Byggtråd CNC-fräs i epoxygranit

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
perra_e

Re: Byggtråd CNC-fräs i epoxygranit

Inlägg av perra_e »

Japp det går framåt :-)

Jag var lite för snabb i mina antaganden att det inte var skärmat. Signalkabeln från encodern är skärmad! Däremot är inte kabeln till motorn skärmad, men det kan man kanske leva med.

Angående längden på kablarna så räcker dom också då det är 50cm kabel på motorerna förutom de 3 meter som förlängningskablarna är. Detta gör att jag kommer nog använda det medskickade i alla fall, möjligen att man byter ut motorkabeln om ni ser stora problem med det.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
perra_e

Inlägg av perra_e »

Idag har det bl.a blivit lite 3D-utskrifter. Hållare till Mesa-korten för DIN-skena. Mesa-korten är för övrigt i München nu :)
Det kommer nog bli 3D-utskrivna dragavlastare för kablarna till servona med. Har inte hittat något på Thingivers men det skall inte vara så svårt att rita ihop.
Användarvisningsbild
NeoTech

Inlägg av NeoTech »

Kika på grabcad.com med, går o konvertera dom flesta filerna där till en 3D print.
perra_e

Inlägg av perra_e »

Just det, den siten hade jag glömt. Där fanns en del. Får se om det finns någon som passar.
perra_e

Inlägg av perra_e »

Det fans en som ser ut att funka perfekt. Det är bara att justera diametern på delen som sluter om kabeln + att man kan göra den delbar så att man slipper ta loss kontakten.
https://grabcad.com/library/cable-gland-pg29-1

Nu har Mesa-korten passerat tullen på Arlanda :tumupp:
Man kanske skulle jobba hemifrån i morgon om paketet dyker upp :D
perra_e

Inlägg av perra_e »

Lite uppdatering.
Hämtade Mesa-korten idag. Det var "just in time" för att inte bromsa upp bygget av elskåpet. Hade ju varit bra om dom kommit för ett tag sedan så att man kunnat testa lite, men jag är mycket glad att dom är här nu!!!

Har dragit klart nästan all kraftmatning. Fattas bara ett par sladdar för matning av 24V nätaggregat och till PC + Bildskärm. Det lutar åt att jag sätter dit ett par 220-uttag i skåpet för de sistnämnda. Det är ca 2m sladd från nätadaptrarna till både PC + bildskärm så jag kommer sätta dom i skåpet tänkte jag.

Ett par bilder på innanmätet av elskåpet så här långt. Blir rätt bra tycker jag själv men det finns säker saker man kunde gjort bättre. :D

I morgon hoppas jag att vi kan fortsätta på inneslutningen.
perra_e

Inlägg av perra_e »

Ingen inneslutning idag, men jag har fått igång Mesa-korten i Linuxcnc :D :tumupp: :D
Det var en hel del pill med att få till all konfigurering för att få igång 7i80-kortet som går ju via Ethernet. Finns inget stöd för det i pncconf.
Först fick jag köra pncconf med ett 5i25-kort och ett 7i77 i config-programmet.
Sedan blev det en del manuella justering med tillhörande surfning för att hitta rätt parametrar för 7i80.
Efter det hittade jag en del info om att uppdatera operativsystemet/linuxcnc då det visade sig att den image med debian + linuxcnc som ligger på hemsidan inte har allt stöd som behövs.
Sedan fick jag flasha om 7i80-kortet.

Efter dessa operationer så fick jag ut en begriplig fellogg och fick kommentera bort några rader i hal-filen (config-filen) i linuxcnc.
Till slut så hoppade det i alla fall igång. Nu kan man börja konfigurera å riktigt :D
thewho

Inlägg av thewho »

Kul att fler håller på med Linuxcnc :tumupp: Själv försöker jag få igång verktygsväxlaren :doh:
H.O

Inlägg av H.O »

Låter smidigt.... :roll:
perra_e

Inlägg av perra_e »

Nä, inte är det smidigt, men jag hoppas slutresultatet blir riktigt bra! Lite kul är det dock att grotta ner sig 8)

Säg till om du lyckas med verktygsväxlaren. Jag skall ha det på min fräs med!
perra_e

Inlägg av perra_e »

Tur att man är gräsänkling! Det tar tid med det mesta när man är helt ny på Linux, men nu har jag i alla fall fått ner latency till acceptabla nivåer. Stängt av allt lullull i BIOS och lagt in lite parametrar i Grub för att få Linux att jobba med endast en tråd. Det kund bli rätt höga spikar i latency annars på min maskin. Fixat lite annat smått och gott med som att skippa login m.m. Nä, nu är det läggdax för länge sedan!!!
perra_e

Inlägg av perra_e »

Nu är elkraften helt klar och jobbet med inkoppling av allt till Mesa-korten har börjat.

Jag har också provkört servona till axlarna nu och här dök det upp några riktiga överraskningar.

Interfacet skall klara +-10V för styrning och det gör det också. Men det visar sig att det är en jäkligt ful variant. Servot tar absolutvärdet av inspänningen så att +5V ger samma hastighet som -5V men i SAMMA riktning! Riktningen styrs av en separat ingång :evil: Dess utom blir det mycket vibrationer i servot när man matar det med en negativ spänning så i praktiken måste jag fixa något som skickar ut enbart positiv spänning + en signal för riktning.

När man använder speed-mode på servot så går det inte heller ner till 0rpm utan den snurrar på med 45 rpm ungefär. I torque-mode funkar det dock bra, men är inte helt rekommenderat har jag sett på LinuxCnc-forumet. Fast är regleringen inte 100% i servot kan kanske LinuxCnc fixa det tillräckligt bra. Detta är väl som vanligt då, man får vad man betalar för!

Nu är det ju inte några olösliga problem. Jag ser två sätt att lösa +-10V problematiken.
1. Man gör ett kort som tar absolutvärdet av inspänningen och genererar en riktningssignal. Riktningssignalen borde ganska enkelt gå att generera med en komparator. Angående likriktning hittade jag detta vid en snabb googling
2. Man kan troligen fixa detta i LinuxCnc. Har börjat leta lite + ställt en fråga i deras forum. Fördelen med att lösa det i LinuxCnc är att man blir tvungen att sätta sig in i det rätt detaljerat.

Några förslag/kommentarer på hur man skall lösa det hela?

Så här ser innehållet i elskåpet ut just nu.
H.O

Inlägg av H.O »

Menar du på allvar att servot INTE går att ställa om till +/-10V styrsignal (?), det är ju trots allt så mycket standard det kan bli...
perra_e

Inlägg av perra_e »

Tyvär verkar det så. Har inte gett upp ännu men det ser inte lovande ut just nu. Kan kanske finnas någon inställning jag missat. Får verkligen hoppad på det.
perra_e

Inlägg av perra_e »

Har fått svar från på linuxcncforumet att det är inte optimalt att lösa det via mjukvara då kan bli problem med timing mellan riktning och utvärde. Om jag inte har missat något, vilket jag hoppas, så är det nog ett extra hårdvaruinterface som gäller.
Skriv svar