Svarv tillbehör
- Mizzarrogh
- Mizzarrogh
Re: Svarv tillbehör
Är det verkligen kullager till spindeln på de gamla, detta låter i mitt tycke väldigt märkligt.
Det står ju plain or roller i texten, men smörjningen skall vara densamma tydligen oavsett glid eller rullager.
Min Boley(glidlagrad relativthögvarvig med precisionslagrat) vill ha ISO-5 till spindeln, det är inte trögflytande vill jag lova.
Min Boley(glidlagrad relativthögvarvig med precisionslagrat) vill ha ISO-5 till spindeln, det är inte trögflytande vill jag lova.
Nya antyder plural. Isf kan jag vara intresserad också, av flera… har två maskiner med oljenipplar likt dessa. Jag har hittills kört en Hazet-spruta med spetsig spets som liksom trycks in där kulan är. Funkar nästan klockrent.grym skrev:kan ha sådan oljepump liggandes, nya, om det är rätt spets och jag hittar dom
Ursäkta tredje inlägget i rad, men vilken tur att du fick dubb med. Dessa har ju inte Morsekona utan en 2graders historia om jag inte minns fel, inte gratis eller nåt du hittar hos OTD direkt.
Vilken fin liten svarv!
Det finns smörjpumpar med invändig kona som man trycker mot sfären så pumpas det in olja. Kolla upp vad det ska vara för olja. Vi hade en schaublin 135 med centralsmörjning. Den hade Velocite no 6 till spindelsmörjningen. Den är jättetunn. Viskositet på 10. Jag skulle inte chansa med en så fin svarv.
Det finns smörjpumpar med invändig kona som man trycker mot sfären så pumpas det in olja. Kolla upp vad det ska vara för olja. Vi hade en schaublin 135 med centralsmörjning. Den hade Velocite no 6 till spindelsmörjningen. Den är jättetunn. Viskositet på 10. Jag skulle inte chansa med en så fin svarv.
- Mizzarrogh
Mmmm... Det har du rätt i, tack för upplysningen om oljan, jag måste titta närmare på min då den inte är exakt samma som Johans, det låter ju rimligt att spindellagren alltid smörjs med olja oavsett på dessa maskiner, men däremot skiljer det mot myford maskinerna i det att lagren som jag tolkade texten verkar tätade och inte öppna som de är på dessa, på Myford maskinerna (i allafall de gamla) skall man alltid trycksätta nipplarna på de övre lagren en kort stund med ny olja så att gammal olja inte blir kvar med smutspartiklar innan man kör. Det verkar som att man således inte skall göra det på Schaublin maskinerna.
Vad är detta?

Vad är detta?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Hävarm till spännhylsestängaren, så att man inte behöver gänga ur dem för att byta arbetsstycke
- Mizzarrogh
Tror det är Schaublin/Schweiz-specifikt. Även Simonet och Habegger har det på vissa maskiner.
Haha, de vanligaste konorna för att hålla fast borrchuckar i borrmaskiner, eller svarvar, heter morsekona. Dessa finns i en massa storlekar (0-7 iaf). Din maskin har en annan flackare och längre kona som är mycket ovanligare.
Så klart, så man absolut inte ska kunna hitta något som passar utan att betala 10x så mycket...