Visa upp vad vi fräst.
Re: Visa upp vad vi fräst.
Ingen färdigfräst grej. Men håller på att fräsa en liten större detalj, iaf i jämförelse med det jag gjort tidigare. Så stor att den inte gick att spänna fast i mitt skuvstycke. 150x150x60mm³ var biten och mitt skruvstycke klarar ca 110mm. Det blev till att lösa det på annat sätt.
Det blev rätt så varmt av fräsandet, trots att jag blåste på med vattenspritblandning och en hel del tryckluft. När materialet efter ungefär halva körningen av innersidan uppnådde ca 60-70 grader började alun gegga en del och jag fick pausa för kylning. I med en mugg vatten och en och en halv karta isbitar. Man ser ungefär mitt i klippet att det ryker trots isbitarna.
Jag trodde i min enfald att det skulle gå att starta körningen igen sedan, men så var inte fallet. Efter någon cm fräsning stannar fräsen och klagar på ändlägesgivare. Startar igen och samma sak om och om igen. Undra om det beror på motordrivarna. De har en inhibitsignal via smoothsteppern in i Mach3. Alternativt var det Mach3 själv som gjorde något dumt, för programmet var segt som bara den. Jag avbröt för kvällen när Mach3 till slut kraschade och inte sparade upplinjeringen. Det blir till att mäta in stycket igen imorgon och köra vidare och se om det fungerar bättre.
När jag senare kör utsidan kan jag ju alltid låta det vara vatten i biten och pluppa i några isbitar då och då för kylning.
Eftersom jag skall fräsa rätt djupt, 51mm och min maskin inte är 100% stabil så behövde jag varva rätt ordentligt för att bli av med skorrande.. 18-20kvarv fick jag upp den i innan skorrandet försvann. Och pga fräsdjupet fick jag gå upp i 10mm pinnfräs. 7 hundradelar tjocka blev spånorna när jag mätte. Det är lite tunt va? Det blev rätt så varmt av fräsandet, trots att jag blåste på med vattenspritblandning och en hel del tryckluft. När materialet efter ungefär halva körningen av innersidan uppnådde ca 60-70 grader började alun gegga en del och jag fick pausa för kylning. I med en mugg vatten och en och en halv karta isbitar. Man ser ungefär mitt i klippet att det ryker trots isbitarna.
Jag trodde i min enfald att det skulle gå att starta körningen igen sedan, men så var inte fallet. Efter någon cm fräsning stannar fräsen och klagar på ändlägesgivare. Startar igen och samma sak om och om igen. Undra om det beror på motordrivarna. De har en inhibitsignal via smoothsteppern in i Mach3. Alternativt var det Mach3 själv som gjorde något dumt, för programmet var segt som bara den. Jag avbröt för kvällen när Mach3 till slut kraschade och inte sparade upplinjeringen. Det blir till att mäta in stycket igen imorgon och köra vidare och se om det fungerar bättre.
När jag senare kör utsidan kan jag ju alltid låta det vara vatten i biten och pluppa i några isbitar då och då för kylning.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Ja, sju hundradelar låter väldigt tunnt. 18-29 krpm för en 10 mm pinnfräs är väldigt högt, för en HSS-fräs vill man ligga mellan 75 och 105 meter per minut i skärhastighet (Formeln är SMM=D*3.14*RPM). Den generella regeln när man kör alu och det låter illa är att höja matningen, inte varvtalet. Alltså tvärt emot vad som kan ses som logiskt. Med för lite matning så skär man inte, man slipar/gnider. Gnider man blir det varmt. Vad körde du för matning, radiellt ingrepp och axiellt ingrepp?
Ett tips när du ska starta om imorgon: Jag vet inte hur du brukar göra /planerar att göra, men allra oftast när man ska nolla arbetsstycket så gör man det med en pinnfräs (om man inte har en prob såklart, fast trots att jag har en så använder jag oftast en pinnfräs i alla fall) som man för mot arbetsstycket tills den är precis emot. Jag brukar använda ett papper som jag lägger emellan och stegar i steg om 0.1 mm den sista biten, när det är nåt som inte kräver precision i nollningen.
Ett tips när du ska starta om imorgon: Jag vet inte hur du brukar göra /planerar att göra, men allra oftast när man ska nolla arbetsstycket så gör man det med en pinnfräs (om man inte har en prob såklart, fast trots att jag har en så använder jag oftast en pinnfräs i alla fall) som man för mot arbetsstycket tills den är precis emot. Jag brukar använda ett papper som jag lägger emellan och stegar i steg om 0.1 mm den sista biten, när det är nåt som inte kräver precision i nollningen.
Enligt formeln borde jag väl ligga vid 4krpm, och så lågt kan jag inte gå med min spindelmotor. 5krpm är lägsta där det finns någon kraft alls, och jag hade lagt mig på 8krpm för lite marginal. Matningen var 1000mm/min. Jag skall se vad som händer vid 8krpm om jag ökar matningen istället. Men jag är rädd för att med den långa fräsen så blir det inte bättre.
Jag mäter in med kantavkännare och stegar in grovt med 0,1mm-steg och avslutar med 0,01mm-steg. Det är otroligt vad noggrann de är. http://shop.otdtools.se/kantavkannare-10-mm/25278-0 En sån köpte jag.
Edit: Glömde ingreppen. Jag kör 40% (4mm) radiellt ingrepp och 3mm axiellt.
Jag mäter in med kantavkännare och stegar in grovt med 0,1mm-steg och avslutar med 0,01mm-steg. Det är otroligt vad noggrann de är. http://shop.otdtools.se/kantavkannare-10-mm/25278-0 En sån köpte jag.
Edit: Glömde ingreppen. Jag kör 40% (4mm) radiellt ingrepp och 3mm axiellt.
Lite 3mm kolfiber
Som alltid reservation för att mina värden kanske inte alls är dom rätta för verktyg/material
3mm Carbide Endmills diamond patterned - DIAMOND COATED från CNC Plus
Kör på 3:an på min Kress FME 1050 Spindles (5.000-25.000), kommer inte ihåg vad det motsvarar
1 pass, 200mm/min
3mm Carbide Endmills diamond patterned - DIAMOND COATED från CNC Plus
Kör på 3:an på min Kress FME 1050 Spindles (5.000-25.000), kommer inte ihåg vad det motsvarar
1 pass, 200mm/min
1 - 5 000
2 - 7 700
3 - 12 500
4 - 16 500
5 - 21 000
6 - 25 000
http://www.kress-elektrik.com/index.php ... 376d9ab3c5
2 - 7 700
3 - 12 500
4 - 16 500
5 - 21 000
6 - 25 000
http://www.kress-elektrik.com/index.php ... 376d9ab3c5
Snygg drh, jag gillar tab:arna som håller fast det utfrästa. Vad kör du för cam? Mastercam? Jag önska min solidcam kunde göra sånna men det verkar omöjligt.
Tack, jag kör med SheetCam TNG.
Väldigt enkelt program att jobba med.
Väldigt enkelt program att jobba med.
Så, äntligen färdigfräst. Det var inte så lätt att fräsa 52mm djupt i alu med min maskin. Och det är väl egentligen spindeln som är problemet. Det eftersom den varvar minst 5000 rpm och skall man köra 52mm djupt vill man köra med stå stor pinnfräs som möjligt. Men med en 12mm pinnfräs på kanske 8000 rpm som man behöver upp i för att få lite kraft i spindeln, så blir det för hög skärhastighet. Jag körde det mesta av djupfräsningen med en 10mm pinnfräs med 8000 varv på spindeln och 1000mm/min matning. Jag började med 3mm skärdjup och 40% ingrepp, men gick över på 2mm skärdjup efter lite strul. Jag fick problem efter någon timmes körning att SmoothSteppern började ballade ur. Jag brukar inte köra med 10mm pinnfräs, så det är möjligt att antingen VFD:n eller servomotordrivarna störde när det börjar gå tungt. Min gissning är att det är servodrivarna eftersom jag inte gjort klart skärmningen runt dem, jag har inga skärmade kåpor på de kontakterna, så skärmen är bara ansluten på motorsidan. Men lösningen nu var att koppla om USB-kabeln till SmootSteppern. Jag hade nämligen fyra skarvar på vägen mellan dator och SS. Kanske var att pressa gränserna lite väl på den länken. Såhär blev det iaf till slut.
Även ArtCam har den funktionen, väldigt smidigt när man vill fräsa massa småbitar.jaras skrev:Snygg drh, jag gillar tab:arna som håller fast det utfrästa. Vad kör du för cam? Mastercam? Jag önska min solidcam kunde göra sånna men det verkar omöjligt.
-
- Kontakt:
Akervall här på forumet har fräst ut en skyllt i cellplast som jag sedan använt i gjutformen på mina betongformar till fåtöljerna. Gick relativt bra, kvalitén på resultatet är mer ölrelaterat än fräsrelaterat. Med andra ord borde gå o få riktigt fina former med cellplast om man är lite skärpt senDu har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Kul ide med betongfåtöljer.
(fast din kamera får det att se ut som gummifåtöljer, vilken jello-effekt
)
(fast din kamera får det att se ut som gummifåtöljer, vilken jello-effekt

-
-
- Kontakt:
Jag tyckte de såg så roligt ut antiskakfunktionen så jag var tvungen att ha de så