Att bygga en amatörradiostation

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av hcb »

>så han körde upp mig med alla rör, jag hade tänkt ta dom på bussen

Ni är ett hårt släkte där norrpå :mrgreen:
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

I helgen blev det mindre gjort än vad jag hade tänkt. Fick dock klart alla grejor som ska på galvning så SM2XJP skulle ta och lämna in dem imorgon så får vi hämta ut grejorna på Fredag. Sedan på Lördag lånade vi Ljungbyn igen och hämtade lite matjord mm och hjälpte grannen flytta lite stenar som hans jordbrukare inte rår på. Han har hjälpt oss så pass mycket så det var skoj att vi fick hjälpa tillbaka lite.

Jag började skruva ihop lite element på Söndagen innan resan hem.

SM2XJP fick även en låda med grejor på posten som SA0AZT hade skickat upp. Det är en RX-array från HI-Z Antennas som jag ska höra med en markägare om vi får sätta upp den på en övergiven åker ca 300m från resten av grejorna. Men mer om detta projekt framöver men ett STORT tack till Mattias för denna sponsring! :)

Bild
Borrade lite plattor på jobbet

Bild
Platta för att fästa fast beamar i masten

Bild
Platta för att fästa fast beamar i masten

Bild
Usch, ska ta och fräsa ut dessa nästa gång eller skaffa solitt material så jag slipper göra så här. Övergång från 60mm rör till 25mm glasfiberstång för förstärkningen av drivelementet. För övrigt avskyr jag att försöka sticka av tjock aluminium utan vettig kylning, usch fy och blä!

Bild
Bygger en platta till drivelementet för 30m yagin

Bild
Lite mer

Bild

Bild
Pelarborren fungerar kanon! Ett av de bättre köpen jag gjort, skulle ha skaffat för flera år sedan

Bild
Redo för galv

Bild
Plattorna för reflektor och direktor på 30m yagin

Bild
Och jag har gjort rätt ;)

Bild
Kört bort sten

Bild
Grannen sågar

Bild

Bild
Lagom gårdstraktor ;)

Bild
Elementplattorna till 40m

Bild
3st bomstag, hade 2st som jag gjorde tidigare men fick göra ett till idag lite fort till 30m
GuW

Inlägg av GuW »

Hundra sidor makalöst arbete, vi ser fram emot hundra till!
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Jaha, då var det dags för en liten uppdatering igen. I Fredags åkte jag ner från Luleå till Skellefteå där SM2XJP plockade upp mig efter att han varit och hämtat ut detaljerna jag lämnade in för galvning, blev kanonbra. Sedan stannade vi till lite fort @SJ2W innan vi åkte ner till SM2UVU där han lämnade mig eftersom kl 0800 skulle kranen komma på Lördag morgon för att lyfta upp masten som SM2UVU byggt och alla antenner av fabrikat Opti-beam. Alltihopa flöt på bra, jag och SM2NOG spenderade mesta av tiden uppe i masten medans kranen lyfte upp antenn efter antenn och kl halv ett ca var vi klara.

De som var med var SM2LIY, SA2BRJ, SM2VJX, SM2UVU, SM2MZC, SM2NOG, SM2VTS och jag.

Färdiga antennsystemet blev,
2el 80m, 3/3el på 40m, 5/5el på 20m, 5/5el på 15m, 5/5el på 10m, 2el på 30m, 5el på 12m. Högst upp delar 80/40/20 samma bom, sedan 30m, 15/10m, 40/20, 12m, 15/10m

Det blev så knepigt att sätta in bilderna här då det är från flera fotografer och försöka sortera upp dem tidmässigt, så jag länkar till hemsidan får ni kolla där.
http://www.sj2w.se/contest/?p=2110

Här är dock en bild på färdiga installationen
Bild
Användarvisningsbild
Ulf

Inlägg av Ulf »

MadModder skrev:Hobbyprojekt (stora som små) tenderar att utvecklas kontinuerligt så målsnöret får liksom ben och springer iväg hela tiden... :lol:
Ja, var det inte bara lite enkel kommunikation mellan utedasset och köket från början...

Skulle jag sätta upp en antennmast som bara är bråkdelen så stor så skulle granntanten få tuppjuck! Fast det kanske vore något :mrgreen:

Det är inte bara projektet som är imponerande, utan även att du dokumenterar och delar med dig!
:bravo: :bravo: :bravo:
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Ja, då var det dags för en uppdatering igen men nu rörande projekten här på stationen. Jag varierar den här veckan med att lära mig NXP CORTEX M3 (För jobbet) och vara ute på dagarna och mecka antenner. Jag har även blivit hundvakt igen, så nu har jag Blixten här igen. Tyvärr har Swedol klantat sig så mina 76mm klammer har blivit försenade men nu verkar de iaf vara på posten påväg hitåt.

Bild
Jag håller på att berätta en rolig historia för Blixten

Bild
Hans reaktion! Berättade sedan samma historia för SM2XLL som kom förbi med lite skruv,

Bild
Hans reaktion ;)

Bild
Nää, skämt och sido. Här är en övergång mellan 19 och 15mm rör som är inspirerad av Opti-beam (Insexskruven) och sedan lite försäkring ute i kanten med en vanlig skruv

Bild
Klurig lösning. Ska börja köra med dimmensioner som inte kräver svarvning och sedan göra på det här sättet istället.

Bild
Får mat hos SM2XJPs mamma, gött värre. Blixten ligger ute snällt medans vi äter men han fick smaka han också sedan :)

Bild
Och jag fick med mig en favorit, blåbärskaka i marsansås :) Jag betalade dock tillbaka lite med att plocka all krusbär jag hade på min buske åt henne :)

Bild
Bygger ihop 40m element

Bild
Antennfabriken...

Bild
Bygger ihop elementen till 20m beamen

Bild

Bild
Det tar lite tid...

Bild
40m elementen klara

Bild
Dom är som lite stora

Bild
Ser bra ut :)

Bild
Hade gjort elementplattan för 60mm rör men det visade sig den skulle hamna på 50mm röret, aja...dum lösning kom jag på i efterhand, hade bara kunnat borra en ny platta

Bild
Drivelementet för 20m

Bild
Börjar bygga ihop, misstag #2

Bild

Bild
Mitt nya galvade fina bomstag, 1875kr gick det på att galva 20st detaljer. Tydligen var det minimipris de hade?

Bild
Fastsättning av bomstag. Gör det enkelt att justera genom att bara flytta klamret lite. Tänkte slänga lite färg på alla muttrar eftersom det är vart det brukar börja rosta. Nu är det rostfria muttrar men gängen brukar rosta och speciellt när det är begagnat klammer som det här fallet

Bild

Bild
Mittstaven på 40m

Bild
Ihopmonterat, hade 5st 76mm klammer så jag fick iaf ihop ett element

Bild

Bild
SM2XJP hjälpte att räta upp elementen. Det är ett jobb man vill vara två för att göra, en som kollar om det blir rakt och en som riktar.

Bild
Pelarborrmaskinen

Bild
Imorgon ska jag försöka få dit koaxen på beamen och få dit hairpin så bör den vara färdig. Vad var misstag #2? Jo, jag hade tänkt man skruvar isär antennen och flyttar den men det känns jobbigt, så jag tänkte man flyttar dit den ihopmonterad! Misstag? Förmodligen...
Användarvisningsbild
anders_bzn
Kontakt:

Inlägg av anders_bzn »

Vilket pris för förzinkning!

Jag betalade 200kr (eller var det 300kr) när jag lämnade in senast, då fick man fylla en hel bur om man ville (1mx3mx0,6m).

www.galvanoverken.se

Tyvärr ligger Landskrona långt ifrån Burträsk.
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Ja, jag blev förvånad. En polare förzinkade den där ställningen vi byggde i somras för hans luftvärmepump och det gick på 360kr (!). Vet inte om det var med kvitto eller inte, men då var det inte nå minimipris iaf. Får åka till Umeå framöver, de verkar ska lägga ner i Skellefteå ändå.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Kontakt:

Inlägg av anders_bzn »

Jag fick kvitto...
SM0VDT

Inlägg av SM0VDT »

Är hinderljuset eget initiativ eller krav från luftis?
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

På över 45m höjd är hinderljus ett krav.
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Mer byggande...

Bild
Hairpin till 20m beamen

Bild
Färdig

Bild
Bygger ihop en 3el för 30m, här övergången från 50mm rör till 35mm

Bild

Bild
Isolatorerna som SM3WMU fixat

Bild
Reflektorn

Bild
Fint med galvat

Bild
Driven, blev så oerhört stumt så jag skippade att sätta en glasfiberstav i mitten, får se om det är ett misstag men jag tror inte det.

Bild
Börjar montera ihop beamen i närheten av masten

Bild
En början iaf...

Bild
Reflektorn

Bild
Uppriktad, ska få stag till bommen också

Bild
Masten från avstånd

Bild

Bild

Bild
Bomstaget
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Ja, veckan fortsatte i antennbyggandets tecken. Det blev en hel del gjort och nu är i princip alla antenner redo för att lyftas, det är lite småpill kvar att göra på 2st antenner varav en måste vi ta ner från WARC-masten, men det är ett relativt fort jobb. SM2XLL blev räddaren i nöden under helgen då han dök upp med 76mm klammer som Swedol lyckats att inte leverera. Christer fick tag i nog med klammer för att få klart en av 40m beamarna, jag måste in och köpa några till för den nedre beamen. SM2UVU dök upp med den kabeln som fattades för att få 3-fas bort till militärmasten och kopplade även in det. När vi skulle testa vinschen så var det stumt och det visade sig varför, syns på bilderna :)

Bild
Detaljer till elementen för 40m

Bild

Bild
Detaljer till hairpin-matchen för 30m yagin

Bild

Bild
Och monterat

Bild
Fixar till koaxerna som ska sitta i antennerna, kör med flertalet lager flytande tejp och sedan eltejp ovanpå detta. Bör bli väldigt tätt.

Bild
RF-choke till 40m, kabeln är RFC-400 (motsvarighet till LMR-400)

Bild
RF-choke för 20m

Bild
RF-choke för 20m monterad

Bild
På kvällen var vädret så lugnt att vi bestämde oss att det var dags att klättra upp med tram-wire + lyftrep. Blixten, SM2XJP och SM2XLL var ground crew

Bild
Jag gruvar mig

Bild
Har inte kommit på någon riktigt bra teknik för klättring i den här masten än, men det kommer väl

Bild
Står och vilar på stagringen

Bild
Det är TRÅNGT i toppen. Snestagen där uppe är även så pass lutande att det gör ont i fötterna, men man får bita ihop. Det rörde sig även rätt fint så i början var det skräck jag kände men sedan tänkte jag "Vafan, det faller aldrig omkull, det här är ingen fara" och när jag väl sagt så åt mig själv så gick det bra resten av tiden.

Bild
Fipplar med toppröret

Bild
Toppröret uppe med block och rep

Bild

Bild
Jag drar ner tram-wiren efter att SM2XJP dragit upp den i sånt tempo att jag tror mjölksyran på han sprutade på slutet :)

Bild

Bild
Glad att få klättra ner igen

Bild
SM2UVU kontakterar kabel

Bild
Blixten hjälper till, tror att SM2XLL hade bra träningsvärk i armen efter att ha kastat pinnar i 2 dagar med honom :) Tror nog SM2XLL är Blixtens favorit just nu :)

Bild
SM2UVU

Bild
SG3P brukar skämta med mig att jag missuppfattat det här med tapering...

Bild
KASTA DÅ!

Bild
SM2UVU kopplar

Bild
The cool boys hang out? ;)

Bild
Blixten har hittat en lagom pinne

Bild
Dags att bära 40m element

Bild
3-mans jobb

Bild
Vi har konstaterat att motorn inte snurrar utan brummar mest

Bild
SM2UVU skruvar med motorn medans jag monterar ihop 40m beamen i bakgrunden

Bild
Blev riktigt bra

Bild
Jaaa, den kom isär! ;)

Bild
Jag slipar lite

Bild
Varför den inte snurrar :)

Bild

Bild
SM2XJP skruvar ihop efter lite rengöring och smörjning

Bild
Skruvar fast ett till element på 40

Bild
SM2XLL, SM2WMV och SM2UVU (SM2XJP bakom kameran)

Bild
Provar att lyfta antennen lite

Bild
Grabbarna kollar att elementen är alignade

Bild
Dags att plocka ihop och göra kväll

Bild
Den får vänta tills nästa vecka
Användarvisningsbild
pbgp

Inlägg av pbgp »

Du får sätta en träkil på foten så du kan stå normalt. Det gjorde ont bara att titta på dina fötter.
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Jag funderar på att göra 2st järnrör med klammer som jag kan skruva fast lite fort där jag ska stå och arbeta :) Då kan man stå riktigt skönt.
Skriv svar