Intressant
Hur sitter motorn i förhållande till tallriken?
Den sitter högst upp till vänster säg 25cm från skivtallrikens centrum och i 120-gradig vinkel mellan centrum och tonarmens infäste som också kommer sitta c.a 25cm från centrum.
Vad för slags tonarm? Hur "flyter" en tangentialarm - ett alurör med lufthål och liftpump, eller en V-profil på vilken en vagga glider på små kullager.
Tonarmen blir inte en tangentialarm utan en vanlig, har aldrig gillat tangential för det är för pretentiöst.
Motor - AC, DC, stegmotor? En hadtighet eller flera?
Motorn blir nog en stegmotor (och bara en hastighet) lite för att den faktiskt är lätt att hastighetsstyra (då det bara är frekvensen som styr), om jag tänker efter här så behöver jag inte ens pitch-kontroll och "stroboskop" (annat än för skoj) då jag bara trimmar in rätt frekvens (som tom skulle kunna sättas exakt mha 1%-tiga motstånd och kondingar).
Jag har precis beställt min stegmotor och ska leka lite med den först.
Hur fjädrar du av skivtallriken? Dubbla chassin, flyter på magneter ...?
Det här har jag inte tänkt på alls? Hjälp mig

Kanske man kan montera några slags fjädrande fötter under de tre stegmotorerna jag preliminärt tänkt använda (två som passiva lager även om det tydligen inte funkar för varesig skivtallriken eller tonarmen, men kullager är tänkt att komma till och höjden samt en axel att placera kullager-arrangemanget på får jag på köpet)?
Vad har du för lagring på skivtallriken? I den modell jag hänvisade till nyss tar an upp detta problem. Fel fjädringskomponenter ger oljud och förtida kollaps.
Jag siktar preliminärt på en egen konstruktion av kullager, jag har berättat det tidigare men tar det igen för sammanhangets skull dvs på stegmotor-axeln monterar jag först ett borrstopp som är lött i lite cirkulär bit plåt (>3mm) sedan lägger jag ett kullager på det och därefter trär jag på ett rör där det återigen är pålött en cirkulär plåtbit (>3mm) fast nu av lite större diameter säg 10cm och då röret har LP-skivans håldiameter liksom skivtallrikens håldiameter (7mm) så är arrangemanget klart. Detta funkar dock inte riktigt i praktiken då stegmotorns axel dels är 21mm men även 6,35mm grov dvs skivtallriken skulle behöva vara typ <10mm tjock om bara stegmotorns axel skall nyttjas eller så måste rörets gods vara < (7-6,35)/2mm. Att skivtallrikens tjocklek bör vara <10mm har att göra med att, om man bara nyttjar stegmotorns axel som den är, för den är ändå väldigt nära ideal diameter (7mm), så bygger kullagret lite samtidigt som axeln bör sticka upp ur skivan åtminstone 5mm vilket ger nånstans 8+3+7+3+10+3+2+5=(borrstopp+plåt+kullager+plåt+skivtallrik+gummi+skiva+utstick)=41mm, så det går inte
Jag tackar för att du inte tycker jag är en idiot.
Sen får ni försöka ta mig för den jag är (jag har slutat be allt och alla om ursäkt hela tiden),
Jag läser inte gärna andras saker, lite egoistiskt egentligen för hur ska andra orka hjälpa mig om jag inte orkar hjälpa dom?
Ett enkelt svar på det är nåt som jag redan upplevt ett par gånger här, jag har guidat folk till att bygga saker som inte fungerar och jag vill inte ha mer sånt på mitt samvete.
Så det är lite av självbevarelsedrift som gör att jag inte lägger mig i andras projekt även om intresset finns.
Och som sagt jag gillar inte att bara läsa saker för läsandets skull, jag skulle behöva fler liv för att hinna med det.
MVH/Roger
PS
Stenmaterialet kan få dröja (och tom utebli), det är ingen brådska då detta bara är en långt ifrån färdigplanerad kul lek
Jo jag har tänkt på en sak, en vanlig DC-motor har inte så stort passivt moment, kanske ett par sådana tom skulle fungera som lager för både skivtallriken och tonarmen?