Att bygga en amatörradiostation

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av sm2wmv »

Jag uppdaterade med lite bilder från förra helgen när vi spenderade timmar i labbet. Men jag orkar inte klista in alla bilder här, så jag länkar istället till mitt galleri.

http://www.sj2w.se/contest/?p=1988
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Idag spenderade jag några timmar och svetsade ihop bitarna som jag kapade till igår. Först fick jag slipa bort en massa galv där jag skulle svetsa och sedan blev det mycket jobb innan jag lyckades få det rakt. Extra viktigt den här gången eftersom plåtarna är redan tillkapade och hålen borrade osv. Det blev riktigt bra, nu behöver jag slipa bort allt färg och slipa ner svetsarna så jag kan sätta dit plåtarna och borra hål. Behövs även sättas lite support för där trafon ska sitta.

Bild
Svetsbordet

Bild
Svetsat ihop bottenbitarna och satt dit hjulen

Bild

Bild
Toppdelen till lådan ihopsvetsad, gick smidigare än bottenbitarna.

Bild
Svetsade dit lite plattjärn för att se till att det höll sig rakt medans jag passade in bottendelen

Bild
Dags att svetsa ihop skiten

Bild

Bild

Bild
Yay, börjar se bra ut!

Bild
Mycke slipande innan vi kan måla

Bild

Bild
Lådan för RF-däcket och power supply lådan
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Idag spenderade jag några timmar till på jobbet och fick nästan klart lådan för nätdelen till slutsteget. Behöver göra ett tak, kapa en av sidoplåtarna och lite mer plåtar som ska vara innuti lådan. Funderar på att sätta en egen fläkt för själva nätdelen istället för att dra luften från RF-delen.

Fick mycket gjort i helgen, tycker det blev riktigt bra dessutom vilket är skoj. Nu blev det relativt rakt också så jag kunde få dit plåtarna på sidan utan problem. Jag borrade och gängade med skruvdragen vilket gick riktigt bra, det tog bara kanske 30 minuter att fixa hålen för alla fyra plåtarna.

Bild
Stöd i mitten för 11kVA trafon

Bild
Lite L-järn för att att göra en övervåning för de små trafona (glöd + galler)

Bild
Svetsar dit L-järnen för trafon

Bild
Blir inge snyggt att måla över det där

Bild
Så jag svetsade lite extra material

Bild
Och slipade bort svetsfogen, jämt och fint för målningen

Bild
Slipat bort färgen, redo för färg. Tror det blir hammarlack.

Bild
Klar för dagen, nästan...

Bild
Redo för plåtar, tycker det blir riktigt fint

Bild
Satte fast plåtarna med tvingar och sedan borrar jag hål

Bild
Fint med plåt

Bild
Imorgon ska jag försöka få hjälp att lyfta in trafon så jag kan markera för skruvhålen. Fast tror jag gör det efter jag fått dit aluminiumplåten
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Rätt stor burk det blir!

Med så stor storlek kanske det går att få tillräckligt "självdrag" för ventilationen, eventuellt med en "skorsten"? Vilket luftflöde behövs?
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Nej tror inte det blir tillräckligt, möjligen för nätdelen men för QBL 5/3500 så krävs några m3/min i flöde.
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Idag köpte jag en cirkelsåg på Jula som jag provade att kapa 2mm aluplåt med. Kan säga att det gick fint, fast efter några snitt så hade jag inte mycket tänder kvar på klingan :) Men det fungerar ännu, så får väl se om jag lyckas kapa till alla plåtarna innan den är helt slut. Får införskaffa en ny så jag kan använda sågen senare :)
Användarvisningsbild
frallzor

Inlägg av frallzor »

Du kan ju alltid skaffa en klinga för just alu, så får du även bästa möjliga snittyta med :)
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

sm2wmv:
Vad blev det för cirkelsåg?

Intressant delprojekt med slutsteget. :)
Vad var det som fick dig att bygga ett?
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Det blev en MEEC från Jula för 549kr. Mellankvalite och måste säga att den kapade relativt fint i plåten ändå fast vissa tänder verkade sitta lite dåligt. Får ta och köpa en ny klinga till den och kanske skaffa en riktig klinga för alu sedan om det blir mer kapande. Jag har iaf fått 8st plåtbitar tillkapade idag så jag har alla sidor för slutsteget och lite annat.

Vi hade en stor 3-fas trafo (11kVA) till ett gammalt 4-1000A slutsteg som vi använt tidigare på 160-20m. Men det har strulat och eftersom vi inte fått det att gå på 15 och 10m tyckte jag det kändes roligare att försöka bygga ett automatiskt slutsteg som går på alla band. Eftersom anodspänningen är på 5kV begränsade det urvalet av rör och uteslöt de flesta ryska men då kom jag på att SM3BDZ, SM3JLA, SM2EKM, SM2CEW mfl är stora fantaster av QBL-rören 5/3500 och efter lite snack med BDZ där han säger det är väldigt lämpligt för contesting och i princip omöjligt att köra sönder gjorde valet enkelt. Han skickade då även 2st rör till mig, ena 90% av full kapacitet och det andra 80% så jag har något som går att bygga på och även reserv. Steget kommer klara legal limit RTTY utan problem och nätdelen håller till fler slutsteg framöver om det blir aktuellt.

SM3MXR har även lovat skicka upp glödtrafo, skärmgallertrafo, styrgallertrafo till bygget, grejor han skrotat ur gamla sändare en gång i tiden.

Hade väl kunnat fortsätta bygga på 2x4CX1500B steget jag grejat med tidigare men motivationen försvann lite på det då det inte blev riktigt som jag tänkt mig...men det blir väl att bygga på det framöver istället om några år och detta bygge är klart.

Slutsteg är skitskoj och jag lär mig mer och mer även om det ibland ter sig vara en vetenskap.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Kan tänka mig det...
Dessutom är det väldigt givande för oss som följer tråden. :)
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Jag har lite bilder på jobbet jag gjorde med att sätta fast plåtarna. Det jag har kvar att göra är att slipa kanterna på plåtarna till RF-däcket och sedan även borra alla hålen i dem. För själva nätdelen är det färdigt redan då det var färdiga paneler från ett annat slutsteg.

Bild
Tvingar fast dem, sedan körnade jag med en körn gjord för 5mm hål

Bild
Sidorna på plats, en plåt behöver kapas nedtill

Bild

Bild
En plåt testkapad efter jag inköpt sågen, blödde gott på armarna efter tänderna som flög loss så det blev långärmat efter det :)

Bild
Sågen

Bild
Satte upp plåtarna och kapade efter anhåll

Bild
Inte så fin längre :)

Bild
Passar fint

Bild
Hylla på plats, kom dock på att det var dumt innan jag målat den...så jag tog bort den igen. Rätt krångligt då jag måste böja den för att få in den

Bild
Provade göra egna kopparsvep med mässingmutter som jag lödde fast

Bild
Blir rätt bra

Bild
Tanken bakom dom :) Då slipper man löda så förbannat när man ska justera spolen.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Fint. :)
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

I helgen åkte jag och tjejen med släp ner till Burträsk. Med oss hade vi 5st rullar med 7/8" koaxialkabel mellan 50 och 70m styck donerat av SM2OAN. Det räcker förhoppningsvis till nästa 60m mast plus jag bör ha koax till 40m masten som ska upp i sommar. Förhoppningsvis får jag tag i mer koax med längre längd till tilltänkta inbandsmasten om jag får lov av grannen att sätta upp en mast på en av hans åkrar han tänker låta växa igen, men det är ett framtida projekt. Vill skarva så lite som möjligt till det och behöver en total längd på ca 420-450m.

Jag är även på jakt efter belysningsmaster till när vi ska flytta 4-SQ antennen för 80m till en annan plats. Men detta är också inget projekt som ska göras i dagarna. Vet ni av några? Vill nämligen ha den fristående så man slipper risken att renar, älgar mm sliter ner det, risken för att blötsnö ska slita ner vertikalerna minskas också.

Sedan började jag städa lite ute och tog bort all kantsten och plattor runt huset. Ska fylla i med matjord och så gräs efter förra årets grävning och möjligen lägga singel längst in till huset. Vi tar väl och lånar traktorn från GTL och SM2XJP får bära hit lite grus för gjutningen i sommar och även skala bort matjord från en av åkrarna.

Fick även ner en hylla som skulle slängas på jobbet som jag monterade upp i källaren.

Bild
Hammarlack primer ditmålad, överdrivet? Javisst

Bild
Gjorde 5st paneler för att ansluta jordning i shacket

Bild
Isolerade dem, kanske överdrivet

Bild
Mässingmuttrar ditlödda

Bild
Rostfritt

Bild
Koaxerna som SM2OAN gav oss

Bild
Bajsrör modell stort, skulle slängas på jobbet och jag tänkte det kunde användas till något, gjutform om inte annat.

Bild
Satte upp hyllan i källaren, blir kanonbra! Behöver mycket förvaringsutrymme.

Bild
"Lite" kopparband som jag beställde förra året och ska användas för att koppla in all jordning

Bild
Skruvar ihop

Bild
Och lött ihop det för att slippa att oxid slinker in mellan.
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Lite grejande ikväll blev det.

Har fixat lite med inbandslyssningen, nu måste jag dock tyvärr ta tag i fortsättningen av kodandet som är så oerhört trist till det här. Bara en jädra massa states hit och dit.

Bild
Funderar på att bygga en vinsch av den här. Om jag räknar rätt så borde jag ha mellan 200-500kg lyft med diametern jag tänkte ha på trumman, men har inte bestämt mig riktigt än hur jag ska göra.

Bild
Målade ett lager svart

Bild
Tog och gjorde ordning styrlådorna till inbandlyssningen, inte ett jobb jag är stolt över men det får duga.

Bild
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Kontakt:

Inlägg av hcb »

> inte ett jobb jag är stolt över

Må så vara, men i det stora hela har du rätt mycket att vara stolt över :)
Skriv svar