Skivspelarbygge

Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

Ett annat problem med mig är att jag faktiskt är halvt dyslektisk så jag orkar helt enkelt inte läsa en massa "skit" men tack ändå ;)

Det är roligare att tänka själv (och rådgöra med er duktiga människor på EF), planera, cadda (i paint, obs :D ), bygga, mäta och dokumentera.

Det riktigt roliga med att bygga själv är att det inte finns några recensioner i nån obskyr jävla tidning som talar om för folk hur det låter eller på annat sätt fungerar, är jag bara nöjd så räcker det oavsett vad folk sen tycker.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Det är inte skit det vi rekommenderar och att rådgöra med EFister kan inte vara att kasta ur sig en ide och förvänta sig få alla svaren serverade på ett fat.
Även om jag har en aning om hur mina projekt ska se ut ser jag det som en självklarhet att göra lite research innan jag sätter igång. Någon annan har kanske tänkt mina tankar redan och kommit fram till en FUNGERANDE lösning redan, vilken jag kan hugga helt eller delvis.
Man säger att definitionen på idioti är att göra samma misstag två gånger, men att inte lära av andras är väl nästan halv idioti.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

med dagens magneter så skulle det nog gå att göra magnetupphängd tallrik på vettigt sätt

en fulfundring man haft, om man har mycket tung men lättpinnande skivtallrik skull eman faktisk kunna ha två drivmotorer

en för normal drift, behöver inte vara mycket effket

men sedan en grövre som endast har till uppgift att få upp tallriken i nästan hastighet, och sedan koppla ur den mekaniskt

då löser man en hel del problem
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

De gamla klassiska och fina Connosseurverken hade en skivstart i form av en spak. Spaken satt i en liten rund mojäng med en liten gummikuts som petade till tallriken så att den startade åt rätt håll.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

soundbrigade skrev:Det är inte skit det vi rekommenderar och att rådgöra med EFister kan inte vara att kasta ur sig en ide och förvänta sig få alla svaren serverade på ett fat.
Även om jag har en aning om hur mina projekt ska se ut ser jag det som en självklarhet att göra lite research innan jag sätter igång. Någon annan har kanske tänkt mina tankar redan och kommit fram till en FUNGERANDE lösning redan, vilken jag kan hugga helt eller delvis.
Man säger att definitionen på idioti är att göra samma misstag två gånger, men att inte lära av andras är väl nästan halv idioti.
Då är väl jag en idiot då :D

Men det är roligt hur fullständigt olika vi tänker, du tycker man inte ska uppfinna hjulet på nytt och lära av andra hela tiden, jag tycker man ska tänka själv och om man så uppfinner hjulet på nytt, so what?

Så länge det handlar om privata grejer som hobby gör det väl inget om det blir halvmesyrer eller om man uppfinner nåt som nån annan redan kommit på, eller?

Ärligt talat hatar jag fullständigt High-End och Top Notch och sånt tjafs, jag vill bara ro ihop nåt som fungerar modell mat.

Eller måste folks mat smaka bäst i världen precis hela tiden?

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Nu har jag "uppgraderat" min analoga ritning över hur jag kommer styra min stegmotor.

Den är nu försedd med pitch-kontroll (som kan nyttjas till "mekanisk" rampning mha servo) sen har själva Wien-bryggan uppgraderats detta för att med 3 som linjär förstärkning kommer den inte riktigt fungera, den är väldigt kinkig att både fås att starta och att inte överstyras så ett trick är att nyttja en lampa för detta innebär att när det går ström (läs hög utgångsamplitud) så ökar lampans resistans något pga värmen som får till följd att förstärkningen sjunker något vilket gör att amplituden hos sinus blir oklippt och fin. Teoretiskt kan man sätta en PTC där istället men det är inte lika roligt :)

MVH/Roger
PS
Och soundbrigade, nog sneglar jag på andras lösningar allt (men inte mer än jag måste), Wien-bryggan och det fasvridande all-pass filtret har t.ex Walter G. Jung konstruerat.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

rogerk8 skrev:Då är väl jag en idiot då :D
Du är visst ingen idoit, det vet vi båda gamska bra. Det jag menar är att många lösningar kommer till en genom att man kollar i "regelböckerna". Det bästa som fanns på min tid var halvledartillverkarnas applikationsböcker och -blad. Även om man inte plankar rakt av kan man få en knuff åt ett annat håll. Det fins en rörblogg med massor av applikationstips där man också tar upp varianter av kopplingar, som inte fungerar, fungerar dåligt eller i längden är skadliga för ingående komponenter. Sådant sparar många nerver och checkkontot.

Glöm heller inte att det inte är någon skillnad att googla fram lite lösningsförslag mot att "googla" id'eer på EF.

För att komma till topic, fundera på följande:
Hur sitter motorn i förhållande till tallriken?
Vad för slags tonarm? Hur "flyter" en tangentialarm - ett alurör med lufthål och liftpump, eller en V-profil på vilken en vagga glider på små kullager.
Motor - AC, DC, stegmotor? En hadtighet eller flera?
Hur fjädrar du av skivtallriken? Dubbla chassin, flyter på magneter ...?
Vad har du för lagring på skivtallriken? I den modell jag hänvisade till nyss tar an upp detta problem. Fel fjädringskomponenter ger oljud och förtida kollaps.

Jag har ställt fråga om det där stenmaterialet, men det kan dröja och det kan bli negativt svar.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Intressant :)
Hur sitter motorn i förhållande till tallriken?
Den sitter högst upp till vänster säg 25cm från skivtallrikens centrum och i 120-gradig vinkel mellan centrum och tonarmens infäste som också kommer sitta c.a 25cm från centrum.
Vad för slags tonarm? Hur "flyter" en tangentialarm - ett alurör med lufthål och liftpump, eller en V-profil på vilken en vagga glider på små kullager.
Tonarmen blir inte en tangentialarm utan en vanlig, har aldrig gillat tangential för det är för pretentiöst.
Motor - AC, DC, stegmotor? En hadtighet eller flera?
Motorn blir nog en stegmotor (och bara en hastighet) lite för att den faktiskt är lätt att hastighetsstyra (då det bara är frekvensen som styr), om jag tänker efter här så behöver jag inte ens pitch-kontroll och "stroboskop" (annat än för skoj) då jag bara trimmar in rätt frekvens (som tom skulle kunna sättas exakt mha 1%-tiga motstånd och kondingar).

Jag har precis beställt min stegmotor och ska leka lite med den först.
Hur fjädrar du av skivtallriken? Dubbla chassin, flyter på magneter ...?
Det här har jag inte tänkt på alls? Hjälp mig :) Kanske man kan montera några slags fjädrande fötter under de tre stegmotorerna jag preliminärt tänkt använda (två som passiva lager även om det tydligen inte funkar för varesig skivtallriken eller tonarmen, men kullager är tänkt att komma till och höjden samt en axel att placera kullager-arrangemanget på får jag på köpet)?
Vad har du för lagring på skivtallriken? I den modell jag hänvisade till nyss tar an upp detta problem. Fel fjädringskomponenter ger oljud och förtida kollaps.
Jag siktar preliminärt på en egen konstruktion av kullager, jag har berättat det tidigare men tar det igen för sammanhangets skull dvs på stegmotor-axeln monterar jag först ett borrstopp som är lött i lite cirkulär bit plåt (>3mm) sedan lägger jag ett kullager på det och därefter trär jag på ett rör där det återigen är pålött en cirkulär plåtbit (>3mm) fast nu av lite större diameter säg 10cm och då röret har LP-skivans håldiameter liksom skivtallrikens håldiameter (7mm) så är arrangemanget klart. Detta funkar dock inte riktigt i praktiken då stegmotorns axel dels är 21mm men även 6,35mm grov dvs skivtallriken skulle behöva vara typ <10mm tjock om bara stegmotorns axel skall nyttjas eller så måste rörets gods vara < (7-6,35)/2mm. Att skivtallrikens tjocklek bör vara <10mm har att göra med att, om man bara nyttjar stegmotorns axel som den är, för den är ändå väldigt nära ideal diameter (7mm), så bygger kullagret lite samtidigt som axeln bör sticka upp ur skivan åtminstone 5mm vilket ger nånstans 8+3+7+3+10+3+2+5=(borrstopp+plåt+kullager+plåt+skivtallrik+gummi+skiva+utstick)=41mm, så det går inte :)

Jag tackar för att du inte tycker jag är en idiot.

Sen får ni försöka ta mig för den jag är (jag har slutat be allt och alla om ursäkt hela tiden),

Jag läser inte gärna andras saker, lite egoistiskt egentligen för hur ska andra orka hjälpa mig om jag inte orkar hjälpa dom?

Ett enkelt svar på det är nåt som jag redan upplevt ett par gånger här, jag har guidat folk till att bygga saker som inte fungerar och jag vill inte ha mer sånt på mitt samvete.

Så det är lite av självbevarelsedrift som gör att jag inte lägger mig i andras projekt även om intresset finns.

Och som sagt jag gillar inte att bara läsa saker för läsandets skull, jag skulle behöva fler liv för att hinna med det.

MVH/Roger
PS
Stenmaterialet kan få dröja (och tom utebli), det är ingen brådska då detta bara är en långt ifrån färdigplanerad kul lek :)

Jo jag har tänkt på en sak, en vanlig DC-motor har inte så stort passivt moment, kanske ett par sådana tom skulle fungera som lager för både skivtallriken och tonarmen?
datajompa

Inlägg av datajompa »

Nog måste väl en stegmotor vara den minst lämpliga motortypen för en skivspelare? Jag trodde först att du skulle ha stegmotorn till att flytta tonarmen, vilket i sig låter som en dålig ide då spelaren nog förvandlas till en svarv.

Om du ändå ska ha tillräckligt avancerad elektronik för att styra en stegmotor så får du nog mycket mer ut av en vanlig DC-motor. Traditionellt försöker man ju ha tung skivtallrik och det kan aldrig vara bra för stegmotorn.

Hastigheten mäts mycket lämpligare med en encoder av något slag på skivtallriken. Hela poängen med stegmotorn är ju precisa långsamma steg och snabba förändringar - precis det du INTE vill ha hos en skivspelare.

Började däremot fundera på om man inte borde kunna ersätta en laserpickup med ultraljuds-"radar" ?
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Med lager avsåg jag hur skivtallriken var lagrad. Jag vill minnas att i Hiragas dundermaskin satt det en pinne upp i tallriken och högst upp satt det en kula i något ultrahårt material för att det inte skulle nötas ner och för att inte gnissla.

Om fjädring: det finns ett material som när set heter sorbotan kostar 100 spänn per kvadratcentimeter (typ) och när samma material heter polyuretangummi kostar hundradelen av det. Skulle kunna tänka mig två skivor med det materialet emellan och tallriken upp hängd i ena skivan och andra skivan fjädrad mot ett hyllplat.
Jag byggde en on Seiko Solid-1 och hade två skivor möbelplyfa med blyasfaltmattor emellan.
hsd

Inlägg av hsd »

Med lager avsåg jag hur skivtallriken var lagrad. Jag vill minnas att i Hiragas dundermaskin satt det en pinne upp i tallriken och högst upp satt det en kula i något ultrahårt material för att det inte skulle nötas ner och för att inte gnissla.
:mrgreen: en diamant......
i urverk används safirer till nålspetslager
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Hmm... Så bara för att du råkat ut för att hjälpt andra att bygga något som inte funkat, så vill du inte läsa något om andras lösningar? Det var ett nytt synsätt måste jag säga.
Och det är inte ett dugg egoistiskt. Det står ju redan skrivet, och författaren kunde nog inte bry sig mindre om någon okänd läser det eller inte.
Jag tycker snarare du gör dig själv en otjänst genom att inte aktivt söka reda på och bygga vidare på andras forskning och erfarenheter. Åtminstone i form av framsteg.
Men om du känner dig glad och tillfredsställd på ditt vis så är ju det bra. :)

Själv skulle jag bara tycka det varit slöseri med tid att under en tid komma fram till en lösning, som senare visar sig ha funnits dokumenterad sedan länge. Oftast tänker jag att någon annan måste ju redan ha kommit på det här, och lägger hellre ett par minuter på att leta reda på den infon och utgå från den.

Men det ska bli intressant att se hur din skapelse ter sig. Ljud lär det nog iaf komma ur den, det är jag säker på. :D
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Tack för din uppmuntran!

Ja, jag är lite knäpp med dagens mått mätt för det du och andra säger är naturligtvis helt riktigt dvs att inte ta vara på andras lösningar och framsteg är ren idioti, men jag skiter högaktningsfullt i det :D

Jag gillar mest att klura själv med min ringa kunskap men jag skulle inte lika enkelt komma nån vart om jag inte hade er EFister, som han sa, att testa mina ide'er på för det är ju så enkelt att jag faktiskt inte kan nåt, vilket jag tycker är en styrka att kunna erkänna dvs att man inte är fullärd vilket ingen människa egentligen kan bli, samtidigt som jag ändå har en viss koll på vilka typer av hårdvara som finns där ute men sen hur man knåpar ihop det, det kan jag inte alls.

Speciellt (elektro)mekanik såsom motorer suger jag på, som ni ju redan märkt :D

Kolla t.ex in den här blundern: Jag bad en vän beställa min stegmotor och samtidigt bad jag honom köpa en läsgaffel varvid jag förklarade att jag skulle ha den till att kontrollera rotationshastigheten hos motorn, hur mycket har man förstått då? :D

MVH/Roger
PS
Jag har beställt en till motor idag, en DC-motor (som rekommenderas för t.ex modellflyg, 16000 rpm) för 85 spänn på Conrad, tänker mig nämligen att dess passiva moment är mycket lägre än stegmotorns, kanske tom så lågt att jag kan använda den som tonarmslager, vad tror du?

Här är den förresten: https://www.conrad.se/?websale8=conrad- ... ent=244503

Jo en annan sak, jag har nog missförstått hur ett kullager fungerar. Efter att ha studerat dom i Conrad så är jag besviken över att de inte tycks vara gjorda för axiell belastning för kulorna sticker ju inte ut :doh:
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Hur menar du att de inte sticker ut?
Kullagerkulor sticker väl aldrig ut utanför lagerbanan :humm:
Kör med axiallager då, eller koniska lager som man förspänner mot varandra som på bilar och cyklar.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Jo, jag har för mig att kulorna kan sticka ut på båda sidor dvs cylinderdelen (som håller ihop allt) är av lägre höjd än kulornas diameter så kulorna sticker ut på båda sidor varvid man kan använda det som axiellt lager, vilket var min tanke.

Jag har för mig jag sett sådana kullager men jag verkar ha drömt för jag hittar det inte på Conrad, bara mängder med kullager för radiell belastning.

MVH/Roger
Skriv svar