Högtalarkonstruktion, del II
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Re: Högtalarkonstruktion, del II
Har du i för mycket ull får det motsatt effekt. T.ex så mycket att du måste trycka ner elementen när du ska skruva fast dem. 

- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
DEn här gången fick fronten vara furu. Lådan är 12mm MDF, limmad, ingen skruv eller spik. MDF har en trist egenhet att skiva sig.
Jag har ungefär två lager dämpmakerial men det kan ändra sig under resans gång.
Jag har ungefär två lager dämpmakerial men det kan ändra sig under resans gång.
- Spisblinkaren
- EF Sponsor
Det är roligt att du säger det för ungefär där vill jag ligga med ullen.MadModder skrev:Har du i för mycket ull får det motsatt effekt. T.ex så mycket att du måste trycka ner elementen när du ska skruva fast dem.
Man har liksom tryckt in en "massa" ull och när man sen skall montera elementen så ska man behöva trycka en aning på elementet för att få ner det så man kan skruva fast det.
Det är i alla fall min amatörmässiga filosofi

MVH/Roger
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Jo men vad är det du vill uppnå med det? Vad ger din filosofi för tänkt resultat?
Ull tar ju upp plats det med, och det gör volymen mindre. Efter en viss gräns "lurar" det inte elementet att spela som i en större låda längre, utan den blir helt enkelt mindre.
Jag stoppar i ull för att förhindra att ljudvågorna studsar runt mellan väggarna. Det räcker gott och väl för mig med en luftig stoppning, som i soundbrigadens bilder.
Ull tar ju upp plats det med, och det gör volymen mindre. Efter en viss gräns "lurar" det inte elementet att spela som i en större låda längre, utan den blir helt enkelt mindre.
Jag stoppar i ull för att förhindra att ljudvågorna studsar runt mellan väggarna. Det räcker gott och väl för mig med en luftig stoppning, som i soundbrigadens bilder.
- Spisblinkaren
- EF Sponsor
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Hohum hrm host host...
Du svarade inte på min fråga. Vad var din tanke med att fylla i extra mycket ull?
[edit]
Det har ju såklart också att göra med frekvenserna. Olika dämpmaterial dämpar faktiskt olika frekvenser olika mycket.
Glasfiber t.ex dämpar inga frekvenser alls vad jag läst. Det är kanske bra om man bara inte vill ha burkigt ljud men inte påverka ljudet i övrigt. Dock säger vissa att fibrerna i glasfiber inte alls är bra för högtalaren.
Och en välstoppad låda får också en något lägre resonansfrekvens.
Du svarade inte på min fråga. Vad var din tanke med att fylla i extra mycket ull?

[edit]
Det har ju såklart också att göra med frekvenserna. Olika dämpmaterial dämpar faktiskt olika frekvenser olika mycket.
Glasfiber t.ex dämpar inga frekvenser alls vad jag läst. Det är kanske bra om man bara inte vill ha burkigt ljud men inte påverka ljudet i övrigt. Dock säger vissa att fibrerna i glasfiber inte alls är bra för högtalaren.

Och en välstoppad låda får också en något lägre resonansfrekvens.
- Spisblinkaren
- EF Sponsor
Första delaen av filosofin var väl mest lite naiv dvs att lös ull i högtalaren knappast hålls på plats så om man mha elementen kan fixera ullen en aning så vore det bättre (samtidigt, lite fladdrande ull har väl ingen dött av
).
Andra delen av filosofin är då detta med förändringen av ljudhastigheten (och därmed emulerat större låda).
Här tycker jag att om ljudhastigheten verkligen skall påverkas så måste det finnas rejält med ull i lådan (och inte bara utmed sidorna).
Samtidigt köper jag ditt argument att det ju gäller att mha ullen "höja" volymen mer än man sänker den (med själva ullens volym, alltså).
Så det är klart att här måste kompromissas.
Men om man som i mitt fall mest vill undvika burkigt ljud då tror jag faktiskt jag valt fel dämpmaterial och approach.
Jag borde inte köpt nåt dämpmaterial alls utan skjutit/självhäftat fast bitumen-mattor på alla sidorna istället.
Fast nu är ju lådorna bokstavligt talat spikade, så det kommer inte hända
Nej, jag kommer göra som jag sa ovan dvs knö in massa dämpmaterial och sedan skita i den sämre basgången.
MVH/Roger

Andra delen av filosofin är då detta med förändringen av ljudhastigheten (och därmed emulerat större låda).
Här tycker jag att om ljudhastigheten verkligen skall påverkas så måste det finnas rejält med ull i lådan (och inte bara utmed sidorna).
Samtidigt köper jag ditt argument att det ju gäller att mha ullen "höja" volymen mer än man sänker den (med själva ullens volym, alltså).
Så det är klart att här måste kompromissas.
Men om man som i mitt fall mest vill undvika burkigt ljud då tror jag faktiskt jag valt fel dämpmaterial och approach.
Jag borde inte köpt nåt dämpmaterial alls utan skjutit/självhäftat fast bitumen-mattor på alla sidorna istället.
Fast nu är ju lådorna bokstavligt talat spikade, så det kommer inte hända

Nej, jag kommer göra som jag sa ovan dvs knö in massa dämpmaterial och sedan skita i den sämre basgången.
MVH/Roger
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Ullen sitter ju hyfsat ihop ändå, så ett par häftklammer här och där lär nog hålla det på plats tror jag.
Men hur du än gör, försök se till att inget kommer åt högtalarmembranet på baksidan. Det kommer inte låta bra alls annars.
Du har rätt i det att vill man stämma lådan, så ska man använda mycket dämpull. Men det måste vara så pass luftigt att ljudet verkligen KAN studsa omkring bland alla trådar, och inte stoppas av en ullplugg.
Du vet, de här gamla hederliga öronpropparna av märket POP, är ju nån slags dämpull med plastfilm runt.
Men hur du än gör, försök se till att inget kommer åt högtalarmembranet på baksidan. Det kommer inte låta bra alls annars.
Du har rätt i det att vill man stämma lådan, så ska man använda mycket dämpull. Men det måste vara så pass luftigt att ljudet verkligen KAN studsa omkring bland alla trådar, och inte stoppas av en ullplugg.

Du vet, de här gamla hederliga öronpropparna av märket POP, är ju nån slags dämpull med plastfilm runt.

- Spisblinkaren
- EF Sponsor
Tack för ditt svar, MadModder!
Nu tänkte jag emellertid berätta att idag fick jag äntligen köpt slipmaskinen+slippapper (för modesta 325:-).
Jag blev av enkelhetsskäl att köpa slippapper i set.
Detta set innehåller (5 av varje, vilket nog räcker):
1) 40
2) 80
3) 120
4) 180
5) 240
Och jag hade siktat på
1) 60
2) 120
3) 240
men nu tror jag det blir att jag kör med
1) 40
2) 120
3) 240
Vad tror ni om det?
MVH/Roger
PS
Nu hoppas jag bara vädret inte blir för kallt i veckan så jag kan stå på balkongen och slipa (samt lacka) mina högtalare.
Jag var på väg att köpa munskydd också men det minsta antalet dom hade var två och setet kostade 99 spänn vilket jag tyckte var för mycket.
Nu hoppas jag istället att det småblåser lite ute så jag slipper problem med damm (i lungorna)
Nu tänkte jag emellertid berätta att idag fick jag äntligen köpt slipmaskinen+slippapper (för modesta 325:-).
Jag blev av enkelhetsskäl att köpa slippapper i set.
Detta set innehåller (5 av varje, vilket nog räcker):
1) 40
2) 80
3) 120
4) 180
5) 240
Och jag hade siktat på
1) 60
2) 120
3) 240
men nu tror jag det blir att jag kör med
1) 40
2) 120
3) 240
Vad tror ni om det?
MVH/Roger
PS
Nu hoppas jag bara vädret inte blir för kallt i veckan så jag kan stå på balkongen och slipa (samt lacka) mina högtalare.
Jag var på väg att köpa munskydd också men det minsta antalet dom hade var två och setet kostade 99 spänn vilket jag tyckte var för mycket.
Nu hoppas jag istället att det småblåser lite ute så jag slipper problem med damm (i lungorna)

Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- Spisblinkaren
- EF Sponsor
Hur mycket kan man teoretiskt öka lådvolymen med optimal mängd ull?
Om det inte går att säga exakt, ge mig en uppskattning
MVH/Roger
Om det inte går att säga exakt, ge mig en uppskattning

MVH/Roger
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Jag har aldrig försökt räkna på det ens. Men jag har för mig jag läste nånstans att man kan få det upp till +40% vid optimal fyllning. Det låter ju oerhört mycket egentligen. Så ta det inte för fakta. Mer som långväga hörsägen. 

- Spisblinkaren
- EF Sponsor
- Spisblinkaren
- EF Sponsor
Gick på en nit idag.
När jag skulle montera ihop arbetsbänken från clas-olle saknades precis alla bultar/muttrar/brickor.
I morgon ska jag försöka få dom att ge en uppsättning till mig utan att egentligen ha ett riktigt kvitto.
Kvittot kan dock trollas fram för det är betalt med kort.
Hoppas dom skiter i kvittot och bara ger mig en uppsättning skruvar, typ
Tråkigt för det är fint väder här i Göteborg så jag hade tänkt montera ihop arbetsbänken och ställa mig på balkongen och börja slipa.
MVH/Roger
När jag skulle montera ihop arbetsbänken från clas-olle saknades precis alla bultar/muttrar/brickor.
I morgon ska jag försöka få dom att ge en uppsättning till mig utan att egentligen ha ett riktigt kvitto.
Kvittot kan dock trollas fram för det är betalt med kort.
Hoppas dom skiter i kvittot och bara ger mig en uppsättning skruvar, typ

Tråkigt för det är fint väder här i Göteborg så jag hade tänkt montera ihop arbetsbänken och ställa mig på balkongen och börja slipa.
MVH/Roger
- Spisblinkaren
- EF Sponsor
Gick inte att tigga till sig skruvar.
Dessa är dock standard så jag kommer i morgon gå till Järnia och köpa dom i lösvikt.
MVH/Roger
Dessa är dock standard så jag kommer i morgon gå till Järnia och köpa dom i lösvikt.
MVH/Roger
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Skriv, eller ring till Clas!
Jag minns att jag köpte ett litet skåp från IKEA där skruvar till ett handtag var så dåliga att de brast. Ringde och fick nya grejer OCH en badhanduk.
Jag minns att jag köpte ett litet skåp från IKEA där skruvar till ett handtag var så dåliga att de brast. Ringde och fick nya grejer OCH en badhanduk.