Effektmärkning
-
Re: Effektmärkning
En tanke slog mig. Skulle vara effektivare att ställa en kylbox med direktverkande elvärme i en effektiv frysbox tro? 

Tja, om du vill göra åt en massa energi, ja, om du vill att det skall vara så energieffektivt som möjligt, nej.
Förresten vad är en kylbox med "direktverkande elvärme" det är ju en värmebox, för uppvärmning av mat.
Och jo, effektmärkningen är nog medeleffekten vid arbetstemperatur, dvs boxen nedkyld och omgivningstemperaturen inom specade gränser.
Förresten vad är en kylbox med "direktverkande elvärme" det är ju en värmebox, för uppvärmning av mat.
Och jo, effektmärkningen är nog medeleffekten vid arbetstemperatur, dvs boxen nedkyld och omgivningstemperaturen inom specade gränser.
Han menar troligen en Platenkyl.
Fanns sådana verkligen som frysskåp?
Fanns sådana verkligen som frysskåp?
Senast redigerad av säter 12 september 2020, 22:43:31, redigerad totalt 1 gång.
Och vad är en "Platonkyl" aldrig hört talas om det, eller menar du ett adsorbationsskåp? dvs Munters-Platen principen
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Jag har använt ett sådant. Det gick på fotogen, och det var ammoniak i rören.
Det blev inte särskilt kallt. Mat höll väl några dagar längre än om den hade stått framme på köksbordet.
Det blev inte särskilt kallt. Mat höll väl några dagar längre än om den hade stått framme på köksbordet.
Jag hade frysfack i kylskåpet i förra lägenheten.
Om det var energisnålt tvivlar jag på.
Om det var energisnålt tvivlar jag på.