MiaM skrev: ↑4 december 2023, 20:45:57
Har inte orkat försöka följa banorna på bilden av kortet - motorn kanske går till denna halvledare.
Men allmänt så är de två halvgenomskinligt vita sakerna antagligen reläer. Vet inte hur en svets brukar vara gjord men det låter väl sannolikt att ett slår av/på strömmen till tråden och den andra slår av/på trådmatningsmotorn. Kanske?
(Det lär iofs finnas svetsar där tråden alltid är strömförande och knappen i handtaget enbart styr matningen. Lär väl vara nåt som förekom(mer) på billigaste budgetgrejerna)
Båda reläerna slår till när man trycker på knappen så de verkar funka som dem ska.
Danny skrev: ↑4 december 2023, 18:37:14
Denna går bra att ersätta med:
Wester skrev: ↑4 december 2023, 23:15:53
Båda reläerna slår till när man trycker på knappen så de verkar funka som dem ska.
Förmodar att du menar att de klickar till. Detta indikerar att reläspolen får ström och skapar det magnetfält som får reläkontakterna att röras.
Kontakterna kan mycket väl gå ihop men de har oxiderat eller bränts sönder av de gnistor som blir vid till/frånslag. I det fallet har du ingen spänning genom reläkontakterna även om relät låter som det skulle fungera.
Wester skrev: ↑4 december 2023, 23:15:53
Båda reläerna slår till när man trycker på knappen så de verkar funka som dem ska.
Förmodar att du menar att de klickar till. Detta indikerar att reläspolen får ström och skapar det magnetfält som får reläkontakterna att röras.
Kontakterna kan mycket väl gå ihop men de har oxiderat eller bränts sönder av de gnistor som blir vid till/frånslag. I det fallet har du ingen spänning genom reläkontakterna även om relät låter som det skulle fungera.
Har tagit av höljet och sett så reläkontakterna rör sig, men skulle ju kunna kolla så det faktiskt blir kontakt också. Men jag får 12v spänning till kontakterna som ska sitta på motorn när dom är löskopplade och jag trycker på knappen på svetshandtaget. Däremot är spänningen noll och inget när jag har kontakterna kopplade på motorn och gör samma sak.
Att spänning går fram utan men inte med belastning inkopplad. Tycker jag tyder på oxiderade/sönderbrända kontakter. Oxiden gör att motståndet i kontakten ökar. Har du låt säga 10 ohm i den dragna kontakten och ingen ström får du inget spänningsfall i kontakten.
Ohms lag U = I * R = 0 A * 10 ohm = 0V Dvs du tappar ingen spänning i kontakten Sätter du ditt motorn och den vill ha 3A så blir det 3A * 10 ohm = 30 V
så mycket spänning har du inte ens, dvs allt blir kvar över kontakten.
Enklast är det att lokalisera kontaktens båda sidor och kortsluta. Matar den har du hittat felet. Se bara till att du inte kortsluter så att du för över spänning på fel ställe. Eller att du kommer åt någonstans där du inte skulle ha kommit åt och får strömgenomgång.
Mindmapper skrev: ↑5 december 2023, 14:59:29
Att spänning går fram utan men inte med belastning inkopplad. Tycker jag tyder på oxiderade/sönderbrända kontakter. Oxiden gör att motståndet i kontakten ökar. Har du låt säga 10 ohm i den dragna kontakten och ingen ström får du inget spänningsfall i kontakten.
Ohms lag U = I * R = 0 A * 10 ohm = 0V Dvs du tappar ingen spänning i kontakten Sätter du ditt motorn och den vill ha 3A så blir det 3A * 10 ohm = 30 V
så mycket spänning har du inte ens, dvs allt blir kvar över kontakten.
Enklast är det att lokalisera kontaktens båda sidor och kortsluta. Matar den har du hittat felet. Se bara till att du inte kortsluter så att du för över spänning på fel ställe. Eller att du kommer åt någonstans där du inte skulle ha kommit åt och får strömgenomgång.
Om det är så, bör jag då få 12v om jag mätar tidigare på ledningarna än i kontakterna? T.ex. där de sitter anslutna till kretskortet? Eller gör kontakternas resistens att spänningen faller i hela kretsen?
Jag har gått igenom alla kontakter och ingen av dem verkar vara dålig. Har också insett (som någon påpekade) att den triacen jag trodde var felaktig bara är bytt av någon som förmodligen har försökt lösa just detta problem. Vilket jag gissar inte fungerade, och då kan ha lett till att svetsen kasserades och hamnade i mina händer. Det är dessvärre bortom min kompetens att vidare felsöka kortet för att finna felkällan. Så antingen lutar jag mot att kontakta någon som är kunnig på kretskort i umeåområdet (någon som har en rekommendation kanske?) som kan felsöka och laga. Alternativt att sätta in en manuell styrning av motorn istället med ett vred för att reglera matningshastigheten.