Höghöjdsballong med digitalkamera

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
zeus
Inlägg: 7058
Blev medlem: 17 juni 2003, 22:13:44
Ort: Sthlm.

Inlägg av zeus »

-60
Johan.o
EF Sponsor
Inlägg: 2387
Blev medlem: 18 juni 2003, 01:08:50
Ort: Jönköping

Inlägg av Johan.o »

Ojdå, det är ju även utanför industrisspecificerade elektronik- komponenter.
Speciellt komponenter som går lite varma.. Så en kamera för civilt bruk är definitivt ulla ute.
Elektronik som man använder i så kalla regioner brukar man förvärma
till kanske -10 grader innan man kör igång den.
Användarvisningsbild
Biker
Inlägg: 6133
Blev medlem: 23 november 2005, 04:51:36

Inlägg av Biker »

Luftrycket är ju bara några futtiga millibar - vatten kokar ju vid rumstemp redan på strax under 20km nått.

Det kan ju uppstå problem med smörjmedel som börjar och förgasas och lägga sig på linser - kanske inte så fort så en några timmars vistelse ger problem.

Hur mycket pallar kondingar och batterier - 30km är inte så långt från vakuum.

Det är ungefär samma förhållanden som på mars.
mrhedin
Inlägg: 114
Blev medlem: 3 maj 2005, 19:46:24
Ort: Trollhättan/Kiruna
Kontakt:

Inlägg av mrhedin »

Kul att så många läser om projektet =)

Zeus:
Som Biker säger så finns det nog ingen risk för imma på linsen för vatten skall inte klara att vara kvar på den höjden. Däremot har du rätt med lageroljorna. Dom kan sätta fast motorn ordentligt. Jag har därför sett till att hela tiden köra en hållström genom stegmotorn så den skall få lite egen värme. Dessutom skall motorn bli isolerad även den med styrofoam och spaceblanket.

danei:
Utveckla gärna ditt sista inlägg.

Biker:
Kondingar är som du säger ett problem med de här lufttrycken. I regel skall man inte använda ellyt överhuvudtaget här. Det sitter en rejäl ellyt till blixten i kameran som jag inte lyckades operera bort för den var så väldigt integrerad så det blir en semichansning där kan man säga. Jag har kört en likvärdig ellyt i vakuumkammare till 10ggr lägre lägre lufttryck än vi får däruppe, alltså en tusendel av lufttrycket här och den höll utan problem.
Jag vågar däremot inte testa min kamera i kammaren innan jag skickar upp den =) Skall den gå sönder får den göra det med stil.

Batterierna är inte så nöjda om de skulle få sitta själva utanför, vi tar dock ström från det MPEG och det helförsörjande batteripacket till nyttolasten som ligger inne i nyttolastens box. Där inne är det mellan 0 - 20 plusgrader.

Johan.o:
Egenalstrad värme är faktiskt ett större problem än kylan för vanliga elkomponenter på den här höjden i och med att det inte finns nån konvektionskylning. Luften är för tunn för att ha nån kylande effekt.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26529
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

kondingen lär inte bry sig om det är några mbar eller 0,0001mbar. Det är nästan lika långt från normalt atmosvärstyck i båda fallen. Jag håller med netrunner. Det kivttar vad jag skrev i förra inlägget.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26529
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Före drar att svara i tråden istället för PM.

Om det är 10mbar på flyghöjd och 1mbar i vakumkammaren

Om man förutsätter att kondensatorn är helt tät och har ett tryck på 1bar invändigt, så leder det till en tryckskillnad på 0,99 bar eller 0,999bar det är en skillnad på 1% inte 1000% som du tyckt tro.

Att hoppa över avkoppling kondensatorer som bara ska funka när det gäller ger inte heller ett seriöst intryck. Det mekaniska ser väldigt grovt ut. Med tanke på att det ska vara lätt.

(Jag behöver inte ge elaka kommentarer om ditt utbildnings val. Det är nog inte där felet sitter.)
Användarvisningsbild
netrunner
Inlägg: 5510
Blev medlem: 4 februari 2005, 12:26:05
Ort: 127.0.0.1

Inlägg av netrunner »

OK, såg inte att ni pyntar ur egen ficka. Då är det bättre.

Gillar dock data-geek:en (kanske för att jag är partisk 8) ) för att:
- Svårt projekt med liten budget som är nytänkande (för att vara amatör) men samtidigt ventenskapligt där man bygger grejerna hemma och får det att funka!
Extra poäng om saker är praktisk användbara.

LED-snurra och EL-cyckel ligger bra till här, jättestor 7-segments klocka gör det inte.

Jag kan ge ett tips i alla fall:
Programet "Hugin" gör en jättebild av många bilder tagna i ett svep med fast bländare och exponeringstid (har man inte det så får man skarpa kanter mellan varje bild).

Bild
Bildserie ca 180grader, tagen på frihand med kameran satt på automatik.

Bild
Bildserie 360grader, tagen med stativ och manuella inställninga = inga kanter.
[Nu vet ni var min brevlåda bor oxå] 8)
Användarvisningsbild
Biker
Inlägg: 6133
Blev medlem: 23 november 2005, 04:51:36

Inlägg av Biker »

Tantal kondingar kanske har en framtid ändå.
mrhedin
Inlägg: 114
Blev medlem: 3 maj 2005, 19:46:24
Ort: Trollhättan/Kiruna
Kontakt:

Inlägg av mrhedin »

netrunner:
Tack för tipset!
mrhedin
Inlägg: 114
Blev medlem: 3 maj 2005, 19:46:24
Ort: Trollhättan/Kiruna
Kontakt:

Inlägg av mrhedin »

Dags för lite uppdatering nu kanske. Fick sponsring med en digital långzoomare på 8MPixel och 4Gb flash.

Datum för uppsläpp är dessutom framflyttat till mitten av maj ungefär så det blev lite tid över till att modifiera. Tänker lägga till lite prylar så vi förutom att bara kunna fota även ska kunna vrida på funktionsratten och kunna filma sekvenser ibland.

Ungefär 30 min film 640x480 med ljud och 500st 8Mpixel stillbilder borde gå att få ner, om den nya kameran håller vill säga =)

Ta en kik:
http://www.spelaroll.se/~hedin/mmsp/
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Inlägg av arvidb »

Istället för att använda en tryckmagnet för att trycka på utlösarknappen kanske ni kan koppla in er på fjärrutlösaruttaget? Det lär ju bli betydligt mindre fryskänsligt, och betydligt säkrare funktion i allmänhet. Drar mycket mindre ström också...

Arvid
mrhedin
Inlägg: 114
Blev medlem: 3 maj 2005, 19:46:24
Ort: Trollhättan/Kiruna
Kontakt:

Inlägg av mrhedin »

Jo det skulle nog vart smart men det finns tyvärr inget uttag. Det är via IR eller radio med en fjärrkontroll som man styr sånt på den här.

Iofs kanske det är ganska enkla grejer man skall sända till kameran för att få den att fjärrutlösa men det har jag inte kollat på.

Kanske nån på forumet som testat nåt liknande? Hade vart kul å veta...
mrhedin
Inlägg: 114
Blev medlem: 3 maj 2005, 19:46:24
Ort: Trollhättan/Kiruna
Kontakt:

Inlägg av mrhedin »

Om nån mot förmodan skulle ha tid å lust =) Så finns det just nu en webcam där man kan följa slutarbetet av BexusIV där mitt projekt i starten av den här tråden är med i. Kunde inte motstå att posta det här =)

Man ser nyttolasten i sin röda box samt en del yttermonterade experiment.

http://193.10.130.192:8080

BexusIV med studentprojekt:
http://project.irv.se/default.asp?proj=2
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Länken till webkameran finns nu på mitt skrivbord. :)
Mycket intressant projekt.

En liten fråga: Vad är det för plastmaterial i den här bilden?
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23696
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Inlägg av Henry »

Tycker det ser ut som vanlig cellplast fast med mycket små bubblor så att säga. Mer rubust av sig tror jag.
Skriv svar