Nu har jag hottat upp mitt bygge lite till, MiaM gav mig tipset en gång för ganska länge sedan att jag borde införa ett par backspända dioder rätt över matningen, fattade då inte riktigt varför men har på senare tid fått lära mig lite varför det finns nåt som kallas frihjulsdioder.
Om vi leker med tanken att jag styr en motor med min KSU, om jag då skulle få för mig att stänga av den medans motorn går med fullt blås då kommer "strömmen vilja fortsätta gå" likt en generator och har man ingen frihjulsdiod som "kortsluter" kan man få tillbaka ganska hög spänning med omvänd polaritet rätt över utgångarna.
Jag tror detta även gäller vanliga induktanser (en motor är ju samtidigt mycket av en induktans).
Så jag har nu infört ett par frihjulsdioder.
Nästa steg, bygga en till KSU

MVH/Roger
PS
Jag har snålat med strömtåligheten vad gäller frihjulsdioderna men jag resonerar som såhär att dels är min 3A-dioder (BY2000) rätt feta, dels kommer det ALDRIG gå nån kontinuerlig ström genom dessa dioder samtidigt som jag dock kommer köra max 3A kontinuerligt ut MEN en titt i databladet säger att (korta) strömstötar uppemot 30A tåls av 4000-serien och det är då inte orimligt att tro att halvkorta 3A-stötar då också tåls (för vad jag gissar här är att den frihjulande strömmen aldrig kan bli större än den drivande strömmen).