgIMG_20240304_123551248aa.jpg
Men, eftersom du måste ha tillstånd av brf för de tänkta åtgärderna kanske ett nog så bra alternativ skulle vara att bygga om befintliga motorvärmare med uppkopplade laddboxar.
Rent ekonomiskt fungerar det så att brf ”säljer” el till laddoperatören som sedan vidareförsäljer till de som nyttjar laddboxarna. Finns varianter på laddboxar som ersätter innehållet i en vanlig GARO motorvärmarhuv (även om jag inte riktigt tror det är framtiden att ha laddboxar som är beroende av en molntjänst för att ens fungera)
-
- Inlägg: 67
- Blev medlem: 8 januari 2017, 10:50:52
Re: Bygg kapsling åt laddbox, HAGER?
Skylten sitter bredvid alla mätare för föreningen ("soprummet", till vänster om min inledande bild i inlägget.) Ja, den sitter vid inkommande el, så
central som fördelar till mätarna. Ja det är tydligt att det är 6mm2, tidigare tittade jag på kabeln efter min mätare, men den verkar dragen/skavd så ingen text
synlig. Min bild är från matningen till min mätare, kabeln ni ser går in i underkant mätare.
-
- Inlägg: 67
- Blev medlem: 8 januari 2017, 10:50:52
Re: Bygg kapsling åt laddbox, HAGER?
Ju mindre BRF är inblandat, desto bättre. Bara de godkänner en enskild lösning. Min motivering för den enskilda lösningen är att det är "tekniskt möjligt" och "ingen kostnad för BRF" plus "fail safe"grottan skrev: ↑5 mars 2024, 07:08:05Servis-säkringen (den som skyddar kabel och mätartavla) är på 25A och ansluter mot omätt del i huvudcentralen. Utgående huvudledning mot lägenheten är säkrad 16A i mätartavlan. Vore märkligt om man inte förlade 6mm2 även till lägenheten.merc200dalarna skrev: ↑4 mars 2024, 13:00:46 Vad säger er detta om 'lägenhet 2', det var högre säkrat än vad jag trodde (kanske), kabeln är på 6mm2:IMG_20240304_123900448aa.jpgIMG_20240304_123727790aa.jpgIMG_20240304_123551248aa.jpg
Men, eftersom du måste ha tillstånd av brf för de tänkta åtgärderna kanske ett nog så bra alternativ skulle vara att bygga om befintliga motorvärmare med uppkopplade laddboxar.
Rent ekonomiskt fungerar det så att brf ”säljer” el till laddoperatören som sedan vidareförsäljer till de som nyttjar laddboxarna. Finns varianter på laddboxar som ersätter innehållet i en vanlig GARO motorvärmarhuv (även om jag inte riktigt tror det är framtiden att ha laddboxar som är beroende av en molntjänst för att ens fungera)
Kabeln som går ur min mätare är skavd, troligtvis dragen "baklänges", från lägenheten till mätaren. Men den ser ut som ingående där märkningen syns.