Hur kan jag få tag på prestandaversionen av Nucleo?

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
DanielM

Re: Hur kan jag få tag på prestandaversionen av Nucleo?

Inlägg av DanielM »

TomasL skrev:., hmm nej tack, det löser vi själva
Enklare reglering ja, typ PID. Men jag talar om modellbaserad reglering, vilket är hårdvaluta idag.
Naturligtvis går det alldeles utmärkt att realisera alla typer av beräkningar med heltal, inget konstigt och inget svårt.

Din formel för vinst visar hur okunnig du är.

För att köra med float, som du gör, behöver du en dyrare plattform.

Programutveckling är en "engångskostnad" och hamnar i balansräkningen som en tillgång och som ett IP, vilket skrivs av enligt gängse regler.
En mer kostsam plattform hamnar i resultaträkningen som en högre inköpskostnad, dvs lägre vinst.

Det är alltså i många fall bättre att lägga ned mer utvecklingstid, för att kunna använda en billigare HW-plattform, och på det sättet tjäna mer pengar.
Dock det hela beror ju på hur många exemplar systemet skall realiseras i.
Kan du beskriva operationerna för plus, minus, gånger och delat? Jag kanske kan då skriva om min algoritm.

Min formel visar kedjeregeln. Men du verkar inte begripa matematik så jag förstår din kritik.

Exakt. Dyrare plattform för dyrare problem.

Du kan få andra kunder om du väljer rätt plattform efter utvecklingskostnad.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Jodå, jag har rätt bra koll på mattematik, och hur man plussar heltal, tja A + B =C osv, samma gäller naturligtvis subtraktion.
Multiplikation, tja, antingen kör du det normala dvs A * B = C, eller också,
benar du upp ekvationen till att multiplicera med 2, dvs C = A<<1 om B= 2, tvärtom för division, osv, rätt enkelt egentligen.
Enklare reglering ja, typ PID.
Nja du har som sagt inte en blekaste aning om vad vi pysslar med.
== färre antal kunder == lägre inkomst., samt kunder som blir irriterade över bristen på portabilitet.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Så här skriver man om din älskling på Wikipedia:
While Model-based design has the ability to simulate test scenarios and interpret simulations well, in real world production environments, it is often not suitable. Over reliance on a given toolchain can lead to significant rework and possibly compromise entire engineering approaches. While it's suitable for bench work, the choice to use this for a production system should be made very carefully.
Så nej, det är rätt ointressant i den verkliga värden.

Enkelt uttryckt jättebra i teorin och i lab, där man har obegränsade budgetar och obegränsad tid, i verkliga värden, där man har begränsningar i både tid och budget är det ett no-go.
DanielM

Inlägg av DanielM »

TomasL skrev:Jodå, jag har rätt bra koll på mattematik, och hur man plussar heltal, tja A + B =C osv, samma gäller naturligtvis subtraktion.
Multiplikation, tja, antingen kör du det normala dvs A * B = C, eller också,
benar du upp ekvationen till att multiplicera med 2, dvs C = A<<1 om B= 2, tvärtom för division, osv, rätt enkelt egentligen.
Enklare reglering ja, typ PID.
Nja du har som sagt inte en blekaste aning om vad vi pysslar med.
== färre antal kunder == lägre inkomst., samt kunder som blir irriterade över bristen på portabilitet.
Okej. Jag förväntade mig att man skulle dividera, addera, subtrahera, multiplicera binärt. Men i så fall så kan du bara ersätta floats med t.ex. long och då är problemet löst? CTRL+f och sedan ersätta alla floats med long.

Det skulle vara intressant att veta vad du pysslar med om det inte är en PID.

Om jag skriver kod för STM32 så blir det för just denna typ av processor. Kan inte direkt köra den på AVR då funktionerna för SPI anrop ser helt annolunda ut. Jag använder HAL-bibliotek, vilket underlättar om jag vill byta processor inom STM32.
DanielM

Inlägg av DanielM »

TomasL skrev:Så här skriver man om din älskling på Wikipedia:
While Model-based design has the ability to simulate test scenarios and interpret simulations well, in real world production environments, it is often not suitable. Over reliance on a given toolchain can lead to significant rework and possibly compromise entire engineering approaches. While it's suitable for bench work, the choice to use this for a production system should be made very carefully.
Så nej, det är rätt ointressant i den verkliga värden.

Enkelt uttryckt jättebra i teorin och i lab, där man har obegränsade budgetar och obegränsad tid, i verkliga värden, där man har begränsningar i både tid och budget är det ett no-go.
Som vanligt har du fel och förlitar dig på Wikipedia, istället för att förstå behovet utav regression och klassificering. Modellbaserad reglering är allt mer och mer populärt. Självkörande bilar, självingställande temperaturreglage, AI med mera. Jag har själv estimerat olinjära modeller av olinjär process.

Servoventiler från Parker har ett styrkort som är förprogrammerad för att kunna ta olinjäriteter. Ventiler från MOOG har denna specialitet också. Det kanske hade varit smartare av dig att hänvisa till avancerade produkter som löser avancerade reglerproblem med icke-modellbaserad reglerteknik, istället för att ge oss ett uttdrag från Wikipedia och dessutom glömma URL-länken. Ungefär som att säga "Jag känner någon som har sagt/gjort...."
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Det finns två enkla regler man alltid skall följa oavsett vad det är man konstruerar:
KISS.
och
MoSCoW.

Och som o'Toole sa, Mr Murphy was to optimistic.

Följer man de två ovanstående reglerna, samt tar o'Tooles utsago i beaktande, så har man åtminstone en chans att lyckas.

Om inte, tja då misslyckas man garanterat.

Du kanske skulle begrunda detta, och fundera på det du håller på med.

Att pyssla med det på fritiden, för att lära sig, ja, det är något att uppmuntra, men att tro att man skall kunna leva på utopier är något helt annat.
Just i all välmening.
DanielM

Inlägg av DanielM »

KISS och MoSCoW exkluderar inte modellbaserade reglersystem.
Du verkar ha dålig koll på vad modellbaserade reglersystem är. Jag skulle rekommendera dig att besöka en valfri massafabrik och titta på hur dom styr sina processer. Det är inte manometer, hålremsa och vridbara ventiler kan jag säga dig. På massafabriken som jag tillbringade en tid på så hade dom något som heter Model Predictive Control som ständigt beräknade insignalerna igenom att beräkna en matematisk modell och det var ingen liten modell heller. Men förmodar till hög sannolikhet att du inte känner till Model Predictive Control och har åsikten "Varför ska jag kunna det jag inte har behov utav", men ändå hävdar att du löser avancerade reglersystem med enkla metoder.

I så fall undrar jag varför det läggs så otroligt mycket forskning på just avancerade styrningar och reglerningar, om du vet vart skåpet ska stå? Du är duktig på snacka, men skulle helst vilja se lite action från din sida. Vart är alla dessa verktyg, metoder och idéer som du löser problemet så elegant?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Jo jag har varit på diverse rätt avancerade anläggningar, kärnkraftsverk mm.

Ja det läggs mycket forskningspengar, på detta, dock är det ännu bara forskning och inget annat, typ.
Det lär dröja rätt många år innan det, om det ens gör det, slår igenom.
DanielM

Inlägg av DanielM »

Du menar att med nya problem så kan man lösa dessa med befintlig teknik?

Om man säger så här: Om du vill filtrera utan att få fasförskjutning. Vilken metod använder du då?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Beror på signalen ifråga, och ja,
man kan alltid lösa ett nytt problem med befintlig teknik, om man tänker efter, för egentligen är det inget nytt problem, enbart en ny manifestation av ett gammalt problem.
DanielM

Inlägg av DanielM »

Du har vitt brus i signalen.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Öh, knappast, däremot har jag jobbat i verkliga världen i 40 år.
DanielM

Inlägg av DanielM »

Vitt brus är ett naturligt brus och förekommer i verkligheten.
Man kan säga att vitt brus är slumpvärdesbrus. Det finns ingen exakt definition på variansen på vitt brus, men det brukar sättas till \(x \sim N(\mu, \sigma ^2)\) då det vita bruset är normalfördelat.

Får att få fram variansen så låter du en givare bara vara vid "steady state", dvs när \(\mu = 0\). I praktiken så låter du givaren bara vara i en viss tid tills den har "lugnat ned sig" och då mäter du givarens signal.

Du tar då medelvärde och hittar då \(\sigma ^2\).
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Jag börjar bli förvirrad och börjar ibland tro att jag läser tråden "självspelande piano".
Känslan är ibland ungefär densamma som ett sådant...
DanielM

Inlägg av DanielM »

Jag tycker det är intressant att ha en öppen dialog mellan olika individer. Vi alla sitter på unik kompetens och det är kul att bolla förslag och idéer. :tumupp:
Skriv svar