Restaurera en PDP11/04

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Kontakt:

Re: Restaurera en PDP11/04

Inlägg av anders_bzn »

Nåja, jag såg hur illa de räknar på frakten. Beställde sju kretsar, den första kostade $6 och de övriga kostade $5. Det var nästan så att jag höll på att lägga upp de sista 6-dollarna som fattades bara för att få dem levererade en och en...

Som sagt, det måste gå fort för dessa pengarna. Kretsarna ligger på Arlanda...
MattisLind
Kontakt:

Inlägg av MattisLind »

Ett steg framåt och ett steg tillbaka...

En 74179 anlände från Bulgarien. Jag lödde loss den gamla kretsen och lödde dit den nya. Körde igenom ZTAAC0 och ZTABC0 och det verkar fungera bra. Inga CRC fel längre. En tid..

Sedan började det strejka. Till sist gick det inte snabbspola igenom en kassett från början till slut. Den saktar in och stannar tvärt på mitten av bandet. Efter lite analyserande kom jag fram till att det var friktionen mellan bandet och tonhuvudet som gjorde att den stannade.

Googlade lite på ämnet och det såg ut att vara ett känt problem att smörjmedlet dunstade bort på gamla kassetter med resultat att det blir ryckig uppspelning och svårt att spola dem. Såg artiklar om att man hade försökt smörja kassetter med Deoxit D5 som verkar vara någon form av silikonspray. Jag har CRC Silikonspray, kan den fungera, eller riskerar jag förstöra något?

Det märkliga är att jag inte haft det här problemet tidigare, kanske har det med temperaturen. Det har varit kallare i garaget tidigare. Det sägs att fenomenet är temperaturberoende, ju kallare desto bättre.

MiaM och ni andra som kan det här med band, några förslag?
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Oj, det där har jag aldrig råkat ut för!

Det enda jag känner till är att man måste absolut se upp för vissa "bandmanöver" då det är risk för kondens. VHS-spelare brukar ha en kondenssensor som gör att de vägrar spela om det finns kondens i spelaren.

Mina erfarenheter sträcker sig egentligen mestadels till ljudband och i vanliga ljudbandspelare brukar man sällan låta bandet vidröra tonhuvudet vid högre hastigheter, undantaget cue/review och "musiksökning" som relativt få bandare använder.
MattisLind
Kontakt:

Inlägg av MattisLind »

En olycka kommer sällan ensam...

Banden vägrade fungera trots olika försök att smörja dem. Jag hittade till slut en person på Ebay i Tyskland som sålde mig 10 band för 1 euro stycket. När dessa kom och jag skulle starta i gång maskinen så var den död! Vad nu?
Problem med usla USB serieportssladdar? Nej. Maskinen vägrade. Med bara CPU och boot-kort i maskinen så kunde jag se i logikanalysatorn att den haltade efter att försökt utföra mov instruktionen på rad 83:

Kod: Markera allt

77 165046 005503                  	adc	r3			; R3=000000 C=1
      78 165050 000303                  	swab	r3			; R3=000000 C=0
      79 165052 001377                  	bne	.			; br . if FAIL
      80                                
      81                                	; ------------------------------------------------------------
      82                                
      83 165054 012702  165000       T2:	mov	#data0,r2		; R2=165000
      84 165060 011203                  	mov	(r2),r3			; R2=165000 R3=165000
Väldigt irriterande. Jag kopplade in analysatorn på mikroadressbussen och upptäckte då att istället för att efter fetch av mov hoppa till mikroinstruktion 62 (source mode 2) så hoppade den till adress 60! Det skulle kunna vara E88 (7427) som är fel på eftersom den alltid ger en hög signal ut oavsett ingångarna. Men kanske även E77 (74H01) som driver mikroadressbussen skulle kunna vara fel. Jag hade ingen på lager och kunde inte få den att fungera direkt. Men efter en förfrågan här på forumet så skickade anders_bzn mig en 7427 som jag ska prova med. Tack för det!

Nu är det så att jag råkar ha ett reservkort att prova med så jag körde med det istället. Satte igång det första diagnostikprogrammet som fungerade fint och körde även det andra, ZTABC0. Jag låt det stå en halvtimme för att riktigt köra igenom drivarna. Det måste blivit för mycket för drive 1.

När jag kom tillbaka sprutade ut massor av felutskrifter och driven lät konstig och bandet rörde sig väldigt långsamt. Det visade sig att gummit (plasten) på spindelhjulet hade blivit till en seg klet.
Bild

Medelst kniv och aceton har jag lyckats få bort kletat. Men vad ska jag ersätta det med? För skojs skull testade jag med två lager innerslang till en cykel. Diametern blev rätt, men kanske varierade den lite grand över varvet. Precisionen hos kina tillverkade gummislangar är väl inte så hög. Jag vet inte om det är något större problem eftersom kodningen är självklockande faskodning. Desto större problem var att bara efter ett liten stunds testkörning lossade gummislangsbiten från hjulet. Limmet jag använde var tydligen inte tillräckligt bra. Kanske ska jag testa med annat lim. Eller annan gummidetalj? Vad? Tips mottages!

Eller så ska jag skicka det hela till Svalander... Lite lockande om jag bara är säker på det blir bra.
Användarvisningsbild
Platis

Inlägg av Platis »

Det skulle inte kunna funka med ett vanligt gummiband? Gummiduk finns annars att köpa i olika tjocklekar som man kan skära till och limma, används bl.a som packningmaterial inom industrin! Får man vara nyfiken och fråga vad du använder för logikanalysator?
Spännande system detta! Laddade ner boken; "Computer Engineering: A DEC view of hardware design" , kvällslektyr! :)
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

MattisLind skrev:Eller så ska jag skicka det hela till Svalander...
Det skulle vara intressant att se resultatet.
Priset var ju inte heller (för en gångs skull) så blodigt.
MattisLind
Kontakt:

Inlägg av MattisLind »

Platis skrev:Det skulle inte kunna funka med ett vanligt gummiband? Gummiduk finns annars att köpa i olika tjocklekar som man kan skära till och limma, används bl.a som packningmaterial inom industrin!
Jag har funderat på det. Fast jag lite osäker om man får till skarven något vidare.
Platis skrev:Får man vara nyfiken och fråga vad du använder för logikanalysator?
Jag använder en HP 1664A med 32 kanaler. Det är lite på gränsen när det gäller antalet kanaler. Men det fungerar. Hittar jag en 1660A eller 1661A till ett rimligt pris skulle jag byta upp mig.
Platis skrev:Spännande system detta! Laddade ner boken; "Computer Engineering: A DEC view of hardware design" , kvällslektyr!
Väldigt bra bok. Jag har så att säga den analoga varianten i bokhyllan. Den är lite svårläst i sängen eftersom den är så tung...
säter skrev:Det skulle vara intressant att se resultatet.
Priset var ju inte heller (för en gångs skull) så blodigt.
Javisst. 295 kr går ju snart åt när man ska trixa med gummislangar och lim och annat. Det lutar åt det hållet.
MattisLind
Kontakt:

Inlägg av MattisLind »

CPU #1 igång igen...

Den 7427 som jag fick från Anders gjorde susen. Tack för det Anders! CPU#1 är uppe och kör igen. Återstår problemet med gummit på hjulet. Svalander är fortfarande ett spår, men jag fick ett tips om 1 1/4 " (32 mm) packningar för teleskopiska avloppsrör. Så här ska de se ut:
Bild

Kan inte hitta sådana hos rörmokarn. Någon som vet vad jag ska fråga efter? Det kanske bara är en pryl man har i USA och Kanada? När jag meckat avlopp har det vanligtvis varit plana gummipackningar och små tunna koniska gummipackningar, men jag har aldrig sett några sådana här. Andra som renoverat TU60 drivar har använt sådana, så det skulle perfekt att hitta dem i Sverige! Någon som vet?
Nerre

Inlägg av Nerre »

MattisLind skrev:Jag har funderat på det. Fast jag lite osäker om man får till skarven något vidare.
Om man gör skarven diagonal kanske? Eller rentav lägger ett smalt band i spiral ett par varv?
Användarvisningsbild
anders_bzn
Kontakt:

Inlägg av anders_bzn »

Var så god! Vad bra att den gick igång igen!

Jag har en sådan packning som du söker. Igår när jag skulle rensa avloppet hemma så knäckte jag en av muttrarna som håller fast vattenlåset på handfatet på toaletten. Det var typisk dåligt så när jag var ute och åkte så körde jag förbi Jula. De hade såklart inte muttern löst så jag fick köpa ett nytt vattenlås. I den påsen låg en sådan gummipackning!

Innerdiameter ~32mm
Ytterdiameter ~39mm
Höjden ~4mm

Kostar 69kr. Jag har tagit muttern jag behövde, resten ska kastas... Vill du ha packningen?
Användarvisningsbild
carpelux

Inlägg av carpelux »

Jag har en mängd tryckrullar, remmar och andra delar från en nerlagd verkstad som sysslat mycket med kassett och videospelare. Om du talar om vilka mått du vill ha på tryckrullen ska jag se om det inte finns något passande du kan få.
MattisLind
Kontakt:

Inlägg av MattisLind »

carpelux skrev:Jag har en mängd tryckrullar, remmar och andra delar från en nerlagd verkstad som sysslat mycket med kassett och videospelare. Om du talar om vilka mått du vill ha på tryckrullen ska jag se om det inte finns något passande du kan få.
Tack för tryckrullegummit. Efter att ha limmat fast det med superlim och sandpapprat ned det till rätt dimension fungerar driven utmärkt. Diagnostiken ZTABC0 går igenom utan anmärkning!
anders_bzn skrev:Jag har en sådan packning som du söker. Igår när jag skulle rensa avloppet hemma så knäckte jag en av muttrarna som håller fast vattenlåset på handfatet på toaletten. Det var typisk dåligt så när jag var ute och åkte så körde jag förbi Jula. De hade såklart inte muttern löst så jag fick köpa ett nytt vattenlås. I den påsen låg en sådan gummipackning!

Innerdiameter ~32mm
Ytterdiameter ~39mm
Höjden ~4mm

Kostar 69kr. Jag har tagit muttern jag behövde, resten ska kastas... Vill du ha packningen?
Drive 0 har dock lite hyss och ger en del felkoder då och då. Det verkar som att den går trögt, eller kanske slirar motorn mot en tryckrulle som blivit för hård? Jag ska prova byta gummi på den med. Här kommer den packning som kommer från Anders väl till pass!

Tackar er båda väldigt mycket!
Användarvisningsbild
carpelux

Inlägg av carpelux »

Kul att kunna hjälpa till. Då är det bara att luta sig tillbaka i fåtöljen och fortsätta följa den spännande följetongen :-)
MattisLind
Kontakt:

Inlägg av MattisLind »

CAPS-11 Boot till slut!

Efter en hel del fnulande med mina tu60tools så fick jag till slut en variant att fungera som kunde skriva en kassett. Det är inte helt enkelt att debugga på en maskin som PDP-11 utan någon vettig debugger. Jag körde en hel del rundor i emulatorn E11 som faktiskt går att koppla ihop med riktiga serieportar på host. Problemet var att trots att det fungerade fint där så fungerade det inte alls i verkligheten. När jag kapat bort mina rutiner som gjorde CRC check och återgått till enkel checksumma så fungerade det.

Sedan försökte jag boota genom att skriva "CT" i konsolemulatorn. Ett kort snurr bara på kassetten och sedan tvärstopp.

Jag läste på lite i CAPS-11 manualen:
PRELDR is the first record of the first file on the System Cassette. This cassette pre-loader is actually a small program written in "CBOOT Loader Format" which is powerful enough to determine memory size and load succeding programs into highest memory. It is linked, loaded, and started automatically by CBOOT at location 0. A map of CAPS-11 memory now appears as shown in Memory Map #2 of Figure E-3."
Tittar man i den där minneskartan visas att CBOOT ligger på adress 1000. Kan det vara det som ställer till det?

Ja, tydligen kan man inte använda bootstrapen som ligger i PROM för att boota CAPS-11. Men när jag väl knappat in en 56 bytes lång bootstrap (CBOOT) så började kassetten att snurra och till slut fick jag en enkel "."

Kod: Markera allt

.DI

--

CTLOAP SYS 19-FEB-14
CAPS11 S8K 25-NOV-13
DEMO   PAL 25-NOV-13
EDIT   SLG 25-NOV-13
LINK   SRU 25-NOV-13
ODT    SLG 25-NOV-13
PAL    SRU 25-NOV-13
PIP    SRU 25-NOV-13

?NO SENTINEL FILE

?SYNTAX ERROR

.
Mina tu60tools skriver ingen sentinel-fil, den sista filen på kassetten, därav felmeddelandet. Egentligen heter första filen CTLOAD.SYS, men jag har patchat den så att den inte försöker läsa från switchregistret på datorn. Denna maskin har bara operatörskonsol och skulle CTLOAD.SYS försöka läsa switchregistret skulle den få minnesfel och HALTa.

Tja, nu är det bara att sätt igång och assemblera lite kod med PAL...
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Härligt med framsteg!

Kan man inte slänga in CBOOT-snutten först på bandet, i det format som rom kan ladda?
Skriv svar