Senaste reparationen
- prototypen
- Inlägg: 11101
- Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
- Ort: umeå
Re: Senaste reparationen
Jag har en bil som rullat 27000 mil, 11 år.
Elektroniken fungerar men jag har tappat räkningen hur många framhjulslagerenheter jag bytt.
Det är dags igen då det börjar låta illa.
Protte
Elektroniken fungerar men jag har tappat räkningen hur många framhjulslagerenheter jag bytt.
Det är dags igen då det börjar låta illa.
Protte
Re: Senaste reparationen
Reparation av T-con modulen på 32" Samsung tv.
Har backlight men ingen bild. Fick byta regulator ic'n ISL98602IRAAZ.
Lite meck. De där 1mm kondingarna
och motstånden ville gärna smita i processen
Gick dock bra.




Har backlight men ingen bild. Fick byta regulator ic'n ISL98602IRAAZ.
Lite meck. De där 1mm kondingarna
och motstånden ville gärna smita i processen

Gick dock bra.




- Magnus_K
- EF Sponsor
- Inlägg: 5854
- Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
- Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle
Re: Senaste reparationen
Vågar man fråga hur du kom fram till felet? Är detta alltså en spänningsregulator (switcher) och gick att klura ut genom att helt enkelt kolla över matningarna?
Nyfiken då jag fortfarande har en LED-tv i garaget med typ samma symptom.
Nyfiken då jag fortfarande har en LED-tv i garaget med typ samma symptom.
Re: Senaste reparationen
Smd säkringen hade gått, men jag kunde inte mäta upp någon kortslutning.
Kopplade in 12V med strömbegränsning och kunde då mäta att 1.2Volten saknades.
IC'n är en DC/DC converter.
Kopplade in 12V med strömbegränsning och kunde då mäta att 1.2Volten saknades.
IC'n är en DC/DC converter.
Re: Senaste reparationen
Ena bakljuset på systers BMW x3 hade lagt av. Bilverkstan sa att det var ett klassiskt fel, brott i lödning på ett kretskort.
Systers man fipplade ur kretskortet och jag fick med mig det hem. Satt en IC på det. Visade sig vara en konstantströmsregulator.
Utifrån databladet fnulade jag ganska snabbt ut att två pinnar bör vara spänning in och två andra bör vara konstant ström ut.
Anslöt en LED-list och det funkade perfekt med strömbegränsning, märkligt! Lödde om det för säkerhets skull, men funkade lika efteråt...
Mötte upp syster över lunchen med en multimeter.
Satte tillbaka kortet och det funkade bra. Tittar på bilen: Men det är ju baklyset på bakluckan som inte lyser! Mycket riktigt, där under sitter
ett likadant kort. Fick med det hem och det funkade inte. Undersökte det i lupp men såg inga sprickor.
Lödde om alla lödningarna och sen funkade det fint! Aluminiumkort var det. Stal all värme, fick köra de onda 8xx-spetsarna på Metcal:en och varmluft underifrån.
Systers man fipplade ur kretskortet och jag fick med mig det hem. Satt en IC på det. Visade sig vara en konstantströmsregulator.
Utifrån databladet fnulade jag ganska snabbt ut att två pinnar bör vara spänning in och två andra bör vara konstant ström ut.
Anslöt en LED-list och det funkade perfekt med strömbegränsning, märkligt! Lödde om det för säkerhets skull, men funkade lika efteråt...
Mötte upp syster över lunchen med en multimeter.
Satte tillbaka kortet och det funkade bra. Tittar på bilen: Men det är ju baklyset på bakluckan som inte lyser! Mycket riktigt, där under sitter
ett likadant kort. Fick med det hem och det funkade inte. Undersökte det i lupp men såg inga sprickor.
Lödde om alla lödningarna och sen funkade det fint! Aluminiumkort var det. Stal all värme, fick köra de onda 8xx-spetsarna på Metcal:en och varmluft underifrån.
Re: Senaste reparationen
prototypen skrev:Jag har en bil som rullat 27000 mil, 11 år.
Elektroniken fungerar men jag har tappat räkningen hur många framhjulslagerenheter jag bytt.
Det är dags igen då det börjar låta illa.
Protte
vad är det för bil?
min 740 gick 71000 mil tills den dog av rost...
minns inte att jag någonsin bytt hjullager...
- prototypen
- Inlägg: 11101
- Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
- Ort: umeå
Re: Senaste reparationen
Chevrolett HHR, en alldeles normal kombibil, stor som en V50 men mycket roligare.
Jag har inte fotsteg och rails. Men jag har rost, speciellt bakluckan. Och missljud från ett framhjulslager.
Nu har dessutom motorlampan tänts och enligt verkstan så är kamkedjan sliten så vev och kamaxel är inte riktigt helt 100 överens så motordatorn protesterar. Ska tydligen vara samma sjuka som SAAB har Protte
Jag har inte fotsteg och rails. Men jag har rost, speciellt bakluckan. Och missljud från ett framhjulslager.
Nu har dessutom motorlampan tänts och enligt verkstan så är kamkedjan sliten så vev och kamaxel är inte riktigt helt 100 överens så motordatorn protesterar. Ska tydligen vara samma sjuka som SAAB har Protte
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
-
- Inlägg: 8423
- Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
- Ort: Typ Nyköping
Re: Senaste reparationen
svanted: Kanske dags att göra en framvagnsinställning hos någon som behärskar just din bilmodell...
- prototypen
- Inlägg: 11101
- Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
- Ort: umeå
Re: Senaste reparationen
Limpan, Svarar du till fel inlägg?
Om det var tänkt till mig så sliter inte bilen några däck att tala om.
Protte
Om det var tänkt till mig så sliter inte bilen några däck att tala om.
Protte
-
- Inlägg: 8423
- Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
- Ort: Typ Nyköping
Re: Senaste reparationen
Jo men ändå inte. Tydligen så var det ditt inlägg om hjullager som jag svarade på. Med felaktig framvagnsinställning eller felaktiga/trasiga framvagnsinfästningar så kan lagren få betydligt större belastningar än vad de är konstruerade för mest hela tiden, det förkortar livslängden. Det kan vara väldigt fel utan att man för den sakens skull sliter däck på något konstigt sätt. En annan orsak som är rätt ovanlig numera är att man ansätter lagret för hårt, men det blir mer och mer ovanligt då de flesta lager inte är justerbara numera.
- prototypen
- Inlägg: 11101
- Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
- Ort: umeå
Re: Senaste reparationen
Men att behöva byta en 7-8 gånger är inte rimligt och det är en komplett hjullagerenhet som är bultad mot nedre delen av fjäderbenet, med ABS givare och nya hjulbultar till det facila priset av minst 3000 kronor.
Jag gissar att det är vatten som tar sig in.
Protte
Jag gissar att det är vatten som tar sig in.
Protte
-
- Inlägg: 8423
- Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
- Ort: Typ Nyköping
Re: Senaste reparationen
Håller helt och hållet med, det är inte rimligt så det måste bero på något. Det var därför jag tyckte att du borde titta på hela framvagnen för precis som du säger, det är inte rimligt alls.
Hur ser det ut på US forum om just den modellen? Har alla samma problem eller bara just din?
Hur ser det ut på US forum om just den modellen? Har alla samma problem eller bara just din?
Re: Senaste reparationen
Enligt amerikanska bilforum är normal livslängd på hjullager hos dessa bilar 50 000 miles dvs 8000 mil.
"Bilen är ju tung och framhjulsdriven så det fattar väl vem som helst att det inte kan hålla längre än så..."
Därborta kostar en komplett lagerenhet av bra kvalité $110.
"Bilen är ju tung och framhjulsdriven så det fattar väl vem som helst att det inte kan hålla längre än så..."
Därborta kostar en komplett lagerenhet av bra kvalité $110.
- prototypen
- Inlägg: 11101
- Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
- Ort: umeå