rvl testar gammalt "junk"

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Re: rvl testar gammalt "junk"

Inlägg av Glenn »

anders_bzn skrev: 13 maj 2023, 11:02:33 Mycket intressant att läsa här. Jag har också en "hög" Spectravideo som någon dag ska gås igenom. Jag har inte sett mycket om dessa på nätet och jag visste inte att de sålts i ett så bergränsat antal länder.
Dom såldes i de flesta länder, men dom blev bara "stora" (nåja) i några få länder..

Förr fanns det ett riktigt bra spectravideoforum, det lades korkat nog ner till förmån för den idiotiska facebookgruppen.

Nu finns väl kunskapen där med, men facebookforum är ju per definition värdelösa då dom i praktiken helt saknar sökfunktion och gör att man sliter sitt hår varje gång amn försöker använda skräpet.
Användarvisningsbild
rvl

Inlägg av rvl »

Hmm, har den här tråden legat i dval såhär länge..?
rvl skrev: 28 oktober 2024, 09:12:42 Den analysatorn har något bekant över sig...
Confirmed:
la.jpg
dolch.jpg
Pen skrev: 28 oktober 2024, 08:48:14 Den har stått oanvänt i säkert 20år, så när jag startade så var matningsspänningarna (förstås) kass. Efter byte av en handfull små avkopplingstantaler på logikkretskorten och switchelektrolyten i 5V aggregatet så gick den snällt igång. Jag har gjort stickprov och kontrollerat att spela in några få av kanalerna och det fungerar. Den enda avvikelsen är att det förinställda tröskelvärdet för TTL inte fungerar utan man får då använda det fria valet inställt på 1.4V.

Om nu någon ger en slant så kan jag nog fixa detta och även kolla att alla kanaler fungerar och prova triggvillkor mm. Men är budet lågt får man ta en viss risk att fixa till det själv eller så kollar vi tillsammans vid avhämtning. Har man tidigare jobbat med TTL-logik (som jag) så anser jag att den är lättarbetad. Jag skulle nog för övrigt byta resten av småtantalerna också i förebyggande syfte.
Litet liknande situation här, så får tänka på kondensatorena, när jag ska strömsätta den, men har inte tillstånd att lyfta mer än 5 kg just nu, så den får stå i hyllan minst några veckor till.

Har bara två poddar. Senast ja minns att jag körde med den såg jag på dataström från RDS-mottagare, så då behövdes inte många kanaler. Det var i slutet av förra millenniet, för det var på min förra address. :vissla:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Har du bott i Tyskland?
Användarvisningsbild
rvl

Inlägg av rvl »

Nej, har bara satt min fot inom gränserna i München ett par gånger för att byta plan, har heller aldrig läst tyska.

Gammal reklam:
dolchReklamElectronics1980-07-03.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Pen

Inlägg av Pen »

Ha, ha.

Vad lustigt att det finns en till kvar i Sverige! Jag minns att det var någon från Tyskland som var teknisk support på den.

Pen
Användarvisningsbild
rvl

Inlägg av rvl »

Nästan... håller till i Finland.
Skriv svar