RGB LED bord

Berätta om dina pågående projekt.
kenntoft

Re: RGB LED bord

Inlägg av kenntoft »

Happy-times!

mina prylar från Kina har kommit!!! yaay

Kretskorten:
Bild

Fan va snyggt det var med svart även fast de inte var den färgen jag ville ha!
ångrar inte att jag ritade ut var ledarna gick.. ser lite plottrigt ut men de fyller ett visst pedagogiskt syfte:)
Jävligt nöjd nu alltså!
Fick 11 st kretskort... jag som bara behöver 5 och beställde 8... men jag har läst något om att det är för att säkra "e-test" blir 100%..

Med komponenterna påsatta:
Bild

Hämtade en maskin från maskinuthyrningen så jag kan kapa lite plast oxå, ett cirkelsåg bord, 150kr för en helg + moms
Bild
Får se hur det går.. bara 2mm tjock så hoppas att maskinen är snäll mot plasten.. måste även införskaffa något lim.
Tror inte jag kör med limpistol, de blir för stora klumpar.. men samtidigt ett lim som inte torkar på en sekund om man vill finlira lite..
Senast redigerad av kenntoft 2 december 2011, 15:42:29, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Korten såg ju bra ut! :tumupp:
Att rita ut ledarna ser som du säger lite plottrigt ut, men det är ju väldigt smidigt, särskilt i felsökningssyfte!
Sen så är det ju väldigt lätt att göra ett eget E-test (om du nu inte valde att få det) om du har det, ser ju direkt vilka paddar man ska summra mellan för att kontrollera kontakt. :)

Jag hoppas att maskinen (Vilken jag antar är en bordcirkelsåg?) har fin klinga. Jag har provat kapa 3mm plexi med vår bordcirkelsåg som har "normal" träklinga, det har väldigt lätt för att spräcka en del runt om.
Vill minnas att om man sågade sakta och försiktigt, blev det bara värre dessutom...
kenntoft

Inlägg av kenntoft »

Sågen
Den har 2mm tänder.
Mellan tänderna är det tätare än den andra sågen de hade att hyra ut, så d här är den "finare"

Men självklart är det något jag är orolig över oxå :)
Ser framför mig hur sågen slår sönder plasten så de blir fula kanter osv..

Jag har en skräpbit som jag ska prova på.
Om inte det funkar vet jag inte.. då måste jag kanske switcha till 4mm plast..

men jag håller tummarna
Bild på sågens tänder:
Bild

har tyvärr inga kondensatorer så jag kan inte prova mina kort förrän jag får dom av electrokit :tumner:
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Tror tyvärr inte att tjockleken på plasten spelar någon större roll, det jag sågade så blev det lixom att den slog bort "flisor" (ibland på uppåt ett par cm2), men inte igenom hela utan bara en halv millimeter djupt eller så.. :doubt:

Den sågen såg ut att ha lite finare klinga än min (fler tänder alltså), så det borde kunna gå bättre.

Bara undrar av nyfikenhet, vad kostar det att hyra en sådan maskin? Antar att du hyrde den över helgen?
kenntoft

Inlägg av kenntoft »

Hittade några kondensatorer.

Ett helt gäng, men de verkar vara lite random.. eller alltså inte idiotsäkra, vilket betyder att jag inte vet vad man läser....

jag vill ju ha 100nF, men de finns bara massa koder.
finns säkert nån logik som ni kan berätta om.

ett axplock av kondensatorer:
1n0 eller O?
8,2
391K
68J
103
473Z
47 1 NSK
n33
6n8
472K 1KV
osv...
är de någon speciell kod som jag ska kolla efter för att hitta "mina" 100nF?
Går det att mäta en kondensator med en multimeter? hittar ingen "Farad" skala på den...

KLAS-KENNY: Jag skrev väl 150kr+moms? jävligt billigt att hyra iaf, över helgen ja. och de har alla möjliga maskiner, ska hyra en handöverfräs där nästa vecka för att fräsa ut kantskåror från ek-ramen som glas och plast ska vila på
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

En del av kondensatorerna är ju givna,
1n0 = 1,0nF
n33 = 33nF
6n8 = 6,8nF

De andra kan vara lite klurigare dock.
Standard enhet för keramiska kondensatorer brukar vara pF och man skriver ofta två "ledande" siffror, sen antalet nollor. Så några borde vara;
391k = skulle nog kunna vara 390 K(tusen) pF (dvs. 390nF) eller bara 390pF
103 = 10000pF = 10nF
473Z = 47000pF = 47nF
41 1 NSK = 410pF
472K 1KV skulle kunna vara 4700 K(tusen) (dvs. 4,7µF) men det låter mycket, därför tror jag mer på 4700pF (4,7nF), sen spänningståligheten 1KiloVolt (1000 volt).

68J är jag dock fundersam på..

Det går att mäta en kondensator med multimeter, om man har en multimeter med kapacitansmätning.. :)
Edit: Det går att mäta annars också, genom att ladda upp kondensatorn och sedan mäta hur lång tid det tar att ladda ur den genom ett känt motstånd, inte helt lätt med vanlig multimeter och så små kondensatorer dock.

Oj, missade att du skrev det! Det lät ju helt OK, jag funderade bara på hur mycket man tjänar (eller förlorar i längden) på att hyra istället för att köpa.
Överhandsfräs antar jag är billigare att hyra? Annars kan man ju nästan lika väl köpa en för ett par hundra till på Biltema, de fungerar fint om man inte har allt för höga krav. :)
kenntoft

Inlägg av kenntoft »

tack för dina snabba svar.

om jag vill ha en 100nF, hur ser den koden ut?
verkar bara vara massa konstiga ojämna värden i den här högen;P
måste jag ha en 100nF som avkopplingskondensatorer, finns de nån tolerans för mindre/mer? ;)?

jag såg faktiskt en överhandsfräs på jula nyss för 299kr..
det är inte farligt alls, och då hängde de med lite frässtål..
är lite sugen på köpa. men kan inte komma när jag kommer använda den igen :)
men man kanske hittar på något bara för man har en:)

EDIT: Provade sågen! funkar kanon.. vet inte var alla plastspån tar vägen bara.... i lungorna? :tumner: :humm: hehe
Får ansluta en dammsugare till den tror jag visst.
Borre

Inlägg av Borre »

Kolla här:
http://www.turretboards.com/capacitor_c ... _chart.htm

104 är 100nF.

K:et betyder inte 1000, så 391k är inte 390-tusen utan bara 39 plus 1 nolla, 390pF.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Borde vara 104 (10x10^4pF), n100, 100n eller liknande.

Högst troligt följer de flesta kondensatorerna du hittat E12-serien... :)

Värdet vågar jag inte uttala mig, jag har bara lärt mig 100nF som lagom. Vet dock att jag sett 10nF som avkoppling till diverse logikkretsar i flera konstruktioner, så det borde kunna fungera (Eller bara i vissa förhållanden?).
Vill minnas att jag läst någonstans att det handlar om vilka frekvenser kretsen jobbar i...

299:- inkl. frässtål är ju ingenting.. Klart du kommer använda den fler gånger, du vill snart bygga ett nytt större LED-bord.. :mrgreen:

Så bra att det fungerar! :tumupp:
Spånorna landar troligtvis I sågen... Dammsugare är inte dumt.

Borre: Där ser man!
gyj

Inlägg av gyj »

Brukar vara märkta 104 d.v.s 10 + 4 till nollor 100.000 pF = 100 nF
kenntoft

Inlägg av kenntoft »

Borre: Tack för charten.

Klas-Kenny: Det låter som samma misstag när jag köpte motstånd, bara massa konstiga ojämna värden:)

Jag beställde mina kretskort 13 nov, och fick dom idag 2 dec.
Helt okej, förlorade 2 dagar på att jag skickade utan DRILLS.
Jag har summrat ett kort och de såg bra ut. Arbetet ser gediget ut, men är ju ingen expert:) eller så är det inte så svårt? ;P

Ska fortsätta tester av mina LEDs.
Såg att jag gjort fel, kastat om anod och grön... det sög att göra om.. men de gick ganska fort.
Är mkt snabbare med lödningen nu än när jag börja.

Har inte tänkt på hur mkt kabel som egentligen går åt, hade 60m när jag börja nu har jag 5m röd kabel kvar...
Var och köpte lite 0,75FK och 1,50FK idag, 10m av varje. Men får nog komplettera med en sån där kablar-i-blandade-färger-påse från Kjell.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Swech säljer annars tunn flerkardelig kabel i flera färger på metervara till bra priser, ta en kik där!
kenntoft

Inlägg av kenntoft »

Får det lov att vara en bukett RGB LEDs??

Bild
kenntoft

Inlägg av kenntoft »

Har kört fast lite...
Bild

jag får inte tråden (med lodet på) att fästa på den där lilla pinnen...
är det fluss som gäller eller? går de bättre då eller?

Plus att om man håller där förlänge så smälter plasten...

Gäsp.. man får kanske vila på det här.
Senast redigerad av kenntoft 3 december 2011, 01:35:20, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Hur gör du när du löder? Lägger du först lodet på tråden? Försök i så fall att inte göra detta.

Att löda på stiftlist ska inte vara några problem.
Skriv svar