Nu har jag gjort bort mig, formaterat fel hårddisk

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Var det inte ett svenskt företag? Det var en datortidning som skrev om detta. Känner igen det om att de lyckats återställa en hårddisk som legat på havets botten. Det stod även att de räddat data från en disk som blivit genomborrad av spikar och skruvar i något krig.

Genomsnittskostnaden för en hårddisk-räddning hos dem brukar ligga på 6000 - 10000kr, men sedan varierar det förstås beroende på hur mycket jobb det krävs. Oftast så är det bara läsarmen som har gett upp.
Användarvisningsbild
lgrfbs
Kontakt:

Inlägg av lgrfbs »

Jepp, Ibas och deras start pris är 2500Kr då är det den enklaste kontrollen och ingen räddning av data sedan stiger det bara, att rädda en 20Gb HDD
tror jag gick lös på cirka 30´000Kr. :?

Edit:
JimmyAndersson var snabbare, Ibas har ett kontor i stockholm men
labbet i norge.
Användarvisningsbild
Snabelost
Kontakt:

Inlägg av Snabelost »

Sist jag kollade tog Ibas 5000:- för att ge ett kostnadsförslag. Men om du hade 100 filmer a 199:- på disken så är det ju inga pengar! :lol: 8)

/Magnus
Användarvisningsbild
lgrfbs
Kontakt:

Inlägg av lgrfbs »

Tack Snabelost, hade gamla priser i huvudet. :oops:
Användarvisningsbild
Kezo

Inlägg av Kezo »

Ok... Dyrt :shock:
Stygge

Inlägg av Stygge »

Är det inte så att de har en garanti med? Om de åtar sig att rädda data så betalar man inte (utom kontrollkostnaden) om det inte lyckas?
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Då skall det nog vara väldigt förstörda skivor i den om dom inte skall kunna lyckas.
Användarvisningsbild
björn
EF Sponsor

Inlägg av björn »

Snabelost skrev:Sist jag kollade tog Ibas 5000:- för att ge ett kostnadsförslag. Men om du hade 100 filmer a 199:- på disken så är det ju inga pengar! :lol: 8)

/Magnus
Nej, precis... det är ju inga pengar då :) Annars hade jag väl fått kopiera mina DVD-filmer igen...för givetvis har man inga piratkopior, för det är ju olagligt :D
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Vad är det för snack om att formatera 7 gånger. Formaterar man som vanlig för svinner inte annat än FAT så då kvittar det hur många gåner man formaterar. Skriver du över informationen så lär ingen få tillbaka den. Så då räcker det med en gång. Vad kommer 7gånger ifrån? Vad har det medsaken att en disk legat på botten? Är den raderad lär det vara mycket svårare.
Användarvisningsbild
Kezo

Inlägg av Kezo »

Vad jag har hört så ska det alltid (i princip, om man inte har gjort någon rejäl säkerhetsåtgärd) finnas fragment av den gamla datan kvar på disken. Det är ju klart att den inte finns kvar hur länge som helst, men detta företag ska alltså kunna ta fram sådan data efter vad jag har hört iaf...
Användarvisningsbild
Zyxel615
EF Sponsor

Inlägg av Zyxel615 »

Sju gånger är amerikanska militärens krav. För en vanlig användare som inte lagrar militära hemligheter är det onödigt och det lär ju ta så mycket tid att det lönar sig att fysiskt makulera hårddisken även för militären istället.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Men att de kräver 7gånger är ju inte samma sak som att det går att få fram någon info efter en gång.
Användarvisningsbild
Zyxel615
EF Sponsor

Inlägg av Zyxel615 »

Nä, men det visar att det teoretiskt kan finnas en möjlighet. Militären lär ju inte helt grundlöst bestämma att man ska slösa tid med att formatera sju gånger om det är onödigt.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Jo jag inser att det antagligen är någon teori bakom det. Men det har ju inte med saken att göra i denhär tråden. Överskriven information får man inte ut utan mycket avancerad utrusting. Och jag är skeptisk till det även då.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Jag vet att militäret har rekommenderat att hårddiskar som ska förstöras ska borras igenom o fyllas med epoxy. För att testa om det räckte har ett sånt "recovery"-företag sedan fått den hårddisk i handen. Efter "lite" pysslande blev alla data återställd förutom de data som rent fysisk var borrat bort.

Jag har läst en del om detta med att återställa data och tydligen kan man läsa olika nivåer på bitsen vilket gör att man kan återställa överskrivna data. Jag har förstådd det så att man kan gå 2-4 steg bakåt, jag antar att det är därför att militäret säger 7 gg.

Sen är det inte "formattering" som gäller, det är ett program som överskriver hela disken med slumpmässiga data eller data från ett visst mönster.

Jag roade mig i sin tid med att återställa källkoden till det CP/M-system jag köpte. På floppyn som jag fick operativsystemet på fanns det raderade filer på med den kompletta källkoden! Jag återställda den på 2 dagar manuellt och lärte mig en hel del då....
Skriv svar