Att bygga en amatörradiostation

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av sm2wmv »

Jovisst, det hade man kunnat göra men det skulle innebära att jag behöver ta ner det ändå, och då byter jag ut 50mm röret helt. Finns nog inget alternativ tyvärr, ska ju vara om man förstärkte upp det med sidostag så att sprickan inte har någon större betydelse, men det känns som en väldigt ful lösning och man får ju inte ändra dimensionen på elementet för då tunar man om det.
Användarvisningsbild
pbgp

Inlägg av pbgp »

Nu har jag inte koll på hur just den masten ser ut men måste du ta ner alla antenner som eventuellt sitter under röret du vill byta/laga?

Himla trevligt tråd att följa förresten, inte nödvändigtvis för att jag är en radionörd men för att det är kul att se någon så produktiv. Det kanske har besvarats tidigare i tråden men finansierar du allting själv eller är ni ett gäng?
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Nej, tack och lov behöver vi inte ta ner någon antenn för att fixa det där utan vi plockar ner bara själva drivelementet genom att hålla ut den från masten med ett rep. Men den är rätt lång, ca 22m så det är lite trixigt ändå men SG3P (Gunnar) har byggt ihop antennen på plats i masten då den är så stor så den går inte att fira ner med wire hela antennen.

Det mesta finansieras av mig själv men ibland blir det lite eller mycket sponsring. Vid inköp av aluminium t.ex. så har de flesta bidragit med en slant och sedan fick vi ju ett slutsteg sponsrat också av Ojojoj Music AB när jag var ytterst frustrerad över att allt var trasigt. Sedan t.ex. militärmasten är något som SM2NOG bidragit med och även själva lagret i botten, plus en del annat har han donerat. Masten från Moskojärvi fick vi gratis bara vi tog ner den och del har jag haft på mitt gamla ställe nere i Övik som jag köpt för sommarjobbspengar. Nästan all grövre kabel är donerad av givmilda radioamatörer som jobbar inom telecom eller någon som känner någon som jobbar där. Remotegrejorna fick vi sponsrat av Microbit (SM2OAN) och TS480n vi kör remote med är det SG3P som äger.
sm6mcw

Inlägg av sm6mcw »

sm2wmv skrev:Någon som förresten har en ide om hur man kunde laga sprickan eller är det bara att byta ut? Känns lite drygt att behöva ta ner elementet men det är inte hela världen. Dock är det alltid läskigt att jobba ovanför översta stagringen.
Köp ett gäng slangklämmor och sätt mellan avgasklämmorna, och dra åt rejält....
Så länge röret inte är deformerat är det lungt.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

:humm: Nu får du allt förklara vad du menar med detta
gäng slangklämmor och sätt mellan avgasklämmorna
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Peter, ja det vore kanske en ide. Så länge sprickan stannar vid yttre klamret (vilket den verkar gjort) så borde det inte vara någon större fara sedan. Då kan man kanske klara ett tag till, har inte så stor lust att pyssla med det där nu.

Tecno, tror MCW menar att så länge röret inte är deformerat så har det samma hållfastighet bara sprickan "hålls ihop", vilket man kan åstakomma med slangklammer runt rören några st. Men om sprickan fortsätter längre blir det ju problem givetvis.
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor

Inlägg av LaRdA »

Det borde helt klart kunna fungera, kan kanske även vara en ide att sätta ett par slangklammer utanför avgasklämman , kanske minskar risken att sprickan sprider sig?
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Japp, det ska jag helt klart göra. Sätta kanske 3-4 st runt sprickan och ett par efter. Får fixa lite rostfria klammer så kan jag lägga det på "Todo-listan" och slippa göra det just nu.
danielr112

Inlägg av danielr112 »

Borra ett litet hål i varje ända av sprickan. Bör se till så att inte sprickan letar sig vidare i första taget.
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Ja, lite seg på uppdateringarna. Måste göra det lite smidigare att samla ihop bilder när jag är här, mina kablar är för korta så jag måste använda en annan dator för att smidigt ladda upp. Men här kommer iaf en uppdatering.

SM2XJP var här och jag började fundera vad i tusan man skulle hitta på då grannen hade tagit tillbaka blandaren för att hjälpa sin syrra en snabbis. Då tyckte Peter vi skulle ta ner 4el CUE DEE yagin för 20m eftersom jag sagt jag velat göra om designen på den lite för att få den mer bredbandig. Det är en utmärkt antenn men bandbredden är för smal jämfört med de övriga antennerna vilket ställer till problem.

Bild
Jag är uppe och skruvar lös

Bild

Bild
Blixten kämpar på med ett gammalt träd

Bild
Det blev flera "Ahaaaa-upplevelser" under tiden då vi hela tiden kom på hur vi gjorde när vi hissade antennen sist :)

Bild
På väg ner igen

Bild
Och givetvis strulade det, så jag fick klättra upp igen

Bild
Nuså

Bild
Touchdown

Bild
Börjar mäta upp nuvarande taperingen för att konvertera den designen jag gjort för de här dimensionerna av rör

Bild

Bild

Bild
Jag, XJP och Blixten. SM2XLL fotograf

Bild
Jag fixade ordning nya elementen innan SM2XLL och SM2XJP dök upp och här flyttar vi placeringen av elementen på bommen

Bild
Inte mycket hår kvar på skallen, är bara Blixten i det här gänget som har mycket hår :)

Bild
Yeeeah, I'm a hairy bastard

Bild
Inga bilder på hissningen av förklarliga skäl då vi var få personer och ingen vinsch förutom handkraft :)

Bild
Dags att klättra upp och mäta

Bild
På väg upp, hade glömt hjälmen

Bild
Och nog jävlas det

Bild

Bild

Bild
SM2XJPs mamma kom och plockade hallon
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Resultatet på föregående modifiering av antennen blev för övrigt toppenbra, nu är den inte allt för olik de andra antennerna på bandet så när man splittar effekt och byter mellan så märker slutstegen inte så stor skillnad.

Tyvärr så har min bror tagit tillbaka Blixten nu och jag måste säga det känns tomt här. I morse försov jag mig till klockan halv elva bara för jag inte hade någon som väckte mig :)

Mer...

Bild
Jag redo för att svetsa i galv

Bild
Täcker in stagringen som vi fick sponsrat av SM2DMU som en säkerhetsåtgärd att inte få in vatten i den. SM2UVU har fixat lite plastlister som ska sitta innanför lagerbanan och täta där

Bild
Eftersom jag behövde böja ut den så den var lite vinklad plus runt lagret så gjorde jag lite kortare bitar

Bild
Börjar likna något

Bild

Bild
Blixten hittar alltid de minsta pinnarna

Bild
Åsså lite måla

Bild
Sedan kom Andreas från jobbet förbi, så det blev en halv dags jobb med att bygga ihop en ställning för hans luft-luftvärmepump

Bild
Rejält med höjd för att klara en del snö

Bild
Ska sättas fast i en liten gjuten sula

Bild

Bild
Jag och SM2XLL tog en promenad med Blixten längst "vintervägen" som grannen byggt på min mark

Bild
4-SQ för 80m, som förhoppningsvis ska flyttas i framtiden

Bild
WARC-masten som för nuvarande har en 5el för 20m

Bild
160m vertikalen

Bild
Dimmigt värre

Bild
Fick tillbaka blandaren, så nu blev det gjuta för fulla muggar. Det var jobbigt att blanda närmare 800l betong själv :) Det blir några ton man får lyfta

Bild

Bild
Sitter och vilar medan den blandar, tur nog efter halva tiden blev det mulet men det var runt 25C

Bild
Många blandare senare...

Bild

Bild
Slog ner 3st jordspett in i leran

Bild
Dags att ta bort formen

Bild
Blev kanon

Bild
Isolerat så att betongen inte ska leda ner kyla

Bild
Slagit in 3st jordspett 2m snett in i leran som sedan binds ihop med 1.5" kopparledare

Bild

Bild
3st ledare upp som ska fästas i K-600

Bild
Lite pinnar tillkapade för ett framtida projekt, återkommer om det :)

Bild
Fick träffa Dixi, SM2XJP gamla hund som jag inte träffat på 3-4 år

Bild
Åsså lånade SM2XJP gummiverkstans traktor så vi fick skotta igen gropen

Bild

Bild

Bild
Blir så bra det går att få det med en jordbrukare :) Vi bar även tillbaka lite av det överblivna 0-8 gruset och tog dit några stockar som ska användas som pallning för när vi sätter ihop masten.

Bild
Bär dit bottenlagret

Bild
Jädrar så fint det blir, måste schimsa lite, lutar ett par mm

Bild
En sektion var lite misshandlad så den ska jag fixa. Sedan är det några snestag som ska få smaka på släggan
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Det var värst så snyggt det blev! :D :tumupp:
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Ja, nog är det lite porr :) Tog och shimsade lite idag och fick det rakt i botten inom 1-2mm, så vi hade lyckats rätt bra ändå med fundamentet, fick lägga under ca 4mm på ett ben.

Idag var även ägarna av åkeriet i byn som ska lyfta upp masten åt oss. Jag ville de skulle komma och titta så de trodde marken dög till och kommentaren var "Jaaa, int tro ja de ä nå problem heller" :) Och jag ska ringa dom så fort jag har masten redo för att lyftas så ska vi försöka göra det så fort som möjligt innan eventuell höstrusk kommer. Imorgon får jag förhoppningsvis masten lyft på plats och möjligen även ihopskruvad, då är det i princip bara att fästa staglinor innan vi kan lyfta upp den. På Söndag blir det förmodligen också en resa upp till Moskojärvi och hämta hem de grejorna vi lämnade där i höstas vid mastnedtagningen, sedan tar semestern slut :(

Jag rullade även ut 180 av de 420m 7/8" idag, sedan fick jag besök av SM2UVU och SM2XJP. UVU kom med lite plastlister han fixat som ska sitta på stagringen som tätning inifrån, ska ta några bilder när jag monterar det vilket blir morgonens jobb.
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Här händer det lite grejor. Jag har mest pysslat med saker rörande masten och idag lånade Peter (SM2XJP) traktorn igen så vi kunde montera ihop masten, blev skitbra! Men det känns lite läskigt med bara ett stag 20m upp.

Bild
Lagade trasiga snedstag

Bild
Några som bara var lite misshandlade bankade jag raka med släggan men ett var för krokigt så det kapade jag bort och svetsade dit ett nytt

Bild
Börjat att dra 7/8" koaxen till inband-platsen 420m bort

Bild
Skoj...

Bild
SM2UVU kom upp med en plastlist och hade hamburgare med sig

Bild

Bild
Das grillmeister

Bild
Jag började montera listen som ska hindra vatten att hamna i lagerbanan

Bild
Många hål blir det, silikon under listen

Bild

Bild
Måste säga det blev jäkligt bra

Bild
Kulor på plats

Bild
Stopp så att lagret inte kan falla isär

Bild

Bild
SM2XJP skruvar

Bild
Lyfter sektioner på plats

Bild

Bild
Dags att sätta dit lagret

Bild
Ser bra ut

Bild
Börjar likna en mast

Bild
Den koniska toppbiten som är 10m lång

Bild
Ytterligare en vy på moddade lagret som SM2DMU sponsrade med

Bild
40m mast ihopskruvat men jädrar så tung den ser ut, jag räknade ut att den bör väga runt 1800kg
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Jag har försökt spara ner hela den här sidan med hjälp av "Skriv ut alla" funktionen men lyckas inte. Är det någon som lyckas spara en kopia av hela den här tråden och kan packa ihop och göra så jag kan tanka hem den vore jag tacksam.

För övrigt så grejar de och bryter strömmen lite här på universitetet så kan hända bilderna ligger nere inatt.
Skriv svar