Dina mini-projekt!
- Mizzarrogh
Re: Dina mini-projekt!
Nu blev man ju sugen på att vidareutveckla detdär så att man kan fjärrstyra saker utan att behöva ha en massa strömslukande och felkänsligaburkar igång hela tiden. men man kanske skulle vidareutveckla saken så att det går att manövrera av/på samt kontrollera om det gått igång, undvika att det går igång om någon annan tjomme slår fel nummer osv. 

calmar: mycket bra länk tackar.
Av nyfikenhet kopplade jag in oscilloscopet på SPDIF phono. och nu fick jag reaktion. Mitt gammla slöa oscilloscop visar lite med fusknappen och scan på nästan fullt. Provade även att lyssna via af stärkaren. Med pause på dvd'n hörs vad jag gissar tickande från dvdmotorn. Vid play hör jag typ FM brus. Men det kan vara från dvd'ns af del. Trots att man kan sända SPDIF med en LED, så krävs nog snabb mottagare. Min phototransistor räckte inte heller till.
Av nyfikenhet kopplade jag in oscilloscopet på SPDIF phono. och nu fick jag reaktion. Mitt gammla slöa oscilloscop visar lite med fusknappen och scan på nästan fullt. Provade även att lyssna via af stärkaren. Med pause på dvd'n hörs vad jag gissar tickande från dvdmotorn. Vid play hör jag typ FM brus. Men det kan vara från dvd'ns af del. Trots att man kan sända SPDIF med en LED, så krävs nog snabb mottagare. Min phototransistor räckte inte heller till.
- Electricguy
Mest för att testa hur det skulle bli.. Ett helt analogt 4.1 surround system!

- Electricguy
Ett interface för att starta och stoppa winamp med ett Tascam kasettdäck. Record startar winamp och pause stoppar.
Det kopplas mellan remote kontakten på däcket till com porten på datorn. en plugin som heter comport winamp control används för att trigga det hela.
En hålbild för borrning görs

Jag borrade och kapade en bit kopparlaminat för att utgöra stiftdelen av kontakten till däcket.

Ett litet interfacekort för att omvandla signalerna från däcket till com porten. Det däcket ger ut är LED signaler. så dom triggar bara en optokopplare med en konding i serie för att göra om den statiska signalen till en puls.

Och allt det fick plats i en kåpa till en 25polig D-sub!

Det kopplas mellan remote kontakten på däcket till com porten på datorn. en plugin som heter comport winamp control används för att trigga det hela.
En hålbild för borrning görs

Jag borrade och kapade en bit kopparlaminat för att utgöra stiftdelen av kontakten till däcket.

Ett litet interfacekort för att omvandla signalerna från däcket till com porten. Det däcket ger ut är LED signaler. så dom triggar bara en optokopplare med en konding i serie för att göra om den statiska signalen till en puls.

Och allt det fick plats i en kåpa till en 25polig D-sub!

- Electricguy
Blev en hörlursförstärkare idag.. Baserad på ett par NE5534 OP amps. Låter förfannat bra för att bara vara ett par OP förstärkare.
- Electricguy
Såhär.

Rin = 1k
Rf = 10k
En kopplingskonding på 22µF på ingången också.

Rin = 1k
Rf = 10k
En kopplingskonding på 22µF på ingången också.
Ett litet kort för att ha på Termosbryggaren på jobbet så man vet hur länge kaffet har stått. Fräst med LPKF:en.
CAD:ade av bara farten in anslutning för serieport (där batteriet är anslutet, glömde CAD:a in separat spänningsmatning
samt en fjärrkontrollsmottagare. Lekt lite IR-mottagaren innan jag fick kristaller och tryckknappar av Swech.
Inser dock att IRmottagaren suger 1mA :/ Pallar nog inte löda bort den. Försökte layouta kortet litet och tätt (med mina mått mätt iaf).
Den är släckt default, men räknar i det tysta, en knapptryckning lyser upp tiden i 4 sekunder.
Är kaffet äldre än 5 timmar står det Old på displayen
Håller in knappen 2 sekunder nollar tiden.
Ska göra en liknande som räknar ner 60 sekunder åt mig för när jag sköljer tänderna med Flux.
CAD:ade av bara farten in anslutning för serieport (där batteriet är anslutet, glömde CAD:a in separat spänningsmatning

Inser dock att IRmottagaren suger 1mA :/ Pallar nog inte löda bort den. Försökte layouta kortet litet och tätt (med mina mått mätt iaf).
Den är släckt default, men räknar i det tysta, en knapptryckning lyser upp tiden i 4 sekunder.
Är kaffet äldre än 5 timmar står det Old på displayen

Håller in knappen 2 sekunder nollar tiden.
Ska göra en liknande som räknar ner 60 sekunder åt mig för när jag sköljer tänderna med Flux.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- MicaelKarlsson
- Kontakt:
Finns inte så mycket att säga egentligen. 125 lysdioder i fem lager.
Edit: Lägger in filmsnutten här också:
Edit: Lägger in filmsnutten här också:
Senast redigerad av MicaelKarlsson 8 mars 2012, 12:09:23, redigerad totalt 1 gång.
Tyckte det började bli lite dyrt med alla arduino köp. Så jag köpte och bootade en atmega 328 istället. Redy to run för en femtedel av priset

- MicaelKarlsson
- Kontakt:
Så fort jag lyckats fatta hur avidemux funkar....walle87 skrev:Coolt! Du får lägga upp en film med diod-kuben in action!

Edit:
Sådär nu har lag fattat avidemux och laddat upp mitt alster på youtube: Kvalitén är sisådär eftersom den är filmad med en kompaktkamera, så det får ni ha överseende med.
- ochkl0620
- Kontakt:
vart en liten voltregulator baserad på en 7812 

- Electricguy
- ochkl0620
- Kontakt:
Jaja jag får skylla på klockan
Kolla vad bilden heter så ser du
"spänningsreg.jpg"

Kolla vad bilden heter så ser du