Lagningstips angående Induktionshäll
Re: Lagningstips angående Induktionshäll
Återigen elektrolytkondensorer som är Übeltäter och bovar i dramat.
Deejay,
Var det andra värden i grönmodulen på elektrolytkondensatorerna som du norpade från donatorhällen?
Nu satte du förmodligen dit "lågtemperatur-elektrolytkondensorer" som kanske inte håller så länge som sådana på 105 oC(korrigerat) som Danny föreslår.
Deejay,
Var det andra värden i grönmodulen på elektrolytkondensatorerna som du norpade från donatorhällen?
Nu satte du förmodligen dit "lågtemperatur-elektrolytkondensorer" som kanske inte håller så länge som sådana på 105 oC(korrigerat) som Danny föreslår.
Senast redigerad av Haralt 22 juni 2024, 14:41:31, redigerad totalt 3 gånger.
Gott att det löste sig

Jag har hamnat som sommargäst hos en Electrolux EHH6540FOK. Det påstås att den inte värmer lika långt ut på största zonen som den har brukat. Kan det ligga något i det eller är det mer troligt någon sorts minnessvikt? Den verkar fungera i övrigt. Hur är spolen uppbyggd? Kan delar av den fallera, eller hällen styra på något sätt hur stor del av den som används?
Inget fel på hällen, utan kvalitén på kärlet som används.
Det var min magkänsla också. Frun i huset tyckte hon upplevt en förändring. Det kan vi nog avfärda om det inte finns någon mekanism som skulle kunna förklara hur. Jag får nog däremot säga att markeringen på hällen är lite optimistiskt stor. Det är tydligt att pannan värms upp på en betydligt mindre radie. Den är jämnt magnetisk från kant till kant och det går utmärkt att styra vilken del som som blir varm. En underväldigande liten del bara.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Kärl med sandwichbotten fungerar bäst. Vilket innebär bättre värmefördelning.
Många tror att gjutjärn är det bästa, men det är tvärtom.
Här är bild på värmefördelning i gjutjärn:
Med sandwichbotten:
Många tror att gjutjärn är det bästa, men det är tvärtom.
Här är bild på värmefördelning i gjutjärn:
Med sandwichbotten:
Tack Danny....
Levde i vilfarelsen att gjutjärn var bra....
Med svurit över fenomenet enl övre bilden.... Med en gloria i pannan.... Å tärnad potatis som fastnar i centrum av pannan osv.... Skall titta efter sandwitch panna i närtid...
Levde i vilfarelsen att gjutjärn var bra....
Med svurit över fenomenet enl övre bilden.... Med en gloria i pannan.... Å tärnad potatis som fastnar i centrum av pannan osv.... Skall titta efter sandwitch panna i närtid...
Hej,
Jag har en häll AEG Elextrulux, enligt bild där den stora plattan inte fungerar. Alla de tre andra plattorna funkar som de ska men den stora är död.
Man kan starta den men den blir aldrig varm. När man sedan stängar av plattan får man upp felkod C7 samt C2 på vänster plattorna. Hittar inte dessa koder någonstans i manualen heller, skall vara E för felkod men denna visar C.
Den visar inte geller F som den skall göra när man tar bort kastrull/stekpanna från den.
Öppnade lite hastigast men kunde inte hitta något uppenbart genom att bara beskåda elektroniken.
Är det någon som har några förslag på var jag skall felsöka? Inkoppande säkringar är kontrollerade och spänning fram (2 fas) är OK.
Jag har en häll AEG Elextrulux, enligt bild där den stora plattan inte fungerar. Alla de tre andra plattorna funkar som de ska men den stora är död.
Man kan starta den men den blir aldrig varm. När man sedan stängar av plattan får man upp felkod C7 samt C2 på vänster plattorna. Hittar inte dessa koder någonstans i manualen heller, skall vara E för felkod men denna visar C.
Den visar inte geller F som den skall göra när man tar bort kastrull/stekpanna från den.
Öppnade lite hastigast men kunde inte hitta något uppenbart genom att bara beskåda elektroniken.
Är det någon som har några förslag på var jag skall felsöka? Inkoppande säkringar är kontrollerade och spänning fram (2 fas) är OK.
Kolla så att plattans anslutningar har bra kontakt och att plattans spole är ok.
Mät upp plattans värmesensor.
Kolla upp dåliga lödningar.
Är detta ok, så skulle jag tro att någon av de gula plastfilmskondingarna är dålig.
Mät upp plattans värmesensor.
Kolla upp dåliga lödningar.
Är detta ok, så skulle jag tro att någon av de gula plastfilmskondingarna är dålig.
Tack för svar,
Har monterat ur kretskortet idag och kollat lite noggrannare.
Tempsensorn ger 100 k ohm, vilket även den andra plattans sensor gör. Spolen ger 1.6 ohm, kan man mäta denna på något annat sätt för att kolla funktion?
Ruckat lite godtyckligt på delar för att se hur lödningarna ser ut, inte noterat något glapp någonstans och det ser okej ut.
Har tyvärr ingen möjlighet att mäta upp kodningarna.
Fick veta idag av min fru att plattan fungerat sämre och sämre under ett par dagar för att helt ge upp igår. Ger det någon ledtråd?
Kanske lika bra att köpa kodningar att prova med om de inte kostar alltför mycket. Googlade lite snabbt men kunde inte hitta exakt dessa, antar att det går att ersätta med likvärdiga som passar utan beskymmer.
Bifogar en bild på undersidan kretskortet också.
Har monterat ur kretskortet idag och kollat lite noggrannare.
Tempsensorn ger 100 k ohm, vilket även den andra plattans sensor gör. Spolen ger 1.6 ohm, kan man mäta denna på något annat sätt för att kolla funktion?
Ruckat lite godtyckligt på delar för att se hur lödningarna ser ut, inte noterat något glapp någonstans och det ser okej ut.
Har tyvärr ingen möjlighet att mäta upp kodningarna.
Fick veta idag av min fru att plattan fungerat sämre och sämre under ett par dagar för att helt ge upp igår. Ger det någon ledtråd?
Kanske lika bra att köpa kodningar att prova med om de inte kostar alltför mycket. Googlade lite snabbt men kunde inte hitta exakt dessa, antar att det går att ersätta med likvärdiga som passar utan beskymmer.
Bifogar en bild på undersidan kretskortet också.
Är det de stora gula 0,68 mikroFarad 800 V kondensatorerna Danny menar?
Men det finns ytterligare 6 st stora gula godsaker, är väl också kondensatorer?
Division, vilka kondensatorer tror du passar, du har hittat nämner du?
De kondensatorerna skulle jag ha kunnat mäta med mitt atlas ESR70 gold peak electronic design instrument.
Mätområde kapacitans: 0,3 tom 90000 mikroFarad
Men det finns ytterligare 6 st stora gula godsaker, är väl också kondensatorer?
Division, vilka kondensatorer tror du passar, du har hittat nämner du?
De kondensatorerna skulle jag ha kunnat mäta med mitt atlas ESR70 gold peak electronic design instrument.
Mätområde kapacitans: 0,3 tom 90000 mikroFarad
Jag utgick ifrån att det var dem, men mycket möjligt att det är några andra han menar.
Jag kollade bara snabbt om jag kunde hitta något. Uttryckte mig kanske lite slarvigt. Hittade på Ebay likadana men vet inte om jag är beredd att vänta 2 månader på leverans, annars har jag inte kunskapen att avgöra vad som skulle kunna vara en bra ersättare.
Jag kollade bara snabbt om jag kunde hitta något. Uttryckte mig kanske lite slarvigt. Hittade på Ebay likadana men vet inte om jag är beredd att vänta 2 månader på leverans, annars har jag inte kunskapen att avgöra vad som skulle kunna vara en bra ersättare.
Har du kollat med swechtrading.se (Göteborg) och electrokit.com (Malmö) om de har, varför gå över ån efter vatten?
Men de verkar inte ha 0,68 mikroFarad sådana högvolts.
Men de verkar inte ha 0,68 mikroFarad sådana högvolts.
Tittade där men verkar inte ha 800v kondningar.
Tänkte att jag skall löda loss dem och flytta över de två kodningarna från en annan platta och se vad som händer. Borde funka eller så sabbar jag ytterligare en platta.
Förvånansvärt lätt att jobba med denna hällen.
Har sett tidigare i tråden att Danny har en hel del prylar liggandes, han kanske har något som skulle funka som jag kan köpa.
Tänkte att jag skall löda loss dem och flytta över de två kodningarna från en annan platta och se vad som händer. Borde funka eller så sabbar jag ytterligare en platta.
Förvånansvärt lätt att jobba med denna hällen.
Har sett tidigare i tråden att Danny har en hel del prylar liggandes, han kanske har något som skulle funka som jag kan köpa.