Styra kontaktor med arduino/raspberry pico
-
Re: Styra kontaktor med arduino/raspberry pico
Tänk ac nu. Om man slår från matningen till kontaktorspolen när strömmen är noll, då borde ingen spänningsspik kunna uppstå, även utan skyddskrets. Alltså slå av när spänningen är nära en topp. Det skulle kunna gå om man har en pinne på microkontrollern som mäter momentanvärdet av ac-spänningen. Kanske inte lönt, men om man har flera kontaktorer så kanske. Då hade man också kunnat slå till på fördelaktigt sätt, för att få mindre startström, d.v.s. mitt på spänningstopp, när det gäller induktiva laster. Kan ha betydelse även för lasten som är kopplad efter kontaktorn också. Dock får man ta hänsyn till fördröjning i relä och kontaktorn.
Re: Styra kontaktor med arduino/raspberry pico
Och en induktans/kapasitans har en fasförskjutning som kan vara svår att reglera för.
Jag har faktisk gjort en dimmer medelst en PIC och ett uttag direkt efter likriktarbryggan. + på bryggan gick vidare till laddningskondingen via en extra diod.
Fungerade perfekt.
Det var en flispannastyring som min morbror behövde och skiten fungerade utan knas till han dog.
Jag har faktisk gjort en dimmer medelst en PIC och ett uttag direkt efter likriktarbryggan. + på bryggan gick vidare till laddningskondingen via en extra diod.
Fungerade perfekt.
Det var en flispannastyring som min morbror behövde och skiten fungerade utan knas till han dog.