Jojje's & POS fräs har fått en lillasyster.
Det borde funka utmärkt att regelera 12V:en Jojje. Jag själv använder oftast LM2576T -ADJ som är reglerbar och lätt kan justeras till önskad spänning med bibehållen låg värmeutveckling!
I princip samma koppling som ie:s men med några extra mostånd för inställningen (normalt sätter man dit en pot, men för detta änmdamål räcker fasta mostånd fint). Om man skulle lyxa med pot så kan ju användaren själv reglera fläktens hastighet (inom givna gränser förstås
)...
/PeterH

/PeterH
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Mjukstarten i mitt fall har endast med kondingarna att göra. De har en maxström som inte bör överskridas vid upp/urladdning. Sen spar det på trafon också, som inte behöver överbelastas ett kort ögonblick varje gång man startar upp det hela.
Visst skulle det funka utan relä. En mosfet vore bra till det pga den låga resistansen. En P-kanals isf.
Visst skulle det funka utan relä. En mosfet vore bra till det pga den låga resistansen. En P-kanals isf.
Innebär detta att alla delar är klara och färdiga? Eftersom du för ett tag sen sa stopp om att skicka ut delarna då det var vissa problem på saker och för att hålla nere kostnaderna skickades det inte ut till alla personer. Eller är jag ute och cyklar helt och hållet?jojje skrev:Nu har jag ändrat i Wikin och lagt till det som fattas i inbetalning.
Jag har lagt på 350:- i frakt på alla som inte hämtar själva, eller att jag åker till er. Blir det mer eller mindre får vi reglera det senare.
Ni som har fått delleverans vet jag inte vad resterande frakt går på. Det får vi också reglera senare.
Checka gärna så jag inte räknat fel.
Dom som betalar in resterande först, dom får också leverans först.
Inget skickas iväg förän jag har mottagit resterande summa, eller enl. överenskommelse om annat.
(Krångligt det där, men ni fattar vad jag menar.)
Synd man inte kan använda N-kanalare. Jag har bara 70st MTP2955V (P-kanal), men "massa" N-kanalare, 250st BUK555 och 700st IRFL110. 
Purre:
Det var för att Anahka1975 tyckte först att X-rören sviktade för mycket, men i praktiken funkar det visst ganska bra iaf. Så nu kan jag skicka ut lite flera. Kan vara dumt att skicka alla på en gång, om det dyker upp något vi vill ändra på.
Som jag sagt förut. Den som väntar, väntar på nåt gott, eller nåt sånt.
Nu har jag tagit bort alla OK i Wikin.
Så, alla som vill ha leverans av det som finns idag skriver OK i "OK lev."-rutan.
OBS: Jag kommer inte att skicka ut några Kress-maskiner. Så dom som vill ha allt i samma paket, måste vänta lite till, tills vi får svar från Kress-fabriken hur vi ska göra.
1mm fräsarna som inte har kommit än, kan jag skicka i ett vanligt brev när dom kommer. (Jag betalar portot för dom.)

Purre:
Det var för att Anahka1975 tyckte först att X-rören sviktade för mycket, men i praktiken funkar det visst ganska bra iaf. Så nu kan jag skicka ut lite flera. Kan vara dumt att skicka alla på en gång, om det dyker upp något vi vill ändra på.
Som jag sagt förut. Den som väntar, väntar på nåt gott, eller nåt sånt.

Nu har jag tagit bort alla OK i Wikin.
Så, alla som vill ha leverans av det som finns idag skriver OK i "OK lev."-rutan.
OBS: Jag kommer inte att skicka ut några Kress-maskiner. Så dom som vill ha allt i samma paket, måste vänta lite till, tills vi får svar från Kress-fabriken hur vi ska göra.
1mm fräsarna som inte har kommit än, kan jag skicka i ett vanligt brev när dom kommer. (Jag betalar portot för dom.)
Nu har jag ritat lite på LM2576ADJ för att se om det var möjligt med en reglering baserat på en 2K pot. Om jag inte räknat helt galet så borde denna design kunna funka... Vill man ha ännu säkrare marginal till LP2951:ans reglering så kan man byta ut 10K motståndet till 12K så man får 6,15V som lägst... Värdet på drosseln är taget ur exemplet i databladet för kretsen, men man borde nog räkna lite på det värdet också...jojje skrev:
Man kan ju ha reglering ner till lite över gränsvärdet för var LP2951 behöver.
Kanske en 2k-pot skulle sitta fint. Nån som har lust att titta på det?

Jag ska försöka få tid till att provbygga för att bekräfta designen, men om allt stämmer(?) ska man kunna reglera mellan 5,33V och 13,53V cirkus... (någon som är lite mer haj på matten får gärna dubbelkolla mina beräkningar

Edit: Jojje: om du får för dig att börja cadda in denna krets på ditt kontrollerkort måste du tänka på att använda jordplan eller koppla jordarna i "stjärna" (se schema). Enligt databladet skall ledarna vara så korta som möjligt på dessa komponenter och reglermotstånden till feedback-loopen! (om jag tolkar texten i databladet rätt ska nog alla komponenter ligga på varandra som det verkar

/PeterH