Ja, veckan fortsatte i antennbyggandets tecken. Det blev en hel del gjort och nu är i princip alla antenner redo för att lyftas, det är lite småpill kvar att göra på 2st antenner varav en måste vi ta ner från WARC-masten, men det är ett relativt fort jobb. SM2XLL blev räddaren i nöden under helgen då han dök upp med 76mm klammer som Swedol lyckats att inte leverera. Christer fick tag i nog med klammer för att få klart en av 40m beamarna, jag måste in och köpa några till för den nedre beamen. SM2UVU dök upp med den kabeln som fattades för att få 3-fas bort till militärmasten och kopplade även in det. När vi skulle testa vinschen så var det stumt och det visade sig varför, syns på bilderna

Detaljer till elementen för 40m

Detaljer till hairpin-matchen för 30m yagin

Och monterat

Fixar till koaxerna som ska sitta i antennerna, kör med flertalet lager flytande tejp och sedan eltejp ovanpå detta. Bör bli väldigt tätt.

RF-choke till 40m, kabeln är RFC-400 (motsvarighet till LMR-400)

RF-choke för 20m

RF-choke för 20m monterad

På kvällen var vädret så lugnt att vi bestämde oss att det var dags att klättra upp med tram-wire + lyftrep. Blixten, SM2XJP och SM2XLL var ground crew

Jag gruvar mig

Har inte kommit på någon riktigt bra teknik för klättring i den här masten än, men det kommer väl

Står och vilar på stagringen

Det är TRÅNGT i toppen. Snestagen där uppe är även så pass lutande att det gör ont i fötterna, men man får bita ihop. Det rörde sig även rätt fint så i början var det skräck jag kände men sedan tänkte jag "Vafan, det faller aldrig omkull, det här är ingen fara" och när jag väl sagt så åt mig själv så gick det bra resten av tiden.

Fipplar med toppröret

Toppröret uppe med block och rep

Jag drar ner tram-wiren efter att SM2XJP dragit upp den i sånt tempo att jag tror mjölksyran på han sprutade på slutet

Glad att få klättra ner igen

SM2UVU kontakterar kabel

Blixten hjälper till, tror att SM2XLL hade bra träningsvärk i armen efter att ha kastat pinnar i 2 dagar med honom

Tror nog SM2XLL är Blixtens favorit just nu

SM2UVU

SG3P brukar skämta med mig att jag missuppfattat det här med tapering...

KASTA DÅ!

SM2UVU kopplar

The cool boys hang out?

Blixten har hittat en lagom pinne

Dags att bära 40m element

3-mans jobb

Vi har konstaterat att motorn inte snurrar utan brummar mest

SM2UVU skruvar med motorn medans jag monterar ihop 40m beamen i bakgrunden

Blev riktigt bra

Jaaa, den kom isär!

Jag slipar lite

Varför den inte snurrar

SM2XJP skruvar ihop efter lite rengöring och smörjning

Skruvar fast ett till element på 40

SM2XLL, SM2WMV och SM2UVU (SM2XJP bakom kameran)

Provar att lyfta antennen lite

Grabbarna kollar att elementen är alignade

Dags att plocka ihop och göra kväll

Den får vänta tills nästa vecka