Det finns ju en uppsjö av relän med fördröjning på frånslaget men det finns nästan inga med fördröjt tillslag. Ypperligt vore att kunna justera tillslaget en minut eller så.
Relä - Jag behöver ett men vet inte vad jag letar efter
Re: Relä - Jag behöver ett men vet inte vad jag letar efter
Vad är det för mätare du har? Skulle vara kul att skaffa en sån 
Det finns ju en uppsjö av relän med fördröjning på frånslaget men det finns nästan inga med fördröjt tillslag. Ypperligt vore att kunna justera tillslaget en minut eller så.
Det finns ju en uppsjö av relän med fördröjning på frånslaget men det finns nästan inga med fördröjt tillslag. Ypperligt vore att kunna justera tillslaget en minut eller så.
Re: Relä - Jag behöver ett men vet inte vad jag letar efter
Ursäkta en dum fråga, men är det inte fältlindningens matning, DF,man ska försöka fördröja ?
Re: Relä - Jag behöver ett men vet inte vad jag letar efter
Nu är det inte jag som har amperemätare i bilen, men kan tipsa om att vissa bilar löser detta genom att helt enkelt mäta spänningsfallet över någon kabel som är gemensam för hela elsystemet, typiskt pluskabel från batteriet till allt utom startmotorn. Funkar såklart inte när man hänger på tillbehör direkt från batteripolskon.
Re: Relä - Jag behöver ett men vet inte vad jag letar efter
Visst gör det det? Tillslagsfördröjning är ju enklaste grejen att lösa, frånslagsfördröjning kräver ju antingen en extra matning eller typ en supercap som håller draget till det ska slå från.
Så det finns antagligen betydligt fler reläer för tillslagsfördröjning än frånslagsfördröjning.
Googlade lite snabbt, detta finns visserligen inte i lager, men det klarar 12-240 V även på matningen, verkligen universellt.
https://www.malmbergs.com/Products/4097602
Googla på "tillslagsfördröjd" så hittar man massor.
Re: Relä - Jag behöver ett men vet inte vad jag letar efter
Asså jag är så trög 
Jag hade inte ens tänk på att det kunde finnas 12V relä med DIN-montering.
Jag hade inte ens tänk på att det kunde finnas 12V relä med DIN-montering.
- MadModder
- Co Admin
- Inlägg: 31166
- Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
- Ort: MadLand (Enköping)
- Kontakt:
Re: Relä - Jag behöver ett men vet inte vad jag letar efter
Det enda som prismässigt skulle kunna tävla med ett hembygge är ju den från automation24.
Re: Relä - Jag behöver ett men vet inte vad jag letar efter
Ja det var ju inga billiga saker 
Men jag är i första hand smed och ska jag slänga ihop ett hemmabygge med domnade händer och syddig syn så kommer det se ut som *** och troligen har relät en helt annan funktion än avsett också
Men jag är i första hand smed och ska jag slänga ihop ett hemmabygge med domnade händer och syddig syn så kommer det se ut som *** och troligen har relät en helt annan funktion än avsett också
- MadModder
- Co Admin
- Inlägg: 31166
- Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
- Ort: MadLand (Enköping)
- Kontakt:
Re: Relä - Jag behöver ett men vet inte vad jag letar efter
https://www.fruugo.se/12v-fordrojningsr ... -384197215
Enligt reläets datablad är det växlande, så det ska finnas en NO-utgång. Dock är det max 20 sekunder.
Och en redigt saftig frakt såg jag nu så det blir ju ingen besparing.
Annars har aliexpress, t.ex denna (välj 5m-modellen, och lägg till sockeln om du inte vill löda)
https://a.aliexpress.com/_mNXcvku
Enligt reläets datablad är det växlande, så det ska finnas en NO-utgång. Dock är det max 20 sekunder.
Och en redigt saftig frakt såg jag nu så det blir ju ingen besparing.
Annars har aliexpress, t.ex denna (välj 5m-modellen, och lägg till sockeln om du inte vill löda)
https://a.aliexpress.com/_mNXcvku
Re: Relä - Jag behöver ett men vet inte vad jag letar efter
Laddnings strömmen till ett fritids batteri är garanter större än vad kontakter i ett tidrelä tål.
Fodras ett bil relä för likström som klara stora strömmar som effekt relä efter tidreläet.
Fodras ett bil relä för likström som klara stora strömmar som effekt relä efter tidreläet.
- MadModder
- Co Admin
- Inlägg: 31166
- Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
- Ort: MadLand (Enköping)
- Kontakt:
Re: Relä - Jag behöver ett men vet inte vad jag letar efter
Jag antar att laddaren sköter det där själv och bara behöver en 12V-signal för att starta.
Re: Relä - Jag behöver ett men vet inte vad jag letar efter
Exakt det är bara signalen att tändningen är på. Så om jag fördröjer den signalen ett par minuter så har generatorn kommit igång riktigt innan laddström går via de grova kablarna.
- MadModder
- Co Admin
- Inlägg: 31166
- Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
- Ort: MadLand (Enköping)
- Kontakt:
Re: Relä - Jag behöver ett men vet inte vad jag letar efter
Fast igen, tändningen och D+ är inte samma sak.
Tändningen är på så fort du vrider om nyckeln, och D+ först efter att generatorn börjat ladda.
Du hittar dem på varsin sida om laddningslampan. När du vrider på tändningen, och motorn inte är på, så är D+ jord. Det är därför lampan lyser.
Tändningen är på så fort du vrider om nyckeln, och D+ först efter att generatorn börjat ladda.
Du hittar dem på varsin sida om laddningslampan. När du vrider på tändningen, och motorn inte är på, så är D+ jord. Det är därför lampan lyser.
Re: Relä - Jag behöver ett men vet inte vad jag letar efter
Bonus: D+ är också aktiv på vissa (ofta äldre?) fordon om generatorn fortsätter ladda när man slagit av tändningen, t.ex. om man av nån anledning motorbromsar och slår av tändningen. Kanske ganska ointressant specialfall, men det är ju bra att veta att ifall man av nån anledning får för sig att göra en lång motorbromsning med tändningen avstängd så kommer även bo-batteriet laddas medan man gör detta.
Man känner igen fordon som funkar så på att laddningsvarningslampan lyser om man motorbromsar med tändningen avstängd. Då lyser varningslampan av omvänd anledning mot normalt, d.v.s. generatorn ger full spänning på D+ medan tändningen ligger på nära 0V varpå lampan lyser. Den vanliga orsaken är att tändnignen har spänning och D+ nära 0V.
Man känner igen fordon som funkar så på att laddningsvarningslampan lyser om man motorbromsar med tändningen avstängd. Då lyser varningslampan av omvänd anledning mot normalt, d.v.s. generatorn ger full spänning på D+ medan tändningen ligger på nära 0V varpå lampan lyser. Den vanliga orsaken är att tändnignen har spänning och D+ nära 0V.