Nu är elkraften helt klar och jobbet med inkoppling av allt till Mesa-korten har börjat.
Jag har också provkört servona till axlarna nu och här dök det upp några riktiga överraskningar.
Interfacet skall klara +-10V för styrning och det gör det också. Men det visar sig att det är en jäkligt ful variant. Servot tar absolutvärdet av inspänningen så att +5V ger samma hastighet som -5V men i SAMMA riktning! Riktningen styrs av en separat ingång

Dess utom blir det mycket vibrationer i servot när man matar det med en negativ spänning så i praktiken måste jag fixa något som skickar ut enbart positiv spänning + en signal för riktning.
När man använder speed-mode på servot så går det inte heller ner till 0rpm utan den snurrar på med 45 rpm ungefär. I torque-mode funkar det dock bra, men är inte helt rekommenderat har jag sett på LinuxCnc-forumet. Fast är regleringen inte 100% i servot kan kanske LinuxCnc fixa det tillräckligt bra. Detta är väl som vanligt då, man får vad man betalar för!
Nu är det ju inte några olösliga problem. Jag ser två sätt att lösa +-10V problematiken.
1. Man gör ett kort som tar absolutvärdet av inspänningen och genererar en riktningssignal. Riktningssignalen borde ganska enkelt gå att generera med en komparator. Angående
likriktning hittade jag detta vid en snabb googling
2. Man kan troligen fixa detta i LinuxCnc. Har börjat leta lite + ställt en fråga i deras forum. Fördelen med att lösa det i LinuxCnc är att man blir tvungen att sätta sig in i det rätt detaljerat.
Några förslag/kommentarer på hur man skall lösa det hela?
Så här ser innehållet i elskåpet ut just nu.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.