Crescendo

Berätta om dina pågående projekt.
danne_linkinpark

Inlägg av danne_linkinpark »

På denna förstärkaren kan det komma likspänning på utgången men jag hade också ett likspänningsskydd till högtalarna men det var inte inkopplat när jag provade , jag tyckte att högtalarna kunde väl inte skadas men det gjorde de:(
pagge
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av pagge »

Likspänningsskyddet skall inte behövas om du inte råkar bränna nåt i förstärkaren. Så länge den fungerar så skall den ej ge farlig likspänning ut.
På vilket sätt har diskanten gått sönder? Är den sprängd eller har spolen brunnit (mät ohm med multimeter)?
Senast redigerad av pagge 13 januari 2006, 01:20:04, redigerad totalt 1 gång.
danne_linkinpark

Det är spolen som har brunnit luktade inte gott:( Har resistans mätt!
pagge
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av pagge »

Jag kopplade upp steget i pspice och då jag slog på det fick jag en offset på som mest 800mV, som hade dött ner till 160mV efter 1 sekund och i princip försvann efter 2sek. Jag vet inte om det är tillräckligt för att döda en diskant men jag tror inte det. Vad som däremot hände var att steget oscillerade i 3MHz ibland. Nu fick jag inte riktigt tag på alla modellerna, istället för BC550 och BC540 använde jag bc557C och BC547C som är lite, men inte mkt, långsammare... kanske deras fel. Intressant ändå.

Vad jag kom å tänka på var, har du ett digitalt oscilloskop? Isåfall är det möjligt att de du trodde var 300khz egentligen var en nervikt högre frekvens.
Så, vad har du för oscilloskop och hur snabbt är det? Om du vill ha ett fungerande steg måste vi få bukt med eventuella självsvängningar. Så är det bara. Om vi sedan skall kunna hjälpa dig måste du orka svara på alla frågor :)

alltså:
*Vad har du för oscilloskop?
*Vilken frekvens är det _exakt_?

Edit: Jag simulerade lite och fick det stabilt i stimuleringen genom att ha R32 = 5Ohm och C16=300nF.

Alternativt kunde man öka
R7-R10 med en faktor 1.4
och sänka R11-R14 samt R21-R22 med samma faktor 1.4

3e och antagligen bästa alternativet är att öka förstärkningen på hela steget med en faktor c:a 2
dvs halvera R4 till c:a 500 Ohm.

Detta gjorde steget stabilt i PSpice iaf. Nackdelen är att de två sista alternativen försämrar distortionen med ungefär en faktor 2 pga minskad feedback. och det första ger en del effektutveckling i motståndet.
danne_linkinpark

Det är bakstycket som är kännsligt när det kommer emot de andra delarna av lådan börjar det brumma??

Bild: http://www.minhembio.com/forum/index.ph ... t&id=16529
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Hur många gånger har folk sagt till dig, att du ska se till att inget annat än skyddsjorden är anslutet till lådan?
pagge
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av pagge »

Vad jag ser har du fortfarande sjtjärnjorden fäst i bottenplattan :cry:

Inte för att vara otrevlig, men har du övervägt att läsa och följa de tips du får?
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Det är nog en gammal bild. Han har ju tagit bort slingan genom transformatorerna.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

danne_linkinpark: Det vore jättebra om du kunde ta nya bilder så vi ser hur du gjort så här långt. :)
danne_linkinpark

Ja har separat signal och skyddsjord!! Signaljord har inte kontakt med chassit! Signaljorden kommer från kondingarna!! Om jag tar bort bakstycket så den inte har kontakt med chassit försvinner brummet?

Bilder

http://www.minhembio.com/forum/index.ph ... t&id=16539

http://www.minhembio.com/forum/index.ph ... t&id=16540

http://www.minhembio.com/forum/index.ph ... t&id=16541
danne_linkinpark

Inte så bra bilder kanske?
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Har du mätt mellan signaljord och bakplåt?
danne_linkinpark

Nej
danne_linkinpark

Eller jo, Är ingen kontakt!!

Har provat allt som går att prova tror jag, om jag inte får det att funka snart lägger jag ner projektet för tilfället;(
pagge
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av pagge »

är du säker på att skärmen (signaljord) på RCA kontakterna i bakplåten inte har kontakt med själva bakplåten? Eftersom felet uppkommer då bakplåten tar i resten skulle jag gissa att bakplåten nånstans kommer i kontakt med signaljorden.

Edit: Se till att skrapa lite med multimeterproben när du mäter på ytor som t.ex. bakplåtden. Det är lätt att det blir ett ickeledande lager på metallytan.
Skriv svar