Visa upp vad vi friformat! (3D-additiv tillverkning)
Re: Visa upp vad vi friformat! (3D-additiv tillverkning)
Man kanske kan sänka temperaturen för sista lagret eller något, med ironing påslaget gick det ännu sämre.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Visa upp vad vi friformat! (3D-additiv tillverkning)
Går att ställa in I Cura om jag inte minns fel, annars kan du testa höja höjdupplösningen.
Re: Visa upp vad vi friformat! (3D-additiv tillverkning)
Har fått tillfälle att testa resin-skrivare, rätt kul ändå!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Visa upp vad vi friformat! (3D-additiv tillverkning)
Uppgraderat min 3018 till 3040 och fräst ny wasteboard, så de små fjuttiga klämmor jag använde tidigare funkar inte längre. Inga spår utan 6mm inserts istället.
Utgick från samma modell och snodde ihop en ny större variant i fusion... blev helt ok tycker jag!
Utgick från samma modell och snodde ihop en ny större variant i fusion... blev helt ok tycker jag!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- GastonDeVille
- EF Sponsor
- Inlägg: 1989
- Blev medlem: 24 oktober 2013, 20:36:07
- Ort: Småland - lite utanför Gränna
Re: Visa upp vad vi friformat! (3D-additiv tillverkning)
Absolut inget avancerat men väldigt praktiskt.
Fick låna en sats bromsmonteringsverktyg till såna där bromsok som man måste skruva in då det finns en handbromsfunktion inbyggd i bromsoket...
Nåväl, det lustiga var att et par av tillbehören passade nästan, och då pratar jag om lagom många tiondelar att det hade sett väldigt fult ut att börja karva i antingen verktyget som inte är ens eget, eller göra hålen ovala i de nya bromskolvarna
Som sagt, väldigt irriterande varför jag fick anledning att rita lite cirklar i Fusion360 och 3D-skrivaren fick jobba lite medan jag käftade med bildelsåterförsäljaren som inte kunde få fram rätt delar... en lång historia bara det.
Men det tog alldeles för lång tid att få svar och efter några väl valda jazzlåtar (ca 30 minuter) medan jag slösurfade så pep skrivaren till och - voilà! Ut kom en liten knodd på 5,62 gram
Körde med 100% infill 0,24 mm lagerhöjd 60 C° i bädden 200 C° nozzle temp.
Lade in en helt onödig text på båda sidor mest för att testa och roa mig själv.. men delen fungerar
Kapade till två bitar M6 skruv som styrpinnar eller vad det kallas. De råkade ha perfekt mått till kolvens styrhål.
Vanligt GST 3D PLA+, ingen drama förutom att det ville släppa / kröka sig i en kant men det hade ingen betydelse i sammanhanget.
Nu råkar det var splajdans nya delar så ett par gamla tvärfastrostade ok kanske det inte klarar av.
Fick låna en sats bromsmonteringsverktyg till såna där bromsok som man måste skruva in då det finns en handbromsfunktion inbyggd i bromsoket...
Nåväl, det lustiga var att et par av tillbehören passade nästan, och då pratar jag om lagom många tiondelar att det hade sett väldigt fult ut att börja karva i antingen verktyget som inte är ens eget, eller göra hålen ovala i de nya bromskolvarna

Som sagt, väldigt irriterande varför jag fick anledning att rita lite cirklar i Fusion360 och 3D-skrivaren fick jobba lite medan jag käftade med bildelsåterförsäljaren som inte kunde få fram rätt delar... en lång historia bara det.

Men det tog alldeles för lång tid att få svar och efter några väl valda jazzlåtar (ca 30 minuter) medan jag slösurfade så pep skrivaren till och - voilà! Ut kom en liten knodd på 5,62 gram

Lade in en helt onödig text på båda sidor mest för att testa och roa mig själv.. men delen fungerar

Kapade till två bitar M6 skruv som styrpinnar eller vad det kallas. De råkade ha perfekt mått till kolvens styrhål.
Vanligt GST 3D PLA+, ingen drama förutom att det ville släppa / kröka sig i en kant men det hade ingen betydelse i sammanhanget.
Nu råkar det var splajdans nya delar så ett par gamla tvärfastrostade ok kanske det inte klarar av.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- Klas-Kenny
- Inlägg: 11768
- Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
- Ort: Växjö/Alvesta
Re: Visa upp vad vi friformat! (3D-additiv tillverkning)
Har använt sånt verktyg många gånger, och det har aldrig passat något jag använt det på. Men funkar bra ändå.
Det är i regel ändå aldrig samma stigning på skruven i verktyget som i bromsoket, så det spelar ingen större roll. När man skruvar åt så pressar verktyget in bromskolven samtidigt som den snurras medelst friktion, så funkar det hela ändå.
Bästa vore nästan att verktyget inte hade några tappar alls utan bara runt, och kanske lite räfflat för bättre grepp.
Det är i regel ändå aldrig samma stigning på skruven i verktyget som i bromsoket, så det spelar ingen större roll. När man skruvar åt så pressar verktyget in bromskolven samtidigt som den snurras medelst friktion, så funkar det hela ändå.
Bästa vore nästan att verktyget inte hade några tappar alls utan bara runt, och kanske lite räfflat för bättre grepp.
- tecno
- Inlägg: 27231
- Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
- Skype: tecnobs
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Re: Visa upp vad vi friformat! (3D-additiv tillverkning)
Min första *sarkofag*.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- tecno
- Inlägg: 27231
- Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
- Skype: tecnobs
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Re: Visa upp vad vi friformat! (3D-additiv tillverkning)
Runt själva objektet så skrivs det ut ett *drag* skydd. ABS är ju lite känsligt för detta och mitt stora skrivarkabinett är inte helt dragfritt om man säger så.
Det hela fungerade som önskat.
Det hela fungerade som önskat.
Re: Visa upp vad vi friformat! (3D-additiv tillverkning)
Finns i Cura sedan en tid tillbaka och rimligtvis även i andra men är normalt något man själv måste kryssa i för att den skall göra det men är väl i det närmaste ett krav som jag förstått om man inte har en sluten skrivare.
- GastonDeVille
- EF Sponsor
- Inlägg: 1989
- Blev medlem: 24 oktober 2013, 20:36:07
- Ort: Småland - lite utanför Gränna
Re: Visa upp vad vi friformat! (3D-additiv tillverkning)
Jag tror inte det är meningen att skruven ska ha samma stigning som oket... när man tittar inuti kolven så ser man...Klas-Kenny skrev: ↑14 oktober 2021, 22:41:00 Har använt sånt verktyg många gånger, och det har aldrig passat något jag använt det på. Men funkar bra ändå.
Det är i regel ändå aldrig samma stigning på skruven i verktyget som i bromsoket, så det spelar ingen större roll. När man skruvar åt så pressar verktyget in bromskolven samtidigt som den snurras medelst friktion, så funkar det hela ändå.
Bästa vore nästan att verktyget inte hade några tappar alls utan bara runt, och kanske lite räfflat för bättre grepp.
hmm syns inte så bra på bilden men.. skruven tillhör handbromsmekanismen om jag förstår det rätt.
. .
Det är en väldigt stor stigning på den iallafall.
Jag skaffade nya bromsok eftersom de gamla satt så sjukt hårt (rostat inifrån) så jag fick ta i väldigt hårt vilket inte hade funkar med en plastinsats / adapter.
Men på de nya oken är det väldigt lätt, behöver knappt trycka på mer än för att styra åt rätt håll.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Visa upp vad vi friformat! (3D-additiv tillverkning)
En gängklocka
Bygger på en design dom finns på thingiverse men lade till ett par lager så det känns lite stabilare
En utskrift till behövs för finjustering
Bygger på en design dom finns på thingiverse men lade till ett par lager så det känns lite stabilare
En utskrift till behövs för finjustering
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Visa upp vad vi friformat! (3D-additiv tillverkning)
Kul utskrift! Återkom gärna med hur bra den fungerat över tid!
Postade om denna i januari sen har det varit ett väldigt långt uppehåll...
La några heldagar på att designa klart det sista, men som alltid så blir saker bara 98% klara, finns alltid nåt man hade kunnat gjort om/bättre.
Chassit har bara några mindre tweaks för mjukare växlingar, bättre styrgeometri, kompaktare placering av dämpare, styvare och hållbarare ram och så vidare. Det största jobbet har egentligen varit att göra klart karossen, gick ohyggligt många timmar på att fläska till alla detaljer och samtidigt göra den lite optimerad för 3D utskrift OCH smidig att montera.
Hade lite strul med skrivaren så fick några artifacts och främre halvan gick sönder lite i ena skärmkanten när jag tog bort supports men allt sånt går att åtgärda med 3d-penna och spackel.
Totalt ca 110h utskriftstid för karossen som är ca 49cm lång, 14cm hög och 20cm bred. Blev en del invändigt arbete för att göra karossen så smidig som möjligt att printa och minimera mängden stödmaterial man behöver använda.
Karossen är tunnare än det ser ut då det är en "ribba" i mitten som förstärkning, bakom den är tjockleken generellt runt 1.5-2mm.
Tunnare hade kunnat spara ganska lite material men hade också riskerat att göra den för stöt-känslig, trist om en utskrift som tar >48h går sönder p.g.a tunna skal.
Postade om denna i januari sen har det varit ett väldigt långt uppehåll...

La några heldagar på att designa klart det sista, men som alltid så blir saker bara 98% klara, finns alltid nåt man hade kunnat gjort om/bättre.
Chassit har bara några mindre tweaks för mjukare växlingar, bättre styrgeometri, kompaktare placering av dämpare, styvare och hållbarare ram och så vidare. Det största jobbet har egentligen varit att göra klart karossen, gick ohyggligt många timmar på att fläska till alla detaljer och samtidigt göra den lite optimerad för 3D utskrift OCH smidig att montera.
Hade lite strul med skrivaren så fick några artifacts och främre halvan gick sönder lite i ena skärmkanten när jag tog bort supports men allt sånt går att åtgärda med 3d-penna och spackel.
Totalt ca 110h utskriftstid för karossen som är ca 49cm lång, 14cm hög och 20cm bred. Blev en del invändigt arbete för att göra karossen så smidig som möjligt att printa och minimera mängden stödmaterial man behöver använda.
Karossen är tunnare än det ser ut då det är en "ribba" i mitten som förstärkning, bakom den är tjockleken generellt runt 1.5-2mm.
Tunnare hade kunnat spara ganska lite material men hade också riskerat att göra den för stöt-känslig, trist om en utskrift som tar >48h går sönder p.g.a tunna skal.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Visa upp vad vi friformat! (3D-additiv tillverkning)
Riktigt snygg. Ska du utsmycka den med detaljer som en plastmodell?
Jag köpte en BRDM plastmodel i Kaliningrad, så jag har en liten förkärlek till den.
Jag köpte en BRDM plastmodel i Kaliningrad, så jag har en liten förkärlek till den.