Gitarrrörförstärkare modell HiFi

überfuzz

Re: Gitarrrörförstärkare modell HiFi

Inlägg av überfuzz »

bellasoda skrev:Välj t ex en Fender-liknande krets, och som tidigare sagts så kan det samtidigt vara bra att lägga till lite extra förstärkning på insignalen. Ett förslag från min sida är att du behåller ditt schema ungefär som det ser ut, men att du lägger till ett gitarrspecifikt ingångssteg t ex med en dubbeltriod ECC83 på det här viset:

Bild
Åhå, Frender-wibbar!

Vad får du för brytfrekvens på utgången från andra steget, ser aningen hög ut. Motsatt gäller väl för bright switchen. Den brytfrekvensen ser ut att bli aningen låg... :humm: Men men, när det gäller gitarrförstärkare är det ju alltid smaken som är viktigast. Varför har du en 820 Ohmare i katoden på andra steget och inte 1k5 som på första..? Dvs, varför driver du stegen så olika hårt? Har du byggt den? Alltid kul med ljudexempel. :-)
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Mid-ratt kan vara rätt användbart inte bara för instrument utan även i andra sammanhang.

Exempelvis om man spelar megamixen med Boney M-låtar som kom på slutet av 80-talet så passar det utmärkt att vrida en tiondels varv fram och tillbaka på mid-ratten allt eftersom mixen byter mellan låtar med olika starkt mellanregister. Lite dåligt att den som gjort mixen inte trollat till detta själv, men men. Jag minns att jag hade riktigt bra känsla för det där, när mixen bytte låt så vred jag lite smidigt på ratten åt ena eller andra hållet.

För att åstadkomma samma förändring med bas+diskant-reglagen så skulle man behöva tre händer. Två händer för att vrida bas+diskant åt ena hållet och en tredje för att reglera volymkontrollen åt andra hållet.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Inlägg av Spisblinkaren »

Det där är mycket sant MiaM men det är exakt det jag menar.

Om man har just tre händer behövs alltså inte mid :)

Dessutom har jag inte riktigt plats för alla rattar.

MVH/Roger
PS
Vad tycker du annars om min koppling (vad beträffar bas/diskant och mix), kommer det fungera?

Som jag förstår det tappar jag runt 10dB (bas/diskant på mitten) + 6dB (mix på mitten)=-16dB

Så min känslighetsuträkning om 4mV för 4W i 4 Ohm är fel, behöver nästan 20dB till.

Mikrofonerna belastas sedan olika map frekvens men belastningen går från typ 3,7M (LF) till 1,7M//2M~1M (HF) samtidigt som det är fritt fram att välja en belastning mycket mindre än denna (kanske 100k) rätt över, fråga är dessutom vad som är optimal last för en (dynamisk) mikrofon.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

superx skrev:Fast, ultra-linear är ju just negativ återkoppling?

Hursomhelst, EQ-kopplingen fungerar nog, men du tappar kanske 30dB signal innan första förstärkningen.
-16dB uppskattar jag det till (Bass; Treble; Mix)=mitten.

Tack för att du påpekade det.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Jag har beslutat bygga en testrigg av alltihopa.

Storleken kommer vara sådan att den får plats i mina KLS.

Under laminatet monterar jag en ram som är på minst 12X55mm.

Långsidan närmast mig monterar jag alla rattar som jag tänkt ha på ovansidan av KLS.

På samma sida fast ovanifrån monterar jag ett gäng sockerbitar.

Signalerna från alla reglage kommer gå från reglagen och upp igenom ett eller flera hål i laminatet och skruvas fast i sockerbitarna.

Tvärs över laminatet kommer det monteras två lytar (33+33uF/450V).

Dessa kommer monteras inom var sitt par av lödstöd på minst 3 poler (max 7).

Trafosarnas tåtar kommer gå rätt ner i laminatet (utan hål) och generera 230VAC, 13VAC samt EL84_in & HGT_out.

13VAC kommer dras ner i ett hål i laminatet och på undersidan försörja alla rör med glöd.

Intill varje sockel finns ett 5mm hål där tåtar dras upp från sockeln till lämpliga lödstöd.

Nåt sånt ska jag nu cadda på millimeter-papper, see ya :D

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Roligare att dela med sig av sina planer än millimeter-papper (som det dock kommer bli).

Bifogar mao en mer genomtänkt plan på min layout.

Jag har inte riktigt koll på socker-biten så den behöver revideras men preliminärt behöver den 23 poler.

Grejerna får nätt och jämt plats, jag har 12mm marginal i sidledd (om jag flyttar trafosarna ända ut till kant).

Jag tror dock det kommer att gå även om rören kommer sitta väldigt tätt.

Sen är jag tveksam om man kan stapla två toroider på varandra som jag gör utan att de kopplar till varandra för mycket.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
bellasoda

Inlägg av bellasoda »

überfuzz skrev:
Åhå, Frender-wibbar!

Vad får du för brytfrekvens på utgången från andra steget, ser aningen hög ut. Motsatt gäller väl för bright switchen. Den brytfrekvensen ser ut att bli aningen låg... :humm: Men men, när det gäller gitarrförstärkare är det ju alltid smaken som är viktigast. Varför har du en 820 Ohmare i katoden på andra steget och inte 1k5 som på första..? Dvs, varför driver du stegen så olika hårt? Har du byggt den? Alltid kul med ljudexempel. :-)

Jag har tyvärr inte byggt den här själv, jag bara googlade upp ett typiskt fender-försteg för att visa hur pass annorlunda deras tonkontroller är mot ett av Hifi-typ.

Jag har faktiskt byggt en fenderklon själv för några år sedan, och den blev ganska lik. Jag stötte på samma problem som Roger, dvs, jag fick inte plats med rattarna för tonkontrollerna. Men, man kan faktiskt inte vara utan ett gitarrspecifikt försteg, så jag lödde på motsvarande motstånd som en potentiometer ställd på mittenläget för bas, mellanregister och diskant respektive. Notera att några av dessa potentiometrar är logaritmiska, vilket innebär att mittenläget inte består av två likadana motstånd.

Jag kan rota i gömmorna och se om jag hittar kretsschema och förstärkaren ifråga. Jag kanske till och med får lägga upp lite ljudklipp när jag ändå är igång. :)
bellasoda

Inlägg av bellasoda »

Här är en kopia på mitt kretsschema som jag utgick ifrån.

Som jag tidigare skrev så modifierade jag det lite efterhand, bland annat så bytte jag ut vridpotentiometrarna mot vanliga motstånd, och sen la jag till fler volymrattar i kanal 1. Så resultatet blev att kanal 1 blev en high gain-kanal, med 2 gain-kontroller och en mastervolym med 4 trioder i rad. Kanal 2 en fenderklon (twin reverb) med en gainratt och en master volym med 3 trioder i rad. Totalt 3 st dubbeltriodrör i försteget.
überfuzz

Inlägg av überfuzz »

bellasoda skrev:...Men, man kan faktiskt inte vara utan ett gitarrspecifikt försteg, så jag lödde på motsvarande motstånd som en potentiometer ställd på mittenläget för bas, mellanregister och diskant respektive...
Så sant så sant! Att använda en HiFi steg är som att köra en Ferrari över åkern som ska plöjas. :bravo:
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Men man kanske vill asfaltera åkern ibland ;)
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

bellasoda skrev:Här är en kopia på mitt kretsschema som jag utgick ifrån.

Som jag tidigare skrev så modifierade jag det lite efterhand, bland annat så bytte jag ut vridpotentiometrarna mot vanliga motstånd, och sen la jag till fler volymrattar i kanal 1. Så resultatet blev att kanal 1 blev en high gain-kanal, med 2 gain-kontroller och en mastervolym med 4 trioder i rad. Kanal 2 en fenderklon (twin reverb) med en gainratt och en master volym med 3 trioder i rad. Totalt 3 st dubbeltriodrör i försteget.
Mycket trevlig ritning, tack för att du delar med dig.

MVH/Roger
PS
Jag börjar tvivla på min lösning. MiaM hade t.ex ett bra argument för Mid. Och du har också poängterat dom bitarna. Fast jag är en envis rackare så jag kör nog på med mitt även om en dubbeltriod isf EF86 skulle kunna hantera två kanaler bättre. Jag får lura lite på det här.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Såhär kommer jag faktiskt bygga min gitarrförstärkar-prototyp.

Jag nyttjar alltså ett laminat som precis går in i mina högtalare (KLS).

Sen skruvar jag dit en tillfällig fet ram runtom med samma tjocklek som den klena ramen i slutändan kommer ha.

Denna ram blir alltså prototypmässigt 12X70mm (isf 12X12) furu där jag monterar alla reglage och luftbygger filtrena samt nog även distmodulen (KVR).

När jag nu skippar Mid så får jag faktiskt plats med alla sju potar på rad.

IN1, IN2 och vipp måste jag dock montera innanför raden med potar.

Uberfuzz får säga vad han vill men det här känns bra :rofl

MV/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Sådär ja, nu är det egentligen bara millimeter-papper kvar på det här projektet :D

Det och min förhoppning att 12X70mm furulist går att få tag i.

MVH/Roger
PS
Jag är dock ganska säker på att i alla fall 15X70 går att få tag på.
überfuzz

Inlägg av überfuzz »

bellasoda skrev:Här är en kopia på mitt kretsschema som jag utgick ifrån.

Stiligt! Jag är väl förtrogen med AB763:aktiga byggen. Faktum är att det är en av mina största favoriter. Ibland kan jag dock sakna drivet som slutstegen hade några år efter den kretsen tagits ur produktion.
bellasoda

Inlägg av bellasoda »

rogerk8 skrev: Mycket trevlig ritning, tack för att du delar med dig.

MVH/Roger
PS
Jag börjar tvivla på min lösning. MiaM hade t.ex ett bra argument för Mid. Och du har också poängterat dom bitarna. Fast jag är en envis rackare så jag kör nog på med mitt även om en dubbeltriod isf EF86 skulle kunna hantera två kanaler bättre. Jag får lura lite på det här.
Man kan nog mycket väl ta bort både en och två rattar, faktum är att jag på min köpta Marshall-förstärkare oftast bara kör alla rattar på mitten ändå. Den enda ratten jag justerar är mastervolym.

Men, som jag försökt förklara, en hifi-tonkontroll med alla rattar på mitten kommer att låta som en gitarr-tonkontroll med bas och diskant på 0 och mellanregister på 10.

Har du provat att ansluta en LP-spelare utan att använda RIAA-kompensation? Det fungerar alltså likadant med gitarrförstärkare, en gitarr som ansluts utan denna speciella tonkompensation kommer att låta ungefär lika illa.
Skriv svar