H-brygga

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
Xyzzy

Inlägg av Xyzzy »

$tiff: Åhh, f'låt, tänkte inte så långt :oops:
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

MICKE skrev:Varför använder ni inte frihjulsdioder så att Emk'n i motorn inte förstör transistorerna då transistorn bytar tillstånd från on->off? Onödig effekt går till spillo över transistorn, den effekten kan ju användas för att hålla medelströmmen genom motorn hyfsat konstant (mha frihjulsdioder), eller är jag ute på hal is?

/Micke
Jag vet inte om jag riktigt är med på vad du menar där, men jag har experimenterat lite med extra frihjulsdioder över den motor jag tänkt driva sen, men det hjälper knappt något alls med avseende på spänningen orsakad av motorns självinduktion då man tillämpar PWM. Kanske är de integrerade frihjulsdioderna snabbare än en 1N4007?
MICKE
Kontakt:

Inlägg av MICKE »

Ja så kan det nog vara.
Användarvisningsbild
RDX*
EF Sponsor

Inlägg av RDX* »

Jag tyckte frihjulsdioder gjorde ganska stor skillnad.

Kolla in:
http://www.geekjoan.com/forum/viewtopic ... 0%2A#15980

Det kan bli en ganska kraftig spänningspik som kan förstöra FET:arna.
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

>> RDX*

Hade inte FETarna du använde integrerad frihjulsdiod?

Motorn jag leker med ligger ändå på ca 1A i obelastad drift, 18V (finns bilder några sidor bak i tråden).
En större motor borde väl ha högre induktans och ge ännu elakare spikar än den lilla du lekte med, men jag har inte lyckats mäta upp några spikar som överstiger matningsspänningen (med oscilloskop).

Jag har nyss beställt en bra webcam, så kan jag visa vad jag menar med mina mätningar...
Användarvisningsbild
RDX*
EF Sponsor

Inlägg av RDX* »

Jo FETarna jag använde hade integrerande frihjulsdioder. Jag körde en hel del utan extra dioder och FETarna gick varken sönder eller blev varma. Men om man vill vara helt säker på att konstruktionen blir hållbar så ska man använda frihjulsdioder.

Motorn jag använde drog 0.27A @ 5,25V obelastad. Så det finns en risk att dina späningsspikar blir >30V. Det underlättar om du har ett minnes- oscilloskop för att undersöka späningsspikarna.
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Räcker det inte med ett vanligt oscilloskop och att köra motorn med PWM för att kunna observera spikarna, de borde ju uppkomma vid varje period? Eller är det när man släpper matningen till motorn en längre stund som spiken kommer?
Användarvisningsbild
RDX*
EF Sponsor

Inlägg av RDX* »

När jag mätte så var dom lite oregelbundna.

Sen var det inte samma spänningsspik på FETarna där uppe som FETarna där nere.

Vad kör du med för PWM frekvens, falltider?
evert2

Inlägg av evert2 »

Går det inte att köra i "average-mode" för att få fram en "genomsnitts-period"
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Sådär. Nu kommer nästa vesion:

--> Schema 4.1 <--

Hoppas jag inte hade lika mycket otur när jag tänkte denna gången :eh:

Komponentlista. Nja, godtyckligt :P
R10, R12: 1 kOhm
R8,R9: Beror på OK1
Resten 10k
C3, C4: 10µF
D1: beror på V+
C1, C2: beror på motorn
D2, D3: 1N4148 är väl lämpliga...
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

RDX* skrev:När jag mätte så var dom lite oregelbundna.

Sen var det inte samma spänningsspik på FETarna där uppe som FETarna där nere.

Vad kör du med för PWM frekvens, falltider?
Jag har provat de frekvenser som matchar bra i PICens register vid 20MHz; 1,22kHz, 2,44kHz, 4,88kHz, 9,76kHz och 19,52kHz.

Lägre frekvens gär motorn starkare :humm:
Vid 19,52kHz märkas det att H-bryggan inte hinner med riktigt. Närmare bestämt optokopplarna.
Jag har tänk köra den på 9,76kHz eftersom det är den bästa kompromissen mellan prestanda och oljud :wink:

Edit: Falltid. Just nu har jag inte motorn inkopplad, utan håller påa tt experimentera med en spole kopplad till H-bryggan. Falltiden är uppskattningsvis 1µs. (Hoppas du menar tiden för den fallande flanken på utgående signal)
Senast redigerad av $tiff 28 juni 2004, 20:27:20, redigerad totalt 1 gång.
evert2

Inlägg av evert2 »

$tiff: Det ser ut som båda övre FET-trissorna leder ström samtidigt!

Om T5 leder ström så matas T8 med en bas-ström via R5....detta gör att T6 får en bas-ström!
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

>> evert2

Ja, det stämmer ju förvisso. Min tanke är att man ska dimensionera, i detta fallet, R12 i förhållande till R3 så att T6 inte kan öppna på det sättet. Går det?
evert2

Inlägg av evert2 »

Jag tänker så här:

Koppla bort T8 ans anslutning till R13 ( ha eventuellt kopplingen mellan T 8 och R12 kvar kvar ......sen kan man tänka sig att en del av strömmen från T5.....får gå vidare för att styra en trissa som sänker getespänningen på T4........kan det vara nåt.........?
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

visst, det fungerar säkert bättre, men det innebär ytterligare två trissor och fyra motstånd. Jag tycker de är många som det är nu...

Målet ligger ju i att skapa en H-brygga med "de fyra funktionerna" via två ingångar och så lite komponeneter som möjligt. Dessutom får det ju bara vara N-kanal. En blandad N- & P-kanal har jag ju så gott som slutfört nu.
Skriv svar