Bra att det uppskattas.
Kort förklaring till mitt tillvägagångssätt. Kör man en motor på 400V och 50Hz, då vet vi vad korrekt magnetiseringsström skall vara, Io. Lagerförluster och fläkt har endast marginell inverkan.
Genom att välja en brytpunkt Mid point för V/f-kurvan 4-10Hz, och trimma in rätt ström vid exempelvis 4Hz, har vi egentligen klarat av en bra kurva från 50 ned till 4Hz med jämn och fin magnetisering. Io stabil oavsett utfrekvens.
Teoretiskt skulle vi slutligen fixa rätt spänning vid körning med 0Hz, men det är ju lite väl långsamt

Så vi får lura systemet.
Därför har jag kommit fram till att vi kör med mitt emellan exemplets 4Hz och 0 Hz, = 2 Hz, då snurrar motorn. Då kommer en ändring av spänning vid 0Hz visa sig även då vi kör med 2 Hz, eftersom kurvans ena punkt, den vid Mid point är bestämd både till frekvens och spänning .
Så därmed har vi klarat av V/f-kurvan 4 till 0Hz.
I praktiken har det visat sig att det är inte så viktigt var jag lägger Mid Point frekvensen, därför skriver jag 4-10Hz med vissa råd. Oftas brukar de som utfört en riktig tuning bli förvånade hur stark motorn blir vid låga frekvenser, att den faktiskt ger fullt moment redan vid några Hz.
Detta är vad jag hade gjort ifall jag hade haft de problem som trådskaparen talar om, men jag hade lossat själva fläkten.