Det Danny menar är att det är två säkringar i din elcentral som berör din induktionshäll. Om den ena säkringen har löst ut så fungerar fortfarande halva hällen. Så kontrollera först dina automatsäkringar i elcentralen.Danny skrev:Kolla först och främst så du har båda faserna fram till hällen, så det inte bara är en säkring som gått.
Lagningstips angående Induktionshäll
Re: Lagningstips angående Induktionshäll
Tack! Har kollat och ingen säkring har löst ut.
Så då är frågan om jag ska ge mig på IGBT's och likriktare eller om jag bara ska köpa en ny? Den är trots allt över fem år gammal och jag kan inget om el. Såg att det fanns en likadan fungerande på Blocket. Skulle kunna ta reservdelar från den.
Skulle ni rekommendera en amatör att ge sig på detta eller är det för svårt?
Så då är frågan om jag ska ge mig på IGBT's och likriktare eller om jag bara ska köpa en ny? Den är trots allt över fem år gammal och jag kan inget om el. Såg att det fanns en likadan fungerande på Blocket. Skulle kunna ta reservdelar från den.
Skulle ni rekommendera en amatör att ge sig på detta eller är det för svårt?
Man bör kunna litet om el eller elektronik för att ge sig på och felsöka i en induktionshäll.
Annars kan den välvillige reparatören råka skada sig med strömgenomgång. Familjen kanske behöver den välvillige reparatören som fortsatt försörjare som drar in en löning varje månad?
Även om du skaffar en likadan begagnad och lägger några tusen på det, kanske du inte får till det.
Vore kanske bättre att fråga i forumet här om någon boende i Stockholmstrakten är hågad att hjälpa dig reparera den.
Annars kan den välvillige reparatören råka skada sig med strömgenomgång. Familjen kanske behöver den välvillige reparatören som fortsatt försörjare som drar in en löning varje månad?
Även om du skaffar en likadan begagnad och lägger några tusen på det, kanske du inte får till det.
Vore kanske bättre att fråga i forumet här om någon boende i Stockholmstrakten är hågad att hjälpa dig reparera den.
Haha, jag vill ju verkligen inte skada mig så du har nog rätt. Får se hur jag gör. Tack för era svar 

-
Jag har en electrolux induktionshäll med vred som tjänat mig mycket väl i ca 15 år, vill inte slänga den utan laga den
.
E6 på båda högra plattorna. Spänning kontrollerad så det finns inkommande till ingången.
Electrolux PNC 949592792, typ 55 GAR D5 AU, inköpt ca 2008.
Jag tycker komponenterna ser bra ut, vilka är "glättningskondingarna" som ofta är fel på? Är det elektrolykondensatorerna? Måste alla bytas/testas eller är det några som är större kandidater?
Tacksam för råd och tips!

E6 på båda högra plattorna. Spänning kontrollerad så det finns inkommande till ingången.
Electrolux PNC 949592792, typ 55 GAR D5 AU, inköpt ca 2008.
Jag tycker komponenterna ser bra ut, vilka är "glättningskondingarna" som ofta är fel på? Är det elektrolykondensatorerna? Måste alla bytas/testas eller är det några som är större kandidater?
Tacksam för råd och tips!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
-
-
Byte av 100uF (35V) electrolytkondingen gjorde susen. Mätte upp dem med fluken och denna hade bara 80uF (ska vara 100uF på den). Hittade en 63V 100uF i elektronikskrotet på ett gammalt kort på jobbet, så lagningen blev gratis
Tack Danny för tipset!

Tack Danny för tipset!
Toleransen på sådana elektrolytkondensotorer är väl inte så god, har jag för mig, +/- 10 % eller något sådant? (rédigé: värre än så, +/- 20 % verkar det vara)
Om det var en 100 mikroFarad glättnings-elektrolytkondensator, du bytte, så skulle den väl gärna kunnat ha högre värde, 150 eller 200 mikroFarad. Det hade väl inte gjort något om dess funktion är att ge en jämn likspänning och filtrera bort överlagrad växelström.
För övrigt, mikael@ronja.se smaklig spis!
Om det var en 100 mikroFarad glättnings-elektrolytkondensator, du bytte, så skulle den väl gärna kunnat ha högre värde, 150 eller 200 mikroFarad. Det hade väl inte gjort något om dess funktion är att ge en jämn likspänning och filtrera bort överlagrad växelström.
För övrigt, mikael@ronja.se smaklig spis!
Hej.
Har en Ikea nutid som inte detekterar som den skall längre. Enligt uppgift skall det ha börjat på nedre vänstra och där är det konstant eller nästan konstant problem. Övriga plattor går men detekterar sämre och har tendens att stänga av sig. Hällen är Ikea Whirlpool, nutid eller HB 4IH.
Någon som har en idé vad det kan vara. Har inte kunnat mäta på några komponenter ännu då det är i sommarstugan.
Tack på förhand och trevlig helg!
/Andreas Svensson
Har en Ikea nutid som inte detekterar som den skall längre. Enligt uppgift skall det ha börjat på nedre vänstra och där är det konstant eller nästan konstant problem. Övriga plattor går men detekterar sämre och har tendens att stänga av sig. Hällen är Ikea Whirlpool, nutid eller HB 4IH.
Någon som har en idé vad det kan vara. Har inte kunnat mäta på några komponenter ännu då det är i sommarstugan.
Tack på förhand och trevlig helg!
/Andreas Svensson
Byt alla elytarna på den gröna modulen. Gröna modulen längst ner till höger på första bilden.
Tack, antar de sitter på baksidan? Jag är inte i närheten av hällen nu men kan jag rädda midsommar med att tillfälligt köra standard radiala? Hur noga är det med ESR? Vad har de för funktion?
MVH Andreas Svensson
Det går bra.
105°C och lågt ESR ,så håller de längre
105°C och lågt ESR ,så håller de längre
Tack Danny!
Mycket riktigt, löste sig med byte av lytarna där. Fick en ny häll hos en återförsäljare som distributör tappat i marken som fick bli donator. Ursprungligen var det två 10uf och en 47uf. Nu sitter det två 100uf och en 47uf.
/Andreas
Mycket riktigt, löste sig med byte av lytarna där. Fick en ny häll hos en återförsäljare som distributör tappat i marken som fick bli donator. Ursprungligen var det två 10uf och en 47uf. Nu sitter det två 100uf och en 47uf.
/Andreas