Tråden för Delta/Kossel 3D-Skrivare (fd Simplys 3D-Skrivare)

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
notetoself
EF Sponsor

Re: Tråden för Delta/Kossel 3D-Skrivare (fd Simplys 3D-Skriv

Inlägg av notetoself »

Jo, så är det ju. Frågan är ju varför. Du ställer ju din matningshastighet i unit/steps [x, y, z, e]. Sen matar (åtminstone jag) ut t.ex. 100 mm och kontrollmäter att jag fått 100 mm. Sen kör jag någon kalibreringsfigur och fungerar det så är det ju grönt.

I mitt fall verkar det ju som om det "hänt något" (användarfel?) med Cura eftersom det fungerar med Slic3r.
hawkan

Inlägg av hawkan »

Det kommer ner till hur mycket tråd som hotenden kan värma och smälta, kring 30 cm3/h är vad en vanlig J-head klarar.
Parametrar man har att spela med är hur snabbt tråden läggs ut på utskriften, hur bred den är och hur hög den är.
Höjden är lagertjockleken, snabbheten är Print Speed i Cura. Bredden är lurig i Cura, den vet man inte riktigt vad den är. Bredden beräknas från Shell thickness och för ett 0.4 mm munstycke är bredden på en utlagd tråd max 0.59 mm, det kanske är en faktor 1.5 där. Sätter man Shell thickness till 0.5 mm, alternativt 0.6 mm ger i det första fallet en tråd med 0.5 mm bredd, i andra fallet två trådar med 0.3 mm bredd. Har du då satt en hög print speed kanske 120 mm/s så är det en utmaning för munstycket att klara av smälta och föda ut så mycket tråd med bredden 0.5 mm.
Det är väl de två parametrarna Shell thickness och Print speed man kan labba med. Och kör jag fort händer det att jag ökar tempen kanske 10 grader, tycker det går lite lättare då.
Svårt att veta exakt vad som händer för er, men det är några funderingar.
Senast redigerad av hawkan 8 maj 2014, 12:05:36, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Kulla
Kontakt:

Inlägg av Kulla »

Här är bra videon hur man kalibrerar extruder och hur mycket plast den spottar ut
Användarvisningsbild
PaNiC

Inlägg av PaNiC »

hawkan skrev:Det kommer ner till hur mycket tråd som hotenden kan värma och smälta, kring 30 cm3/h är vad en vanlig J-head klarar.
Parametrar man har att spela med är hur snabbt tråden läggs ut på utskriften, hur bred den är och hur hög den är.
Höjden är lagertjockleken, snabbheten är Print Speed i Cura. Bredden är lurig i Cura, den vet man inte riktigt vad den är. Bredden beräknas från Shell thickness och för ett 0.4 mm munstycke är bredden på en utlagd tråd max 0.59 mm, det kanske är en faktor 1.5 där. Sätter man Shell thickness till 0.5 mm, alternativt 0.6 mm ger i det första fallet en tråd med 0.5 mm bredd, i andra fallet två trådar med 0.3 mm bredd. Har du då satt en hög print speed kanske 120 mm/s så är det en utmaning för munstycket att klara av smälta och föda ut så mycket tråd med bredden 0.5 mm.
Det är väl de två parametrarna Shell thickness och Print speed man kan labba med. Och kör jag fort händer det att jag ökar tempen kanske 10 grader, tycker det går lite lättare då.
Svårt att veta exakt vad som händer för er, men det är några funderingar.

I mitt fall blir det fel på nära nog exakt samma ställe. Dock, ett försök med objektet skalat tre gånger större. Så det gick fler lager, men det blir stopp på motsvarande ställe. Helskumt.
hawkan

Inlägg av hawkan »

Kan du lägga upp stl-filen och profilen (File - Save Profile...) så kan jag ta en titt.
Eller förresten, g-koden räcker.
Användarvisningsbild
runsren

Inlägg av runsren »

Är inte riktigt färdig med min Kossel men är redan på planeringsstadiet för nästa printer.. :)

Hitta detta.
http://www.3ders.org/articles/20140426- ... onday.html

Var får man tag på dessa alu-profiler och glidlager (eller liknade lösning) för profilen, plus det är enkel lösning för magnetstänger som jag gillar. Undrar om det är bara N35 magneter eller N52...

Beställning för uppgradering av elektronik är gjord.. Det blev DRV8825 Stepper Driver, RADDS och Arduino Due.
Nu när jag tittade lite närmare på Repetier så fans det ju inställningar för just Arduino Due och RADDS.... niece :bravo:

Edit:
Diskutera med arbetskompisen och han rekommenderar att använda sig av prisma glidlager (det som många använder och även jag på Kossel skrivaren) för en av dom bästa lösningar, om man är ute efter stabilitet och minimalt med måttförändringar.:humm:
Vist man får vad man betalar oxå
Användarvisningsbild
PaNiC

Inlägg av PaNiC »

hawkan skrev:Kan du lägga upp stl-filen och profilen (File - Save Profile...) så kan jag ta en titt.
Här kommer så g-koden.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Flog

Inlägg av Flog »

Då har jag också kommit gång att bygga.
Sicken bjässe det blir:
Bild

Total höjd 1m.
Skall stoppa in elektronik och filamentrulle i basen.
hawkan

Inlägg av hawkan »

PaNiC skrev:
hawkan skrev:Kan du lägga upp stl-filen och profilen (File - Save Profile...) så kan jag ta en titt.
Här kommer så g-koden.
Nu kör jag din modell och den går fortfarande, den är väl halvvägs.
Hastigheten på extrudern E-axeln är okej, inga problem. Jag kör med PLA på 185 grader.

Jag körde g-koden i GCode Print Simulator jag hittade med google. Där kan man få hastigheterna.
Hastigheten på E-axeln ligger på ca
130 mm/min vid solid fill på de understa lagren
20-30 mm/min vid periferin
80 mm/min vid fill med honecomb.
Detta ska den klara utan vidare, inga konstigheter, upp mot 200 mm/min ska funka.
Och det funkar bra i min Kossel, dessa inställningar känns långsamt till och med.

Men kör du ABS? 230 grader och sänker till 205 efter lager två. Här kan vara något.
Om inte PID-parametrarna är tunade (vilket språk alltså, men du förstår nog...)
så kan det bli en ordentlig undersläng på temperaturen, kanske ner mot 190 grader.
Och det tror jag inte ABS funkar så bra, då stelnar den nog till.

Det är väl ungefär vad jag kan komma på. G-koden är okej med hastigheterna.
Men kolla PID-tuningen och hur tempen uppför sej vid så stora förändringar som du
gör på 25 grader. Kör du Repetier-host får man en snygg kurva över temperaturen.
Användarvisningsbild
PaNiC

Inlägg av PaNiC »

Jag har experimenterat med temperaturer, men kör PLA.
Har testat allt från 190 till 230, men samma fel. Tänkte först att det stockade sig på grund av för låg termisk massa i huvudet och att temperaturen skulle sjunka för mycket vid snabb matning, men icke. Har även tittat på temperaturen under hela utskriften, men den håller sig stabil och fin. Jag har börjat spåna nu på om det är den osmälta plasten som fastnar på vägen ner genom hotenden, men det är väldigt konstigt att det skulle hända på samma ställe gång efter gång. Dock, när jag har tryckt manuellt efter att det har hänt har det varit stopp. Även svårt att dra ut filamentet.
G4jm0r

Inlägg av G4jm0r »

När jag körde min E3D hotend utan kylning så värmdes plasten upp på vägen in i hotenden så den böjdes och satte stopp.
janbjorn

Inlägg av janbjorn »

runsren skrev:Är inte riktigt färdig med min Kossel men är redan på planeringsstadiet för nästa printer.. :)

Hitta detta.
http://www.3ders.org/articles/20140426- ... onday.html

Var får man tag på dessa alu-profiler och glidlager (eller liknade lösning) för profilen, plus det är enkel lösning för magnetstänger som jag gillar. Undrar om det är bara N35 magneter eller N52...
Jag har funderingar åt samma håll som du, och min plan är att använda Makerslide som jag beställt från från PP3DP_SE här på forumet (länk)

Den tänker jag bygga ihop ungefär som denna: http://www.thingiverse.com/thing:214848
Eller den här ser oxå lite intressant ut. https://3dwarehouse.sketchup.com/model. ... bd6881b699

Edit: lade till sketchup-länk
G4jm0r

Inlägg av G4jm0r »

Idag blev det några nya hållare för bädden. VIlle ha den löstagbar nu när jag kör med hårspray.
IMG_20140510_121743.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
PaNiC

Inlägg av PaNiC »

Jag spekulerar..
Har nu testat att skriva ut samma Kim Jong Un en gång till, och observerat vad som händer.
Infill är 60mm/s, och allt som oftast tappar den matningen på plasten i början av detta, för att komma igång lite senare.
Kan det bero på termisk resistans i hotenden? Ska testa att köra långsammare infill när denna är klar.

Edit: Och där slutade flödet helt och hållet...
hawkan

Inlägg av hawkan »

Fläkten har du på hela tiden?
Måste du dra ur filamentet och börja om eller vad gör du nu?
Ser tråden ut att vara smält en längre sträcka? Det borde den inte vara,
smältan borde vara alldeles ute i ändan, nån enstaka millimeter.
Ställer kanske bara en massa frågor som inte leder någon vart.

Jag kör också med E3D och jag kan liksom inte föreställa mej vad som kan vara fel, jag tycker den fungerar bra. T ex bytte jag till ABS idag. Dra ur PLA-tråden. Öka till 230 grader och mata in ABS. Putta ut PLAn med några centimeter ABS och sen bara att köra och det funkar klockrent.

Om man tänker värme som går upp i tråden. Energiflödet ska bromsas genom den smala sektionen av rostfritt på den inre hylsan. Fläkten är på ja? Då ska det vara svalt på den övre delen. Men det är klart att om man spänner kylflänsen mot värmehuvudet så tappar men den funktionen. Det får du kolla så att det finns ett bra glapp mellan kylfläns och den fyrkantiga delen. Flänsen ska inte vara i kontakt där.
Skriv svar